Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marjolein van Tilburg (ChatLicense) wint de NL Startup Competition: ‘Ik lette op allemaal andere dingen dan de pitch’

Marjolein van Tilburg won woensdag tijdens het Upstream Festival de pitchwedstrijd met haar bedrijf ChatLicense. Toch ging haar presentatie niet vlekkeloos. 'Ik dacht: laat het maar gebeuren. Het heeft vast allemaal een reden.'

chatlicense marjolein van tilburg
Marjolein van Tilburg, oprichter en ceo van ChatLicense, met chief design Jasper Wessels.

Van Tilburg speelde woensdag een thuiswedstrijd. Ze woont in Rotterdam en pakte de fiets naar het Upstream Festival, dat werd gehouden in de buurt van het centraal station.

‘Ik vertrok met een zonnetje, maar halverwege kreeg ik een plensbui op mijn hoofd’, vertelt ze een dag na de winst aan de telefoon. ‘Zat ik daar met een sjaal op mijn kapsel. Ik zag er zeker niet uit alsof ik net van de kapper kwam.’

Op het startupfestival zelf ging het waterballet verder. Voordat ze aan de beurt was, nam Van Tilburg plaats op de tribune. Ze ging zitten op een kussen. Dat bleek helemaal doorweekt. Haar hele broek was nat toen ze naar het podium liep voor haar pitch.

‘Je hebt van die mensen die zeggen dat je drie keer goed moet ademen voordat je opgaat’, zegt Van Tilburg. ‘Nou, ik had daar helemaal geen tijd voor. Ik stond daar ongemakkelijk en lette op allemaal andere dingen dan de pitch. Ik dacht: gewoon doorademen en let’s go.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Baan opgezegd voor ChatLicense

Van Tilburg is ceo en oprichter van ChatLicense. Dat is een app voor kinderen die beginnen aan hun eerste smartphone, en hun ouders. Een introductiecursus voor de online wereld die ze te wachten staat.

Kinderen ontdekken spelenderwijs de virtuele stad ChatCity en leren over chatten, gamen, surfen en sociale media. Ouders kunnen hen toegang geven tot andere apps als ze opdrachten hebben afgerond.

Lees ook: Hulaaloop verhuurt nu samen met Wehkamp en kleertjes.com kinderkleren

Van Tilburg kwam op het idee toen haar 10-jarige dochter in 2021 een telefoon kreeg. Ze zegde haar baan op als hoofdjurist bij een internationaal bedrijf om aan ChatLicense te werken. Inmiddels bestaat het team uit vijf mensen en is de app, die eind vorig jaar is gelanceerd, 6.000 keer gedownload.

Kans op trip naar Saoedi-Arabië

En nu pakt Van Tilburg dus een prijs. Met haar pitch tijdens de NL Startup Competition op het Upstream Festival versloeg ze drie andere jonge bedrijven in de categorie ‘sociaal’. Daarmee verdiende ze een cheque van 10.000 euro.

nl startup competition

Op de finaledag van de NL Startup Competition op 29 mei mochten 16 startups pitchen. Naast ChatLicense (categorie sociaal) werden Kumasi Drinks (circulair/sustainable), I See U baby care (digitaal) en FLASC (energietransitie) uitgeroepen tot winnaars. Zij ontvangen elk 10.000 euro.

De eerste NL Startup Competition is georganiseerd door MT/Sprout, Upstream en Erasmus Enterprise, in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam, V.O. Patents & Trademarks, Damen, Helloprint, Volkerwessels, Econsulate, Rabobank, Erasmus Universiteit en de gemeente van Rotterdam.

Dat was niet alles. De jury vond haar pitch de beste van alle zestien startups die meededen in vier categorieën. Van Tilburg won daarmee een ticket voor een bootcamp van de Entrepreneurship World Cup met 250 andere bedrijven. De top 100 daarvan mag in november naar Saoedi-Arabië om te strijden voor een geldprijs van 1 miljoen dollar.

‘Daar krijgen wij de kans om ons verhaal aan de wereld te vertellen. Dat is precies onze ambitie. Wij hebben dit product gemaakt voor de hele wereld’, zegt Van Tilburg. Daarom stond ze eerder al met ChatLicense op techbeurs CES in Las Vegas, Mobile World Congress in Barcelona en vorige week nog op VivaTech in Frankrijk.

Getwijfeld om mee te doen

Van Tilburg is vooral blij met de erkenning. ‘Ik denk ook dat we dat verdiend hebben, want we hebben zo hard gewerkt.’ En winnen in Rotterdam was helemaal mooi. ‘Het is toch gewoon je hometown.’

Toch twijfelde ze lang of ze wel mee moest doen aan de pitchcompetitie. Eerst had ze zich vergist in de datum. ‘Ik dacht dat het Upstream Festival op 28 mei was. Op die dag is mijn vader vorig jaar overleden. Ik vond het raar om dan daar te gaan pitchen.’

Gelukkig zag ze op tijd dat het evenement een dag later was. Maar de twijfels bleven. ChatLicense is net zes maanden live en komt op stoom. Is meedoen dan de beste besteding van je tijd als klein bedrijf?

‘We zijn maar met z’n vijven. Zo’n wedstrijd kost tijd en aandacht. Al die tijd ben je niet bezig met andere dingen, zoals klanten, productontwikkeling, etc.’

Ontmoetingen tijdens Upstream

Wat de doorslag gaf, was Upstream zelf. Twee jaar geleden liep Van Tilburg er iemand van KPN tegen het lijf. Dat leidde uiteindelijk tot een samenwerking. Klanten van KPN kunnen de app, die normaal gesproken 40 euro per jaar kost, gratis downloaden. Het telecombedrijf koopt daarvoor vouchers in bij ChatLicense.

Ook ontmoette Van Tilburg op het Rotterdamse startupfestival mensen van Rabobank. Dat resulteerde in een innovatielening van 150.000 euro.

Lees ook: De grootste startup-deals van mei: van ijzerbatterij tot biogaskorrels

‘Dat zijn wel de partijen die ons in het zadel hebben geholpen’, zegt Van Tilburg. ‘Toen dacht ik: als Upstream voor het eerst een pitchwedstrijd organiseert, dan is het suf als ik niet meedoe.’

Vlak voor het verstrijken van de deadline diende ze het aanmeldformulier in. ‘Ik heb echt om twee minuten voor twaalf op verzenden geklikt. Het invullen heeft me ook wel even gekost. Je moest prognoses, je hele financiële verhaal, een Business Model Canvas indienen. Maar ik ben blij dat ik het heb gedaan.’

chatlicense marjolein van tilburg
Marjolein van Tilburg maakt kans op een ticket naar Saoedi-Arabië om met ChatLicense mee te doen aan de Entrepreneurship World Cup.

Pitchdeck maken is niet makkelijk

In aanloop naar het festival deed ChatLicense mee aan verschillende trainingsdagen. Die werden verdeeld over het team. Zo volgde ontwerper Jasper Wessels een pitchtraining in Rotterdam. Maar zelf op het podium staan, daar had hij geen trek in.

‘Hij is iemand van de achterkant, onze designer en chief product’, zegt Van Tilburg. ‘Hij vertelt zijn verhaal in beeld, ik zoek daar dan woorden voor. Zo verdelen we dat.’

Zelf had Van Tilburg al de nodige ervaring opgedaan met pitchen. Ze deed eind 2021 mee aan een wedstrijd van TIAS Business School. Al was ze toen nog een groentje.

‘Een pleitnota kan ik als advocaat wel opstellen, maar een pitchdeck? Mensen zeiden tegen me: dat moet je gewoon googelen, het is heel makkelijk. Dat is dus helemaal niet waar. Ik zat daar echt wel mee.’

Lees ook: 8 kenmerken van een pitchdeck waarmee je applaus oogst bij investeerders

Het kwartje viel toen ze voor de pitchwedstrijd van TIAS een online training van coach David Beckett mocht volgen. Al wandelend met een podcast in haar oren begreep ze hoe ze het aan moest pakken.

‘Toen heb ik in een week in mijn studeerkamertje al mijn plannen in een pitchdeck gezet. En ik won die wedstrijd. Dat was het moment dat ik zei: nu ga ik het echt doen en een bv opzetten.’

Mensen raken met een verhaal

Wat is de kunst van een goede pitch? Volgens Van Tilburg gaat het erom een verhaal te brengen dat mensen raakt, waar ze zich in herkennen. ‘Dat ze zeggen: dat voel ik wel. Dan ben je al voor de helft binnen.’

Bang om in het openbaar te spreken, is Van Tilburg niet. Toch blijft ze het ergens overweldigend vinden om op het podium te staan. ‘Alle ogen zijn op jou gericht. Maar ik geloof in ons verhaal. Ik heb iets leuks te vertellen en kom iets moois brengen, zo leerde ik van een andere geweldige pitchcoach, Buffi Duberman. Dan kom je er met plezier doorheen.’

Dat is ook haar tip voor andere ondernemers die moeten pitchen – al dan niet met een natte broek. ‘Het boeit niemand hoe jij erbij loopt en wat je aan hebt. Jij komt daar een verhaal brengen. Je bent eigenlijk meer een soort boodschapper dan dat het om jou gaat. Dan kun je de zenuwen misschien een beetje loslaten.’

Keurig binnen de tijd

Zelf vond Van Tilburg het woensdag niet slecht gaan. Ze was vooral blij dat ze binnen de tijd was gebleven. Er stond een aftelklok met drie minuten op het podium. Ze kan nogal breedsprakig zijn, maar keurig op de laatste seconde sprak ze haar laatste woord uit.

‘Ik was wel tevreden met de delivery’, zegt Van Tilburg. ‘Maar toen ik van het podium kwam, zei Jasper: ik heb het je weleens beter horen vertellen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waarom ze dan toch won? Na de pitch kreeg ze vragen van de jury. ‘Dat is mijn specialiteit. Dat was in de rechtszaal vroeger ook al zo. Dan kun je gewoon freestylen’, zegt de voormalig advocaat. ‘Het waren fijne vragen en ik had een mooi antwoord paraat. Zou best kunnen dat dat het heeft gered.’

Lees ook: 20 vragen die je moet kunnen beantwoorden als je groeigeld wil ophalen