Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze finalisten pitchen om de Challenger award

De finalisten van de Sprout Challenger Award 2018 zijn bekend. Swapfiets, IMA (the Influencer Marketing Agency) en 3D Hubs strijden donderdag 22 november om de prijs voor de meest uitdagende ondernemer van Nederland.

Swapfiets, IMA en 3D Hubs mogen tijdens het Challengerdiner de jury komen overtuigen dat zij de enige echt Challenger van 2018 zijn. De jury die de winnaar zal aanwijzen, bestaat uit Adriaan Mol (Mollie, Messagebird), Marco Aarnink (Print.com en ex-Drukwerkdeal), Giels Brouwer (SciSports, Challenger van 2017), Erik de Heer (EY) en Constance Scholten (Slingshot Ventures). 

Het dartele drietal is natuurlijk maar een kleine greep uit de Challenger50, de lijst met meest uitdagende ondernemers waarop nog 47 toppers schitteren.
Maar voordat je de lijst nog eens bekijkt, stellen we graag de finalisten nog even aan je voor:

3D Hubs

Wat: Online manufacturing
Wie: Bram de Zwart (35) en Brian Garret (33)
Sinds: 2013
Werknemers: 60
Daagt uit: Maakbedrijven die niet snel en flexibel leveren
Website: 3Dhubs.com
3D-printen luidde een paar jaar geleden een nieuwe industriële revolutie in, maar de massa – lees: de wat kleinere bedrijven en creatieven – had niet zomaar toegang tot printers die de beste kwaliteit leveren. Bram de Zwart en Brian Garret bedachten in 2013 dat de deeleconomie hier zijn werk zou kunnen doen: als eigenaren hun printers en CNC-freesmachines delen voor klusjes van anderen, wordt hun apparatuur efficiënter gebruikt en krijgen meer partijen toegang tot de maakrevolutie. Naarmate 3D printen verschoof van hobbyisme en dure manier van prototyping tot betrouwbare productietechnologie evolueerde 3D Hubs mee: van 3D print-community tot industriële printdienst. 3D Hubs is sinds kort strictly B2B en beheert een netwerk van honderden productiemachines in tachtig landen. Zo dagen Garret en De Zwart de bedrijven uit in de maakindustrie die nog niet flexibel en snel genoeg inhaakten op de nieuwe productiemogelijkheden.

IMA

Wat: influencermarketing
Wie: Maddie Raedts (30) en Emilie Tabor (30)
Daagt uit: traditionele adverteerders, media
Sinds: 2010
Medewerkers: 95
Website: Imagency.com
Stop met advertenties, een Instagram-video waarin influencers aandacht vragen voor producten van een bedrijf dat hem of haar daarvoor sponsort werkt beter. Maddie Raedts (30) en Emilie Tabor (30) pionieren al jaren met deze vorm van reclame, met Influencer Marketing Agency. IMA koppelt bedrijven aan influencers en zo disrupten Tabor en Raedts de traditionele adverteerders, die het moeten hebben van tv, print en online. Bij de traditionele kantoren worden ideeën centraal aangestuurd door creatieven, meent Tabor. Niets van dat alles bij haar bedrijf. IMA stelt dat iedereen zijn zegje mag doen over het creatieve proces – de influencer zelf al helemaal. Ze adviseert dan ook: “Voor een succesvolle influencercampagne moet een merk leren loslaten en vertrouwen op de influencers.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Swapfiets

Wat: Abonnementsfietsen voor de massa
Wie: Martijn Obers (27), Richard Burger (27), Dirk de Bruijn (28) en Steven Uitentuis (33)
Daagt uit: fietsenretailers
Sinds: 2015
Medewerkers: 700 (400 fte)
Website: Swapfiets.nl
Swapfiets gaat hard. De scaleup voor abonnementsfietsen ging begin 2018 de Duitse en Belgische grens over, in augustus brak het door de 60.000 gebruikers-grens, breidde het uit naar Denemarken en eind dit jaar verwacht Swapfiets de 100.000 gebruikers aan te tikken. Elke euro omzetgroei van Swapfiets betekent een omzetdaling voor de traditionele fietsenretailers, die het nog steeds moeten hebben van koopfietsen. Oprichters Martijn Obers (27), Richard Burger (27), Dirk de Bruijn (28) en de later aangehaakte Steven Uitentuis (33) zijn daarmee klassieke challengers en vooral: disrupters. Ze bieden hun klanten voor 15 euro per maand – en 12 euro per maand voor studenten – een abonnement op een fiets, inclusief snelle service bij pech onderweg. Zo maken ze het disruptieve businessmodel van gebruik in plaats van bezit mogelijk voor de fietsbranche. Hun dienst lijkt bovendien duurzaam: voor verhuurders is het van belang producten zo lang mogelijk mee te laten gaan. Het gevolg is dat de fietsen hoogwaardiger en degelijker worden en dat het financieel minder interessant wordt om wegwerpproducten te produceren. De verbeteringen die Swapfiets aan zijn karretjes heeft doorgevoerd, bewijzen hoe dat in de praktijk werkt.

Bekijk hier alle Challengers van 2018