Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Danny Hollestelle Zakenvrouw v/h Jaar; Dyson investeert in batterijen

Ondernemersnieuws vandaag: zakenvrouw Danny Hollestelle wint prestigieuze ondernemersprijs, slimme Barbie luistert kinderen af en James Dyson investeert in flinterdunne batterijen.

1. Danny Hollestelle wint Prix Veuve Clicquot


Danny Hollestelle, eigenaar van het familiebedrijf Koninklijke Hollestelle, is benoemd tot Zakenvrouw van het Jaar. Prix Veuve Clicquot wordt sinds 1981 in 18 landen uitgereikt aan zakenvrouwen met grote maatschappelijke betrokkenheid. De prijs is een eerbetoon aan Nicole-Barbe Clicquot Ponsardin, die op jonge leeftijd de leiding over het gelijknamige Champagnehuis kreeg. Met de overwinning is Hollestelle in goed gezelschap: eerder wonnen Thecla Bodewes, Jacqueline Zuidweg en Heleen van Oord de titel.


2. Dyson investeert in batterijtechnologie


James Dyson investeert 15 miljoen dollar in de batterijtechnologie van Sakti3. De Amerikaanse startup heeft een batterij ontwikkeld die flinterdun is en twee keer zo veel energie kan opslaan als de huidige accu’s. Eerder kreeg het een investering van General Motors. Dyson hoopt met de technologie eigen producten als de draadloze stofzuiger te verbeteren, al zal het nog een paar jaar duren voor we de batterijen in de praktijk tegenkomen. Dyson maakte eind vorig jaar bekend dat het de komende jaren 2,3 miljard dollar zal investeren om ‘honderden nieuwe apparaten te introduceren’.


3. Veel webshops stoppen na eerste jaar


Van de 10.000 webshops die in 2013 zijn gestart, zijn er nu nog 6.700 actief. Dat blijkt uit een onderzoek van het FD. Wel trekken de eigenaren zelf de stekker eruit en gaan de webshops doorgaans niet failliet. Volgens Patrick Kerssemakers, oprichter van online warenhuis Fonq, komen er bij het onderhouden van een webshop veel extra kosten kijken zoals logistiek, klantenwerving en het verlenen van service: “voor een modaal inkomen is een omzet van één miljoen euro nodig.” Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de webshops een omzet van minder dan 100.000 euro heeft.


4. ‘Smart Barbie luistert kinderen af’


Een Amerikaanse privacygroep is woedend op speelgoedmaker Mattel omdat de nieuwe ‘smart’ Barbie kinderen zou afluisteren. De Hello Barbie is uitgerust met wifi en stemherkenning, waardoor volgens Mattel een ‘unieke band ontstaat tussen kind en speelgoed.’ De Campaign for a Commercial-free Childhood (CCFC) ziet dit anders en is bang dat de Barbie persoonlijke informatie aan de kinderen ontlokt om adverteerders een beter beeld te geven van hun leefwereld. De voorwaarden van ToyTalk, die de technologie aanlevert, stellen inderdaad dat opnames gebruikt kunnen worden voor onderzoek en data-analyse.


5. Beter Bed scoort met nieuwe winkelformule


Topman Ton Anbeek kan weer rustig slapen, zijn nieuwe winkelformule voor Beter Bed lijkt aan te slaan. Na jaren van tegenslag weet de consument het merk weer te waarderen. Daar was heel wat voor nodig, zoals een nieuw logo en een nieuwe slogan. ‘Het merk moest voortaan uitstralen betaalbaar te zijn, zonder dat het goedkoop overkwam’, zegt Anbeek tegen de Volkskrant. Dus werd ook het riedeltje ‘Retteketet’ eruit gebonjourd. Het concern is actief in zes landen, waarvan vooral Duitsland, Oostenrijk en België goed draaien.


6. LinkedIn koopt big data-startup Careerify


LinkedIn zet in op big data met de aankoop van de Canadese startup Careerify. LinkedIn maakt direct na de aankoop schoon schip en sluit twee van de drie bedrijfsactiviteiten en laat voor de derde geen nieuwe gebruikers meer toe. Careerify maakte het mogelijk voor bedrijven om in de sociale netwerken van werknemers nieuwe medewerkers te vinden. Wellicht dat LinkedIn deze technologie in zijn eigen platfrom wil integreren. Een overnameprijs is niet bekendgemaakt.


7. En dan dit: Investeringsfonds zoekt naam voor 50.000 dollar


Het nieuwe investeringsfonds van Atlas Ventures is op zoek naar een nieuwe naam. Het fonds met een royale 200 miljoen dollar erin wordt nu nog FKA (Formerly Known As) genoemd, maar wil de wisdom of the crowd inzetten om het een betere titel te geven. Degene met het beste idee mag bovendien 50K in het fonds storten én de eerste 25K winst eruithalen. Het fonds omschrijft het als Community Venture Capital. Wat denken jullie, nieuw modewoord voor 2015? 


Tot zover de Sprout update van dinsdag 17 maart. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Het premium membership van Sprout


Premium members krijgen álles. Voor € 8,25 per maand (ex btw):


  • ben je (gratis) welkom op diverse events en visits, inclusief Sprout Challengerday 2015
  • ontvang je 6 dikke inspiratiemagazines op je deurmat
  • Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



    Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • lees je elke dag de 7 need to knows via je mail
  • krijg je onbeperkt toegang tot de how-to database met praktische informatie voor je bedrijfsvoering