Vroeger skateboardde hij, kwam zijn haar tot op zijn schouders en had hij een ring in zijn oor. Nu ziet Hayco Volkers – 41 jaar, vrijwel kaal en vader van twee zoons – eruit als een keurige consultant, maar zijn grote sporthorloge en hightech outdoorjack verraden hem: Volkers’ avontuurlijke spirit is nog altijd springlevend. “Fietscrossen, hiken, skiën, wedstrijdroeien, mountainbiken, karate, duiken, golf- en windsurfen – ik heb het allemaal gedaan. Laatst ben ik nog begonnen met kitesurfen.”
Volkers groeide op in Zutphen, waar hij als jonge padvinder vaak door de bossen struinde. Later maakte hij in z’n eentje serieuze trektochten door de wildernis van Canada en Nieuw-Zeeland. “Zelf voor je eten zorgen, je weg vinden met een kompas, fysiek afzien, prachtig vind ik dat.”
In 2002 ontmoette hij in Canada Bert Bergenhenegouwen, die daar een cursus volgde om als gids te werken. “Bert klaagde over de moeizame zoektocht naar goed materiaal en sterke kleding voor zijn expedities. Ik zei enthousiast: ‘dan beginnen we toch een vergelijkingsite’.” Zo geschiedde. In 2004 begon het tweetal naast hun vaste baan Xhike.com. Twee jaar later ging de website live. “Xhike vormt de schakel tussen buitensporters, retailers en fabrikanten. Vrijwilligers testen producten van vrijwel alle outdoormerken en schrijven daarover onafhankelijke reviews. Handig voor potentiële kopers. We zetten er ook links bij naar de winkels die deze spullen verkopen.”
Langzaam maar zeker begint alle moeite vruchten af te werpen. “Inmiddels hebben 25.000 mensen zich aangemeld voor onze nieuwsbrief. Steeds meer fabrikanten en winkels willen bij ons adverteren, dat is tot nu toe onze enige inkomstenbron. We kunnen er nu nog niet van leven, maar dat gaat snel veranderen.”