Het gaat om 50 van deze elektrische auto’s uit Californië (die in Tilburg worden geassembleerd); voor het einde van dit jaar moet de teller op 100 staan.
In totaal moeten er straks 167 Tesla’s (Model S) van en naar Schiphol rijden, vertelt een woordvoerder van de luchthaven. Daarmee wordt uiteindelijk ongeveer de helft van alle taxi-ritten van en naar Schiphol met Tesla’s gedaan (tijdens piekuren springen andere taxibedrijven bij).
Zie ook: Elektrisch rijden boost voor werk en omzet
De auto’s worden gekocht door taxibedrijf BIOS-groep (71 Tesla’s) en taxicollectief BBF-Schipholtaxi (96 Tesla’s). Zij wonnen een aanbesteding waarbij Schiphol ’schoon’ vervoer als een van de belangrijkste criteria had. Samen hebben ze voor minimaal 1,1 miljoen euro aan Tesla’s besteld (op basis van de goedkoopste uitvoering).
‘Op termijn willen we een van de drie duurzaamste luchthavens van de wereld worden’, zegt de woordvoerder. ’Dit is een manier om hierbij meters te maken.’
Daarnaast vervangen de Tesla’s ook een hoop ritten van en naar het centrum van Amsterdam, die nu uitgevoerd worden met diesel-Mercedessen. Dat zorgt voor een betere luchtkwaliteit en minder herrie in de stad.
De BIOS-groep vindt de Tesla’s overigens te snel, en heeft de bolides softwarematig gedowntuned. De auto’s gaan nu maximaal 130 kilometer per uur en trekken minder hard op.