Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Cultuurondernemer verdient wel geld

Niet iedereen beklaagt zich in de culturele sector. Jonge ondernemer Marjolein Theunissen van CultuurBewust.nl wist in 2010 een mooie omzet te genereren. Nu heeft ze grote plannen met een nieuw verdienmodel, dat haar woensdag de UtrechtInc Award opleverde.

Theunissen (24, zie afbeelding onderaan), die met haar bedrijf bij incubator UtrechtInc gevestigd is, heeft een goed jaar achter de rug. De door haar in 2009 opgerichte site CultuurBewust.nl is een webmagazine met 20.000 unieke maandelijkse bezoekers, waar bijna honderd cultuurjournalisten in spe op non-profit basis diverse recensies, interviews en reportages over de wereld van film, kunst, muziek, literatuur en theater plaatsen.

Go Back to the Zoo blies het dak van Tivoli, volgens @Cultuurbewust: http://bit.ly/eFpG7eless than a minute ago via tGadget

De site heeft idealen en wil de cultuurparticipatie onder Nederlandse jongeren vergroten. Wie een blik op het portaal werpt, ziet daarom weinig stukken over commerciële Pathé-films of Heineken Music Hall-artiesten, maar vooral artikelen en video-interviews die aanmoedigen om naar Gaby Moreno te luisteren, Pia de Jongs Dieptevrees te lezen of Paco Peña’s Flamenco sin Fronteras te aanschouwen.

Geld verdient Theunissen momenteel met het plaatsen van prijsvragen voor kaartjes en het bijhouden van dochtersites, zoals Amersfoort Cultuurbewust voor de gemeente Amersfoort, waar alles over cultuur in deze plaats te lezen en te bekijken is. “In 2010 heb ik uiteindelijk 27.000 euro omzet gedraaid.”

Cultuurbewust_amf: Betonblond van Michael Connelly is een genadeloos harde thriller: Betonblond van Michael Conn… http://bit.ly/h9w314less than a minute ago via twitterfeed

Shop Cultuurbewust

Maar in 2011 staat ze opnieuw voor uitdagingen om geld te verdienen, zo zegt ze. “Gemeenten zijn wel geïnteresseerd in mijn site, maar zullen door de bezuinigingen op het cultuurbudget mogelijk minder snel er gebruik van willen maken. Daarom ben ik een aantal nieuwe verdienmodellen aan het uitwerken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eén daarvan is het concept Shop.CultuurBewust.nl, een aankomend subdomein dat uiteindelijk goed blijkt te zijn voor het winnen van de UtrechtInc Award. “Het idee is dat er een winkelstraat op Shop CultuurBewust komt, met virtuele panden voor onder meer kunstenaars, theaters en uitgeverijen. Bezoekers kunnen er cadeaus in de vorm van concertkaartjes en schilderijen kopen. De aanbieders kunnen vanuit een profiel hun winkel beheren.” Theunissen verdient geld door commissie over verkochte spullen op de site te vragen. “Ik geloof hier heilig in, omdat aanbieders via Shop CultuurBewust inmiddels een relevante doelgroep van echte cultuurliefhebbers kunnen bereiken.”

Verder wil de onderneemster, die in het verleden een studie Journalistiek en Kunstgeschiedenis volgde, dat CultuurBewust een portaal voor cultuurreizen wordt. “Een plek op de site waar verslagen staan van studentjournalisten die op een persreis zijn meegegaan, en aan de andere kant reisaanbiedingen worden weergegeven.”