Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘De vleessector zit in de ontkenningsfase’

Het interesseert Jos Hugense niet zo of er op zijn kantoor geprint wordt op chloorvrij gebleekt papier of niet. De man achter Meatless, dat plantaardige vezels maakt als vervanger van vlees in de keuken, vindt dat bedrijven zich moeten focussen op het verduurzamen van hun core business.  

Jos Hugense: “De vleesindustrie is verantwoordelijk voor meer CO2-uitstoot dan de hele transportsector samen, maar de sector zit nog in de ontkenningsfase. De meeste producenten weten wel dat er iets moet gebeuren, maar ze zijn bang voor verandering. Door de problematiek te verzwijgen heeft de industrie zichzelf echter geen goede dienst bewezen: campagnes van Wakker Dier en daaropvolgende discussies in de Tweede Kamer hebben de sector een uitermate negatief imago bezorgd. De sector zit in het defensief.

Wij zijn een van de weinige vleesproducenten die de uitdaging op tijd zijn aangegaan. Aan het begin van het nieuwe millennium signaleerden we dat zuivelproducenten allerlei calorie- en vetarme producten op de markt brachten. Wij wilden ons als vleesproducent ook onderscheiden met een gezonder en duurzamer product. De plantaardige vezels die we nu maken kunnen vlees in een maaltijd helemaal vervangen. Daarnaast verwerken we onze vezels in vleesproducten, waardoor je de smaak van vlees behoudt, maar toch minder vlees eet. Dit hybride-concept is uniek in de wereld. We verkopen van de Verenigde Staten tot aan Japan. In Nederland breken we ook langzaam maar zeker door in de supermarkten.

“Van de crisis hebben we geen last gehad. De voedingssector is minder afhankelijk van recessies dan andere sectoren. Eten moet je toch. De prijs van onze producten is bovendien concurrerend met vlees. We zijn goedkoper dan rundvlees en iets duurder dan spek. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat vlees in de toekomst duurder zal worden. Strategisch gezien heeft Meatless een goede uitgangspositie.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit jaar organiseert de ASN Bank voor de derde keer de ASN Bank Wereldprijs. Een aanmoedigingsprijs voor mensen die met een goed idee of project de duurzaamheid van de samenleving willen bevorderen. Via de community www.voordewereldvanmorgen.nl kan iedereen tot 15 oktober zijn project indienen en zo kans maken op € 20.000 euro en professionele begeleiding bij de realisatie.

Een interessant en inspirerend boek ‘De toekomst is groen’ door Thomas Friedman.