Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dood door overname

De verkoop van bedrijf aan een grote partij kan de doodsteek zijn voor een succesvolle onderneming. "Niemand had Zoekallehuizenbloed."

In het allerlaatste nummer van FEM Business, dat vandaag verschijnt, komen een aantal topondernemers aan het woord die hun geesteskind zagen ondergaan na overname. 

 

Route Mobiel, het bedrijf van Marc Schröder en Michiel Muller, lukte het om in twee jaar tijd 200.000 klanten bij ANWB weg te halen. Na overname door SNS Reaal blijft het ledental steken op 250.000. De vechtersmentaliteit die het bedrijf bij de start had, lijkt verdwenen. 

 

Gijs den Hollander verkocht eind 2006 zijn onderneming Zoekallehuizen aan Rabobank, na twee jaar dag en nacht werken. Hij vond het prettig om niet elk dubbeltje meer te hoeven omdraaien, maar miste de juiste spirit bij de mensen waarmee hij moest werken. “Goede mensen die de overname hadden gedaan, gingen naar een volgende functie. Dan komen er anderen, die er anders tegenaan kijken. Niemand had Zoekallehuizenbloed.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Toch zijn er ook goede voorbeelden. Zo groeit het eerdere bedrijf van Schröder en Muller, onbemande tankstationketen Tango, wel stevig door onder een nieuwe eigenaar.