Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit Nederlandse bedrijf helpt Google om sms eindelijk beter te maken

Google selecteerde het Nederlandse MessageBird als een van de partijen die een betere versie van sms in de markt gaan helpen zetten. Oprichter Robert Vis vertelt hoe hij die deal voor elkaar kreeg.

Robert Vis is er nuchter over: zijn nieuwe deal met Google, dat al klant is bij MessageBird, is eigenlijk ‘een logische stap’. Maar stiekem is het toch een hoogtepunt in de 6-jarige geschiedenis van zijn bedrijf.

Wanneer wij hem bellen is Vis net geland op Schiphol na een vlucht uit San Francisco, waar hij de afgelopen maanden het grootste deel van zijn tijd vertoefde. Het is de stad waar hij twee maanden geleden een nieuwe vestiging van MessageBird opende. En waar hij enkele maanden daarvoor deelnam aan Y Combinator, de befaamde snelkookpan voor startups.

Winst

Sms’jes zijn big business voor MessageBird. Het Nederlandse bedrijf verstuurt maandelijks zo’n 200 miljoen berichtjes voor 15.000 bedrijven. Dat leverde het afgelopen jaar een omzet van 41 miljoen euro op en een winst van ‘om en nabij’ de 3 miljoen euro, vertelt Vis.

Een van die klanten is Google. Het megabedrijf selecteerde MessageBird mede dankzij die contacten als een van de 10 bedrijven die een betere variant van sms in de markt gaan helpen zetten: RCS (Rich Communications Services).

MessageBird
Wat:
messaging-api 
Sinds: 2011
Omzet: 41 miljoen
Winst: ca. 3 miljoen
Medewerkers: 50
Kantoren in: 6 landen
Aantal klanten: 15.000

Dinosaurus

Sms is weliswaar een enorme markt van ongeveer 30 miljard dollar – en nog altijd groeiend, zegt Vis – maar het is technisch een nogal beperkt platform. Denk aan Whatsapp en iMessage en je beseft dat sms de dinosaurus onder de chat-diensten is.

RCS is Googles antwoord op Whatsapp en iMessage, met 1 belangrijk verschil: Google wil de techniek in samenwerking met telecombedrijven verheffen tot een nieuwe standaard, oftewel de nieuwe sms. Kopers van een Android-telefoon hoeven straks geen aparte app te downloaden, RCS wordt geïntegreerd met de huidige sms-app van Google.

Plaatjes

MessageBird staat alvast te juichen. In plaats van platte tekst krijgen de klanten van het bedrijf de kans om hun ouderwetse sms’jes eindelijk te verrijken met afbeeldingen en videos. En bijvoorbeeld met e-commerce-diensten zoals die bij  het Chinese WeChat al een tijdje gangbaar zijn.

Een van de klanten van MessageBird die RCS gaan testen is Amber Alert. Een bericht over een vermist kind kan met RCS direct worden voorzien van een afbeelding, in plaats van een link naar een website.  

In samenwerking met Google ontwikkelt MessageBird de komende tijd meer van dit soort test cases. Daarnaast zorgt het Nederlandse bedrijf er in de beginfase van de techniek voor dat wanneer bijvoorbeeld het ene telecombedrijf wel, maar een ander telecombedrijf nog geen RCS gebruikt, de berichten toch goed aankomen.

Betaalplatform

“We hebben al de gekste dingen bedacht”, zegt Vis over de mogelijkheden van RCS. “Je zou een heel betaalplatform kunnen maken, waar je treinkaartjes kan bestellen, winkelen enzovoort, Je kan best wel ver gaan, maar het moet eerst uniform worden, en het moet zich eerst nog bewijzen. Er zijn kritische mensen die denken dat dit het niet gaat worden. Maar wij denken dat als Google dit pusht, dat dit gaat lukken.”

Samenwerken met Google is natuurlijk ‘cool’, maar Vis is nuchter over het partnership. “Naarmate we meer kantoren en mensen in het buitenland hebben, krijgen we meer klanten waaronder ook Google. Dit was een logisch vervolg.“

Impact

Het mooie van een bedrijf bouwen is dat er elke keer een nieuwe hoogtepunt is, zegt de ondernemer. “Ik weet nog dat wij Amber Alert als klant kregen, omdat onze concurrent de berichten niet snel genoeg kon afleveren. Die kans heeft ons super veel gebracht, dat is cruciaal geweest. Ik kan nog niet zeggen dat Google dezelfde impact zal hebben, maar het is zeker een hoogtepunt tot nu toe.”

Het zelf aanwezig zijn in San Francisco helpt natuurlijk ook, zegt hij. “Als je daar zit, krijg je veel meer voor elkaar dan wanneer je vanuit een kantoortje in Amsterdam belt.”

“We houden onze backoffice en engineering overigens in Nederland. Onze sales en marketing verplaatsen we steeds meer naar de VS.” MessageBird heeft ook een kantoor in Singapore.

Bikkelhard

Vis wijst op de talloze ondernemers die kopje onder gaan in het bikkelharde business-klimaat in Silicon Valley. “Dan is best wel cool als je binnen een paar maanden zo’n deal tekent.”

De ondernemer fietste op de Google-campus op een Google-fiets van overleg naar overleg. “Nu ik eraan terugdenk zijn dit soort dingen supergaaf, maar op dat moment ben je vooral gericht op het sluiten van de deal.”


Robert Vis vlak voor een overleg met Google

Handtekening

In de VS leer je volgens hem al snel dat een deal pas een deal is als er een handtekening staat. “Amerikanen zijn daarin echt anders dan Nederlanders. Als je hier bij wijze van spreken iets afspreekt in een kroeg, dan kun je er wel zo’n beetje vanuit gaan dat je een afspraak hebt. In de VS weet je zoiets pas zeker wanneer er een handtekening staat en de eerste transacties binnenkomen.”

“Ik ben best wel eens gefrustreerd geweest. Dat ik dacht, we hadden toch een deal? In de VS zeggen ze gewoon: hebben we een contract getekend dan? Dat is daar heel normaal. Mijn advies aan andere ondernemers is dan ook om daar goed op te letten. Wees niet enthousiast tot de deal is gedaan en er business loopt.”

Superslim

Amerika veroveren is kortom een kwestie van stevig doorploeteren. “Er is enorm veel concurrentie. Het is kneiterhard werken om een deal voor elkaar te krijgen. Iedereen is superslim en alle bedrijven zijn met weet ik hoeveel kapitaal gefund.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De nieuwe samenwerking met Google levert MessageBird niet direct nieuwe omzet op. Maar bedrijven die met RCS aan de slag willen (via bijvoorbeeld de pilot van MessageBird) “kunnen nu kiezen uit 10 bedrijven”.

Wil Vis die andere 9 bedrijven zo snel mogelijk verslaan? “Het is niet zo chic om slechte dingen over je concurrenten te zeggen hè? Nou ja, laat ik het zo zeggen: van die bedrijven zijn wij denk ik het meest innovatief – en in ieder geval het snelst groeiend.”