Milieubewust zijn is sexy. Dus koop je als verantwoord ondernemer een MVO-proof vervoermiddel. Je kent ze wel, de zuinige autootje zoals de schattige Fiat 500, de poging tot hippe Toyota Aygo of de inieminie Smart Fortwo. Misschien niet heel bling bling, je scoort wel met je milieuverantwoorde gedrag. Deze auto’s zijn zo ‘gezond’ dat zelfs de belastingdienst ervan over zijn hart strijkt. Geen belasting voor het milieu, geen belasting voor jou, eerlijk is eerlijk.
Stiekem heb je de auto natuurlijk ook gekocht omdat het goed is voor je portemonnee, want je bespaart enorm veel brandstof. Dacht je. Totdat Kassa afgelopen weekend onthulde dat de nieuwe milieuvriendelijke auto’s helemaal niet zo zuinig rijden als de fabrikanten beweren. Schrik niet, de auto’s zouden tot wel meer dan 40 procent verbruiken dan aangegeven. Dat is even slikken.
Kassa testte de drie bovengenoemde modellen samen met tankpas-bedrijf TravelCard, dat de gegevens van 240.000 chauffeurs over brandstofverbruik van in totaal zeventien auto’s verzamelde en concludeerde dat bij alle drie de bovengenoemde groene auto’s het opgegeven gebruik lang niet gehaald werd, maar tussen de 5 en 11 kilometer per liter verschilde.
Zo rijdt de schattige Fiat 500 volgens de fabrikant 1 op 21, terwijl je in werkelijkheid maar 15 kilometer vooruitkomt op 1 liter. TNO had wel een verklaring voor het grote verschil, de fabrikanten zouden gebruik maken van verouderde testen, die weinig met de huidige praktijk te maken hebben.
En wat de groenheid van de auto’s betreft, die viel ook vies tegen. Geen van de auto’s zou qua uitstoot in aanmerking moeten komen voor de vrijstelling van wegenbelasting en BPM, de uitstoot ligt namelijk ver boven de grens die de overheid daarvoor stelde.
Als we blijkbaar zelfs de milieuvriendelijke auto’s niet meer kunnen vertrouwen blijft er maar één alternatief over, de elektrische auto. Zeker voor Amsterdamse ondernemers een aantrekkelijke optie nu de gemeente nog niet zo lang geleden bekend maakte dat elke ondernemer met een stopcontactauto in heel Amsterdam gratis mag parkeren. En deins niet terug voor de meerprijs van een elektrische auto, ook daar wil de gemeente best in tegemoetkomen, je krijgt gewoon de helft van de meerwaarde als subsidie. Doen ze niet moeilijk over. Oh ja, en ook hier geldt, geen BPM en wegenbelasting. Nu maar hopen dat de accu wel zo lang meegaat als de fabrikant beweert.
Een interessant boek over ‘duurzaam ondernemen’.