René Frijters
Bedrijf: Knab
Wat: bank
Opgericht: 2012
Frijters’ insteek is: doe dingen anders, op basis van een visie op een potentieel maatschappelijk probleem. In het geval van Knab is dat dat mensen door de crisis op zichzelf worden teruggeworpen en dat de overheid zich terugtrekt. Je hypotheek wordt minder aftrekbaar, voor je pensioen en zorg moet je zelf meer bijdragen. Dan kunnen mensen de grip op hun vermogen verliezen en in een situatie belanden “waarvan je dan achteraf van denkt, had de bank me daar maar op gewezen”.
Ik wil een bank creëren die aan jouw kant staat
“Ik wil een bank creëren die aan jouw kant staat”, zegt Frijters. “Dus ik vraag aan klanten een abonnementsfee, bijvoorbeeld 5 euro per maand. Daarvoor krijgen ze een bank waarbij de klant werkelijk voelt van ‘hé, die bank helpt mij om slimme dingen te doen met mijn geld’.”
Frijters wijst op de optie om een roodstand automatisch aan te laten vullen, of om vanaf een bepaald bedrag op de betaalrekening automatisch over te boeken naar je spaarrekening. “Ik wijs de klant op allerlei dingen die gebeuren in zijn leven die relevant zijn voor hem. Dus op basis daarvan ga je een ander type bank neerzetten.“
Omdat producten en diensten in de digitale wereld steeds minder van elkaar verschillen wordt de beleving volgens hem ook steeds belangrijker, de customer journey. “Eigenlijk ga je terug naar het oude bakker-principe. Als je vroeger bij de bakker binnenkwam wist die precies wie je was, en wat er allemaal gebeurde in jouw gezin. Wij weten als banken heel veel van onze klanten. Alleen die data gebruiken we niet.”
“De kunst is om iedere keer als jij inlogt om jou te laten ervaren dat je denkt ‘hé, deze bank begrijpt mij’. Dat je klanten op maat gaat bedienen op basis van de kennis die je hebt van de klant.”
Almar Holtz
Bedrijf: 2Theloo
Wat: openbare wc’s
Opgericht: 2011
Holtz vindt ‘human capital’ een van de belangrijkste ingrediënten. “Je doet het met elkaar. De mensen die bij ons in de winkel staan, dat zijn mijn helden. Wat die mensen tegen komen de hele dag, daar zijn niet heel veel mensen tegen bestand.”
Daarbij is teamgevoel belangrijk, en een duidelijke, gedeelde missie. “Onze missie is: to make the absolute most of your toilet break. Als dat je missie is, dan moet iedereen die kennen en uitdragen.”
Als dat je missie is, dan moet iedereen die kennen en uitdragen
Zijn bedrijf moet daarnaast duurzaam winstgevend zijn. “In een retailbedrijf is operational excellence heel belangrijk. Dus datgene wat je doet, de kern, moet gewoon fantastisch goed zijn.”
Als ondernemer moet je gefocust zijn, zegt Holtz. “Waar wij heel erg op focussen is dat dat kleine idee wat we hebben, dat we dat heel goed doen voordat we andere dingen gaan doen. We worden iedere dag gevraagd, kunnen jullie dit ook of doen jullie dat ook. Maar dat doen we niet.”
Carel van Sorgen
Bedrijf: 247TailorSteel.com
Wat: Lasersnijden van metaal
Opgericht: 2007
Van Sorgen noemt focus net als Holtz een van de hoofdzaken. “Een ondernemer moet een helder beeld hebben van dat ene ding wat hij in de markt wil zetten. Hij moet het niet zien als een hobby maar als een roeping. Hij is bereid om heel veel pijn te leiden om zijn doel te bereiken.”
Een ondernemer is bereid om heel veel pijn te leiden om zijn doel te bereiken
Net als een sporter moet je kortom bereid zijn om “diep te gaan”, zegt Van Sorgen. “Je kan zeggen ‘zaterdag avond kan ik niet want ik heb een feestje en daar moet ik ook naar toe’. Maar zulke dingen moet je gewoon laten om echt succesvol te worden.”
“Als je begint met je eigen bedrijf moet je jezelf bijna alles ontzeggen, zoals een topsporter dat doet. Die gaat ook niet tijdens de trainingen ’s avonds even doorzakken. Dan ga je vroeg naar bed omdat je de volgende dag fit moet zijn. En dat is met ondernemen precies hetzelfde. Die zaken lopen honderd procent parallel met elkaar.”
Zie ook aflevering 1: Jeroen Doorenbos, Rogier van Camp, Rob Brok en Ad Bastiaanse