Na de recente lancering in de Verenigde Staten wil Dopper nu bijdragen aan een vermindering van de milieuproblematiek rondom petflessen en kraanwater in Brazilië. In het Zuid-Amerikaanse land is het bedrijf een samenwerking aangegaan met lifestyle-winkelketen Bento.
Grootste zoetwaterreserves
Bento is eerder dit jaar door het Amerikaanse tijdschrift Design Retail uitgeroepen tot één van de grootste innovators binnen de retailindustrie. Het bedrijf uit São Paulo – met inmiddels vijf fysieke winkels – heeft het concept ‘mobile food’ in Brazilië op de kaart gezet door hippe lunchboxen en drinkflessen te combineren met een strak winkelconcept.
Dopper wil naast het uit de wereld helpen van de afvalberg die ontstaat door plastic waterflessen ook wereldwijd kraanwater promoten. ‘Bij Dopper gaat het om het maken van impact’, zegt oprichter Merijn Everaarts van Dopper.
‘Er is nog zoveel te doen wat betreft de bewustwording over single-use plastic vervuiling en de toegang tot schoon drinkwater. Het is van de zotte dat in het land met de grootste zoetwaterreserves in de wereld geen goede toegang is tot schoon drinkwater.’
Werelddominantie
De internationale aspiraties tot ‘werelddominatie’ van Dopper krijgt steeds meer vorm, want het designflesje is inmiddels verkrijgbaar in de Benelux, Duitsland, de Verenigde Staten, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland en nu dus Brazilië.
Vorig jaar verkocht het Haarlemse bedrijf 750.000 van zijn veelkleurige flesjes, vertelde Everaarts begin dit jaar aan 7 Ditches TV. Ter vergelijking: tot en met het jaar daarvoor bedroeg de totale verkoop 600.000 stuks. Daarmee is de omzet van Dopper weer met 55 procent gestegen, ‘maar natuurlijk worden de volumes ook groter’, aldus de oprichter, ‘dus die groeipercentages vlakken een keer af’.