Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Documentaire: hoe August de Vocht bijna ten onder ging met zijn startup NoFoodWasted

August de Vocht reisde stad en land af om zijn startup NoFoodWasted te pluggen bij investeerders, waaronder in Silicon Valley. Het besluit om dat avontuur te filmen pakte totaal anders uit dan gedacht. 'Ik zat er doorheen.'

Met NoFoodWasted strijdt De Vocht tegen voedselverspilling. Belangrijkste troef is een app waarmee momenteel 175 aangesloten supermarkten voedsel verkopen dat over de datum dreigt te gaan. Naar eigen zeggen verlaagt de app de derving, oftewel het weggooien, van eten met 18 tot 25 procent.

Maar NoFoodWasted kent net als andere startende ondernemingen een roerige voorgeschiedenis. Eentje die min of meer toevallig is vastgelegd op camera.

De Vocht was in 2015 op zoek naar een investering om zijn dienst in de markt te kunnen zetten. “We hadden het platform al ontwikkeld, de eerste klanten aangesloten en wilden nu een landelijke roll out doen”, zegt hij. In diezelfde tijd werd de ondernemer gevraagd om te pitchen in San Francisco.

Waardeloos

Hij vroeg een documentairemaker om hem te vergezellen, met in het achterhoofd de prettige toezegging voor een investering van 400.000 euro die twee weken later officieel zou worden getekend. Maar dat liep anders dan verwacht. “De investering was al mondeling akkoord, maar die toezegging bleek achteraf waardeloos.”

Dat dramatische aspect was natuurlijk een uitkomst voor de doumentairemaker, erkent De Vocht. “Maar voor mijzelf was dat een stuk minder: ik had al mijn middelen in het bedrijf gestopt, nam al een tijdje geen salaris meer op en het uitbetalen van medewerkers werd lastig. Je vertelt iedereen interessante verhalen, en dan gaat het ineens niet meer door.”


August de Vocht tijdens een pitch in Silicon Valley

De worsteling die De Vocht in de documentaire (bekijk ‘m bovenaan dit artikel) meemaakt is af en toe confronterend. “De eerste keer dat ik het zag, zag ik niet mezelf, maar vooral iemand die het moeilijk heeft. Ik sta er soms best lastig op, bijvoorbeeld tijdens een discussie met mijn personeel. Zij hebben het volste recht om ontevreden te zijn, maar ik kan die druk er eigenlijk niet bij hebben.”

Stomp na stomp

“Je ziet mij spreekwoordelijk in de hoek zitten, en krijg stomp na stomp na stomp. Ik heb eigenlijk geen goed antwoord. Dan denk ik: Jezus jongen, wat een slappe zak. Maar zo is het gegaan. Ik hoef er geen schoonheidswedstrijd voor te winnen, maar ik wil wel laten zien dat het niet altijd mooi is.” En dan is niet eens alles gefilmd, merkt hij op. “Thuis zat ik er nog meer doorheen.” 

Iedereen denkt dat als je een startup runt, dat je bij wijze van spreken Uber bent

De documentaire legt haarfijn bloot dat het bouwen aan een ‘startup’ gewoon keihard ondernemen is. “Iedereen denkt dat als je een startup runt, dat je bij wijze van spreken Uber bent, met bergen geld. Nee, ik heb mezelf gefinancieerd, ik heb nog helemaal niks.”

Bekijk de trailer:

Succesvol

De Vocht vond uiteindelijk Omroep Brabant bereid om de documentaire uit te zenden. “Ik heb het ook aan andere zenders aangeboden, maar daarvoor was het niet ‘succesvol’ genoeg. Ik koop geen boot of vliegtuig.”

Het maken van de documentaire had een opmerkelijk bijverschijnsel: “Je komt overal binnen, want je hebt een cameraman. Ik denk dat sommige investeerders daardoor een afspraak met ons gemaakt hebben.”

Geluk

Na heel veel pitchen is het goedgekomen met zijn bedrijf, zegt De Vocht. Hij haalde eind november een investering op van 350.000 euro. “We hadden het geluk, of de pech- het is maar net hoe je het wilt zien – dat we populair zijn in de media.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zo noemde een Amerikaanse blog met 8 miljoen volgers op Facebook de startup de beste oplossing tegen voedselverspilling. “Dat gaf mij het gevoel dat er wel ergens een investeerder moest zijn die er ook in geloofde.”

NoFoodWasted hoopt dit jaar weer kapitaalronde te doen. De Vocht wil het platform openstellen voor andere branches behalve supermarkten. Ook wil de ondernemer actief worden in België, Duitsland en Engeland.