Met Nølson Shirts gaat Niek Koedam dit jaar richting de 10.000 verkochte hemden, verwacht de ondernemer die vorig jaar nog in de 25 onder de 25 van Sprout stond. Bijna alle verkopen realiseert hij via Facebook en Instagram.
Opvallend genoeg doet Nølson Shirts het zonder Google. “In de kledingmarkt concurreer je met de Zalando’s en H&M’s van deze wereld, die een zowat onbeperkt budget hebben qua clicks richting hun websites”, zegt Koedam. “Dan betaal je al snel 10 euro per click op een zoekwoord als ‘wit overhemd’. Als je een euro op Facebook gooit, dan komt dat een aantal keer terug.”
Om de groei verder aan te jagen, besloot Koedam vorig jaar dat het tijd was om een investeerder aan boord te halen. “Het product stond en er was goede verkoop. Het was tijd om uit te pakken. Om op te schalen met een grotere productie, meer voorraad en meer budget om via social media te besteden.”
Roodgloeiend
Het aanbod bleek niet het probleem. Koedam pitchte zijn kledingmerk in zakenblad Quote, en werd vervolgens bedolven onder de aanbiedingen. “Mijn telefoon stond roodgloeiend, met onder de bellers ook enkele voetballers die het merk al kenden. Ik heb ook wel jonge gasten langs zien komen, met een spaarpot van een erfenis.” Maar Koedam zocht iemand met meer ondernemerservaring.
Na overleg met zijn broer Wisse Koedam, die als medeoprichter van bezorgdienst Brenger al de nodige ervaring had met investeerders, koos Koedam voor Frans Byvoet. Die lijkt als handelaar in kippenvlees misschien niet direct de meest voor de hand liggende keuze, maar de ondernemer bleek al een tijdje fan te zijn van Nølson Shirts. Byvoet bestelde er zelfs iedere maand.
Overleg
Koedam en Byvoet gaven elkaar een handdruk voor een investering van 70.000 euro, waarbij Byvoet 10 procent van de aandelen kreeg. Koedam overlegde naast zijn broer ook met zijn drie vaste adviseurs. Zorg dat je een zo’n groep mensen om je heen hebt, raadt Koedam andere ondernemers aan. Ook als je eenmaal een investeerder hebt gevonden. “Van een investeerder kun je ook veel leren, maar die heeft ook een direct belang bij het bedrijf. Iemand die erbuiten staat, heeft dat niet. Die kan op een meer objectieve manier zijn mening geven.”
Na het lezen van investeringsverhalen in Sprout en in andere media had Koedam verwacht dat het bijkomende proces redelijk makkelijk zou gaan. Toch duurde het uiteindelijk wel een jaar voordat het geld op zijn rekening stond, omdat de deal juridisch en fiscaal glad moest worden gestreken.
Zelfstandig ondernemer
Toen Koedam begon met ondernemen, schreef hij zich namelijk in als zelfstandige ondernemer. Met die rechtsvorm mag je überhaupt geen aandelen uitgeven. “Je hebt veel voordelen als eenmanszaak”, verklaart Koedam die oorspronkelijke keuze. “Voordat je echt alle voordelen van een BV hebt, moet je serieuze omzetten draaien – terwijl je eerst wil testen of het überhaupt werkt.”
Om de investering rond te kunnen krijgen was de volgende stap het opzetten van een BV. Toch ging ook dat niet zonder slag of stoot: je mag niet zomaar aandelen uitgeven als je net een BV hebt opgericht. Eerst moet je akkoord krijgen van de Belastingdienst en alles fiscaal op orde krijgen. Het uitgeven van aandelen zou namelijk een manier kunnen zijn om geld wit te wassen.
Groen licht
Samen met een bevriende fiscalist wist Koedam alles in goede banen te leiden. Zo kon er een BV worden opgezet waarmee direct aandelen konden worden uitgegeven, met groen licht van de Belastingdienst. Houd er rekening mee dat je het netjes doet, adviseert Koedam terugkijkend. “En zorg dat je er een paar professionals naar laat kijken.”
Met behulp van het groeigeld wil Nølson Shirts de komende 2 à 3 jaar jaarlijks verdubbelen qua aantal verkochte hemden. Met Byvoet heeft de ondernemer er iemand bij die hem de fijne kneepjes van het vak van de handel kan bijbrengen. Byvoet heeft bovendien een kantoor in China, het land waar Nølson zijn shirts laat fabriceren. “Mochten we straks hele grote orders hebben en we moeten bij wijze van spreken checken of er geen piepschuim in de dozen zit, dan kan hij iemand die kant op sturen.”
Corona
Geen investering is echter opgewassen tegen de gevolgen van het coronavirus. Door productievertragingen in de fabriek van Nølson Shirts is een nieuwe order die in maart zou worden geleverd verschoven naar april. Koedam: “De fabriek werkt wel gewoon. Maar we hebben het spul natuurlijk nog niet. Producenten zeggen vaak ‘alles is in orde’, totdat de date of delivery er is. Ik ken ze goed, ze komen vaak naar Nederland en ik ga vaak naar China. Maar uiteindelijk weten zij misschien net zoveel over het coronavirus als wij.”