Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘De bakfietsmarkt is nu al verouderd’

Serial entrepreneur Jorrit Kreek en oud-Bugaboo-manager Gerald van Weel constateerden twee jaar terug dat het aanbod aan bakfietsen 'sterk verouderd' was. Ze ontwikkelden een elektrische transportfiets.

Sprout interviewde Kreek vorige week over de marktlancering, die voor juni gepland staat, en het businessmodel achter de gelijknamige startup. Hij en Van Weel denken de strijd met de klassieke bakfiets aan te kunnen gaan, onder meer omdat de Urban Arrow lichter van gewicht is, voorzien is van elektrische trapondersteuning en over een modulaire opbouw beschikt….. en volgens de ondernemers ook het juiste uiterlijk heeft.

Afgelopen september kwam je bedrijf voor het eerst in de publiciteit, aan de hand van een presentatievideo en het winnen van de Eurobike Award 2010. Hoe gaat het nu?
Nadat we vorig jaar even in de publiciteit waren, hebben we de fiets verder doorontwikkeld en nu staan we aan de vooravond van de eerste leveringen aan fietsendealers, particulieren en bedrijven in Nederland en daarbuiten. Dus ja, het gaat zeker goed, maar er moet nog geld worden verdiend.

Twee weken geleden waren er een aantal Urban Arrows bij een businessevent naast Kasteel de Vanenburgh te bewonderen. Is dat de manier waarop jullie je product aan de man gaan brengen?
Nee, eigenlijk niet. Toevallig stonden onze fietsen daar, omdat ABN Amro ons had gevraagd om daar tijdens een workshop onze ervaring als startup met hun dienstverlening te delen.

Eerder was je al oprichter van Kronan Fietsen. Is de start van dit bedrijf voortgekomen uit de liefde die je hebt voor fietsen, of de inschatting dat je hier veel geld mee kan verdienen?
Ik zou liegen als ik zeg dat het me niet om het geld gaat, want dan zou ik ook heel veel andere dingen kunnen doen. ‘De fiets’ is gewoon een super sympathiek product, gezond, schoon en de beste manier om je door een stad te bewegen. Bovendien ben ik graag bezig met nieuwe ontwikkelingen en zie vaak nieuwe kansen. Vandaar ook mijn LinkedIn-titel ‘Innopreneur’.

Hebben jullie het bedrijf voor honderd procent in handen?
Gerald en ik hebben samen de meerderheid. Twee investeerders steunen ons in ruil voor een bescheiden belang. Beiden zijn strategische investeerders. Energieleverancier Greenchoice is de ene partij en de andere partij is een grote toeleverancier uit de tweewielerbranche. De ABN Amro heeft ons, via hun Informal Investment Services netwerk, geholpen één van de twee investeerders te vinden.

Zijn dealers in heel Nederland of alleen de Randstad bij de lancering betrokken?
De dealers zitten door het hele land verspreid, maar wel geconcentreerd in de Randstad. Daar is immers het transportprobleem het grootst en dus is de vraag er eveneens groot. De vraag uit het buitenland is ook sterk. Elke dag krijgen we wel een mail van een dealer/particulier uit het buitenland. Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en Engeland zijn sterk vertegenwoordigd, maar ook uit Spanje, Portugal en Scandinavië krijgen we aanvragen.

Is het de bedoeling om je productenlijn te differentiëren?

Vanaf het begin hielden we bij het ontwerp van de Urban Arrow rekening met variaties op het thema, dankzij een modulair ontwerp dat het frame deelbaar maakt. Aan het achterframe kunnen andere voorframes gemaakt worden, en voor iedere voorframe kunnen weer andere toepassingen bedacht worden.

Momenteel bieden we op basis van het voorframe een family- en een cargo-versie aan en we werken aan een korter voorframe, dat de de concurrentie met de scooter aangaat. Eind dit jaar staat ook driewieler op de planning, die nog meer dan de huidige tweewieler een alternatief voor de bestelauto zal zijn.

Hoe belangrijk is de modulaire opbouw voor jullie businessmodel?
Het modulaire principe maakt het voor ons aan de inkoopkant mogelijk slimmer in te kopen en de voorraden kleiner te houden. Maar vooral belangrijker is dat het de eindgebruiker een voordeel biedt. De restwaarde is hoger, omdat zo’n fiets voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden.

Is het lastig om de klassieke bakfiets, die het nu nog steeds erg goed doet, te beconcurreren?
Je zegt het heel goed, de ‘klassieke’ bakfiets. Daar is de afgelopen 10 jaar niets wezenlijks aan veranderd en dat biedt dus kansen. Door het lichtere frame, een meer comfortabele en veilige bak, een trapondersteuning en een lekkere look bieden wij de Karma Fisker onder de transportfietsen.

Wat zijn jullie targets voor het eind van dit jaar?
Het belangrijkste is dat de Urban Arrow gezien gaat worden en opvalt in het straatbeeld. We beogen dit jaar tweehonderd fietsen te verkopen en de gemiddelde verkoopprijs, exclusief btw en resellers marge, komt uit op zo’n 2000 duizend euro. Dat zou dus 400.000 euro aan omzet opleveren.
Hoe het verder gaat lopen, vind ik moeilijk te zeggen. Willen wij, de aandeelhouders en de resellers, er echt beter van worden, dan is een verkoopaantal van 2.500 per jaar wenselijk. Over vijf jaar willen we in ieder geval dat we wereldwijd gewaardeerd worden door klanten, omdat ze inzien dat onze oplossingen de steden een stuk mooier en groener maken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Op wat voor stand berijd jij trouwens zelf de Urban Arrow?
De laatste weken heb ik voornamelijk op de cargo-versie rondgescheurd en dat beviel eigenlijk prima. Voor omstanders was dat soms een rare gewaardwording, maar m’n kids vonden dat zelf eigenlijk wel spannend en leuk. De eerste productieserie is helaas al uitverkocht, dus ik zal nog even geduld moeten hebben alvorens ik ze allebei op de stoep heb staan.