Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ondernemer maakt van zijn vaders vermogensbeheerder een fintech-bedrijf

Met behulp van technologie wordt ook vermogensbeheer een massaproduct. Sem van Berkel kroop uit de veilige schoot van zijn vaders bedrijf en startte een eigen startup Semmie.nl, waarmee hij een nieuwe generatie beleggers verleidt om hun geld meer te laten opbrengen dan op een spaarrekening.

Na Binck dient zich een nieuwe groep startups aan die vermogensbeheerder zo laagdrempelig mogelijk wil maken, met als inzet particulieren die geen affiniteit hebben met ‘de beurs’. En die bijvoorbeeld geld opzij willen leggen voor een wereldreis over verhuizing.

Gooide eerder Pritle hoge ogen bij de verkiezing van Sprout Startup van het Jaar, nu kruipt de nieuwe dienst Semmie uit zijn ei. De startup laat gebruikers instappen vanaf 50 euro en kijkt terug op een rendement van 3,5 procent tijdens de eerste twee testjaren. De dienst omschrijft zichzelf als “een transparante, laagdrempelige service voor young professionals, jonge ouders en grootouders”.

Optiebeurs

Beleggen werd oprichter Sem van Berkel met de bekende de paplepel ingegoten. Op zijn 16e kreeg hij een bijbaan op de optiebeurs, waar vader Sem sr. een van de grondleggers van is.

Van Berkel senior startte in 2007 met Sem.nl, destijds een van de eerste online vermogensbeheerders van Nederland. In die tijd bedroeg de minimale inleg 15.000 euro, voor die tijd een vrij vooruitstrevend laag bedrag. Door de ‘aandelenmandjes’ te verzekeren met optieconstructies, maakte het beleggen voor een grotere groep bereikbaar.

Desondanks was vermogensbeheer in die tijd nog vrij arbeidsintensief, zegt Van Berkel jr.. “We wilden klanten niet in een algemeen fonds stoppen, of allemaal samen beleggen in 1 fonds. Wij wilden dat elke klant een eigen rekening heeft bij Sem.nl. Om dat mogelijk te maken zijn we samen gaan werken met Binck. In het begin moesten we al die portefeuilles individueel invullen en de transactieprijs was vrij hoog. Dat hebben we omgevormd tot een collectief beheer, zodat we voor meerdere klanten tegelijk orders konden uitvoeren.”

Fracties

De markt veranderde pas echt met ‘fractioneel beleggen’, oftewel het kopen van fracties van aandelen. Van Berkel was inmiddels opgeklommen tot financieel directeur van Sem.nl. Hij zag hoe na de crisis van 2008 een nieuwe trend duidelijk werd: steeds minder mensen zijn bereid om upfront een flink bedrag in te leggen en te laten beheren. Tegelijk zijn er wel veel mensen die een bedrag per maand willen sparen – wat amper rente oplevert – of beleggen.

“Tegelijk werd ook mijn vrouw zwanger van ons eerste kind”, verklaart de naam van zijn nieuwe startup. Hoewel ‘startup’, het is eigenlijk een soort spin-off van Sem.nl, beaamt Van Berkel. “Ik was altijd ondernemer en ik investeer mij geld graag in de zaak of nieuwe technologie. Ik dacht, ik moet voor hem ook iets doen. Bij de ING-groeirekening kreeg je 0,3 procent per jaar.”

Garage

Van Berkel koos bewust voor Amsterdam als vestigingsplaats (Sem.nl begon in Utrecht) en streek neer in een oud garagepand. Een creatieve en dynamische plek, zegt Van Berkel, met als buren onder meer het bedrijf van Armin van Buuren.

Het financiële centrum de Amsterdamse Zuidas was – los van de prijzen – geen optie, zegt Van Berkel: “Met het product dat wij hebben neergezet proberen we ons te onderscheiden van bestaande partijen, waaronder de banken. We willen ook op een creatievere plek zitten.” En het voelt volgens hem ook echt als een startup, met veel pizza’s eten en weekenden doorhalen.

Ook qua financiering staat Semmie op eigen benen: Van Berkel en zijn twee compagnons Lodewijk Kalden (IT) en Aron Bloemendaal (sales) brachten zelf het startkapitaal mee.

Fintech

Als Semmie.nl als voorbeeld van een fintech-bedrijf wordt genoemd vindt Van Berkel dat een groot compliment. “Ik wilde zelf de technologiekant op, omdat ik om me heen zie dat steeds meer mensen bezig zijn om online dingen te regelen. Ik zelf ook, ik wil dingen online kunnen regelen.”

De grootste investering zit dan ook in de technologie achter het platform, dat aan de voorkant juist laagdrempelig en persoonlijk moet zijn. “We willen het supersimpel neerzetten. Bijvoorbeeld: je logt in en je wordt aangesproken met je naam.”

Dat ‘simpel’ maken van een complex product is, zoals bij veel andere fintech-bedrijven, ook de grootste uitdaging. Of, in de woorden van Van Berkel: “Om een platform neer te zetten dat aan de achterkant geen fouten kent. Dat alles werkt zoals het móet werken, zoals je zou verwachten. Met een dashboard dat netjes wordt gevuld. En dat tegelijk wettelijk keurig in elkaar zit, met bijbehorende AFM- en DNB-vergunning. Je opent feitelijk een bankrekening. Dat vergt veel tijd en overleg.”

Delen

Een van de vernieuwende aspecten van Semmie is dat gebruikers iemand anders inzage kunnen geven in een rekening. Zo kan bijvoorbeeld een opa met 3 rekeningen voor 3 kleinkinderen zijn zoon of dochter op de hoogte houden van de beleggingsrekening van hun kind.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar als die ingewikkelde techniek eenmaal staat, kun je met veel minder mensen dan vroeger een bedrijf runnen. En je kunt een grotere groep ‘persoonlijk’ bedienen. Semmie maakt bijvoorbeeld maandelijks een video waar klanten te horen krijgen welke beleggingskeuzes er zijn gemaakt. “Vroeger moest je iedereen afzonderlijk bellen en vertellen wat je met iemands portefeuille had gedaan.”

En zo verandert een klassieke vermogensbeheerder van ‘op de gracht’ naar een hippe startup in een oud garagepand, inclusief de hond die rondloopt op de werkvloer. Het is een behoorlijke transformatie”, zegt Van Berkel. “Maar dit is echt de nieuwe generatie.”