De data-experts van CB Insights onderzochten na het faillisement van 101 startups waarom de oprichters van die bedrijven dachten dat het schip was gestrand. Behalve een stevige lijst testimonials destilleerden de Amerikanen daaruit dit overzicht:
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)
Voor de snelle tellers: veel bedrijven gaven meer dan één reden op, Het totaal van de percentages ligt dan ook boven de 100 procent.
10 0prichters lichten de 10 belangrijkste startup-killers toe:
1. Geen vraag naar je product
Veel startups maken een prachtig product dat niet echt een probleem oplost. Zo ook Treehouse Logic.
2. Geen geld meer
Veel startups koppelen het gebrek aan financiering aan andere problemen, wat ook gebeurde bij ‘social newsreader’ Flud.
3. Niet het juiste team hebben
Je medewerkers of oprichters kunnen niet goed op elkaar zijn afgestemd of een schakel missen. Of tal van andere redenen waarom de samenwerking niet goed gaat.
4. Houd je concurrentie in de gaten
Iedere ondernemer heeft wel eens gehoord dat je je niet blind moet staren op je concurrenten. Maar ze helemaal niet in de gaten houden, is ook niet handig.
De juiste prijs voor je product vaststellen is bijna een kunstvorm. Hoog genoeg om winst te maken, laag genoeg om veel te verkopen.
6. Maak een gebruiksvriendelijk product
Gamelayers maakte van surfen op het web een game-ervaring, waarbij spelers hints moesten achterlaten op websites. Voordat het leuk werd moest je een hoop van die hints hebben. Dat werkte niet bij de gebruikers.
7. Product is klaar, nu het businessmodel nog
Je op je product richten om daarna pas te bedenken hoe je er geld mee gaat verdienen was voor 17 procent van de failliete startups de reden van hun faillisement.
8. Slechte marketing
Bij 14 procent van de startup-oprichters kwam hun voorliefde voor coderen of producten maken boven adverteren hun onderneming duur te staan. Je publiek kennen en weten hoe je ze aan moet spreken is van esssentieel.
9. Gebruikers negeren
Tunnelvisie en feedback negeren is een dodelijke valkuil voor startups. Denk niet te snel dat je geweldige features aan het uitrollen bent, zei Jimmy Winter na het omvallen van VoterTdie.
10. Slechte timing
Timing is een eeuwig dilemma: lanceer een product te vroeg en je loopt het risico op een slechte eerste indruk. Ben je te laat, dan loop je misschien een marktkans mis.