Na het tellen van alle punten stonden enkele bedrijven uit de Challenger 50 gelijk, en omdat we niet konden kiezen wie er dan mocht pitchen, hebben we besloten dat ze alle elf mochten komen. De jury heeft uitgemaakt wie de drie toppers zijn die op 18 november uitmaken wie de opvolger wordt van Taco en Ties Carlier, oprichters van Vanmoof.
De jury hanteerde de volgende criteria:
- valt gevestigde orde aan
- verandert marktsysteem
- groeit in marktaandeel
- kent vernieuwend businessmodel
- profileert zich stevig
De keuze van de jury viel op Brand New Day, Vakantieveilingen.nl en Brainwash. Zij pitchen op 18 november nogmaals en strijden op Sprout ChallengerDay om de gewilde titel Challenger van het Jaar.
Hieronder vind je de 11 pitchers op een rij
Rogier Jansen
Bedrijf: Boeketwinkel
Met Boeketwinkel.nl willen Eric van Noort en Rogier Jansen tegen marktleider Fleurop ingaan. Een bos bloemen van Boeketwinkel kost 25 euro en zit ingepakt in een cadeautas met vaas. Je hoeft er alleen water aan toe te voegen. Jansen: “Het is een totaalpakket met een wow-factor.” De grote usp is dat je bloemen krijgt die er ook ècht zo uitzien als op de website. “Bij bloemen is een enorm kwaliteitsverschil. Bloemisten kopen allemaal zelf in, van verschillende kwaliteit, en niet elke bloemist heeft het hele assortiment dat Fleurop aanbiedt. Met als gevolg dat je een ander bosje kunt krijgen dan besteld was”, legt Jansen uit. Voor Boeketwinkel is dan ook gekozen om te werken voor één leverancier die bloemen importeert bij de bloemenveiling in Aalsmeer. “Hij koopt specifiek in op ons assortiment. Je krijgt bij ons echt wat je koopt, altijd van dezelfde kwaliteit. De ene keer moet onze leverancier duurder inkopen dan de andere keer, maar hij biedt ons een gemiddelde prijs.” De reacties zijn tot nu toe positief. “Iedereen die het ziet zegt: wat een gaaf boeket, met die vaas erbij. Voor 25 euro willen veel mensen het wel proberen”, ziet Jansen. “Maar het blijft lastig om tegen Fleurop op te boksen, het is zo’n gevestigde naam.”
Mareno de Kort*
Bedrijf: Brainwash (gaat door naar Challengerday)
BrainWash gooit naar eigen zeggen alle heilige huisjes in de kappersbranche om! De Kort somt de usp’s op: “Zo zijn we 6 dagen per week open (dus ook de maandag in tegenstelling tot de meeste kapsalons) van 9 tot 20u open, zodat je ook na je werk nog naar de kapper kan. Werken we zonder afspraak, zodat je op elk moment naar de kapper kan (in tegenstelling tot de meeste kapsalons waar je pas terecht kan nadat je een afspraak hebt gemaakt). Zitten we vlakbij je in de buurt, namelijk bij de supermarkt waar je meerdere keren per week komt (in tegenstelling tot de meeste kapsalons die in een A1 gebied zitten waar je speciaal naartoe moet en vaak ook nog duur moet parkeren en daarna nog een stuk naartoe moet lopen). Hebben we een vaste lage prijs van 14 euro per behandeling (in tegenstelling tot de meeste kapsalons waar je zo`n 40% meer kwijt bent). Hebben we geen gekke toeslagen voor vrouwen of type haar (in tegenstelling tot de meeste kapsalons waar alle prijzen maatwerk zijn en je steevast meer betaald dan je verwacht had). Werken we enkel met gediplomeerde kappers om de beste prijs/kwaliteitsverhouding te bieden (in tegenstelling tot de meeste kapsalons waar je ook de kans hebt door een leerling of iemand zonder de juiste papieren geknipt te worden). En hebben we een eigen academy (in tegenstelling tot de meeste kapsalons waar de ervaring en dus trainingen slechts van 1 kennisbron namelijk de saloneigenaar komt). BrainWash is dè challenger van de kappersbranche en is inmiddels zelfs uitgegroeid tot het grootste kapsalonmerk van Nederland met zo`n 120 salons en iedere week komen er daar 1 of 2 bij. “
Erik Doorenspleet
Bedrijf: Knowledgebay
“We zagen het traditionele businessmodel van de opleidingsinstituten bij de stoelpoten af. Internet biedt de mogelijkheid om opleidingen en trainingen tegen een sterk gereduceerd tarief aan te bieden en tegelijkertijd minimaal dezelfde kwaliteit te garanderen. KnowledgeBay biedt uitsluitend maatwerktrainingen aan. Maatwerk betekent: Volledig afgestemd op de behoefte van de klant zowel qua inhoud, aanpak als locatie. Resultaat: Een veel betere opleiding of training tegen een veel lager tarief.”
Chris Zadeh
Bedrijf: Ohpen
Zelf beleggen als een pensioenfonds met slimme software. Nieuwkomer Ohpen hoopt kleine en grote beleggers binnen te halen met een automatisch beleggingsproduct dat professioneler in elkaar zit dan een simpel indexfonds.
Vrijdag 23 februari verscheen Ohpen op internet, een initiatief van oud-Binck medewerker Chris Zadeh en Michel Vrolijk, ex-bankier bij onder meer ING en zakenbank Merrill Lynch. Ohpen – spreek: uit ‘open’ – biedt beleggers de mogelijkheid vermogen te laten groeien of met een specifiek doel te beleggen, via een automatisch beleggingssysteem. Met als basisgedachte: lage kosten, transparantie en eenvoud. Met de ingevoegde ‘h’ is het even stoeien, maar ook wie ‘Ophen’ intikt op Google komt goed uit. “Wij hebben software die tot nog toe alleen tegen hoge kosten voor pensioenfondsen beschikbaar was, toegankelijk gemaakt voor beleggers van elke soort en maat”, licht directeur Zadeh toe. Er is geen minimuminleg, zowel mensen met een klein als groot vermogen kunnen klant worden. Ohpen heeft twee eigen beleggingsfondsen gecreëerd, een groeifonds en een beschermfonds. Het laatste belegt alleen in West-Europese staatsobligaties, het eerste wereldwijd in aandelen, grondstoffen, vastgoed en diverse obligaties. Dit gebeurt volgens een wetenschappelijk model dat voor elke belegger, gegeven het gewenste vermogen, de beleggingshorizon en het risicoprofiel, uitrekent wat de beste beleggingsmix is en die ook automatisch aanpast.
Marcel Beemsterboer*
Bedrijf: Vakantieveilingen.nl (gaat door naar Challengerday)
Op VakantieVeilingen.nl bieden consumenten via internet onder andere op beautyarrangementen, weekendjes weg, bungalowvakanties en zonvakanties. De website werd in 2006 gelanceerd en veilt inmiddels honderden vakantie-arrangementen per dag.
“Wil je een weekend weg, uit eten, naar een feest of naar de zon? Bij VakantieVeilingen.nl kun je per dag op meer dan 2500 arrangementen mee bieden, alles vanaf Euro 1,-. Je weet niet wat je ziet, meer dan 150.000 bezoeken per dag…”
Jaap Nienhuys
Bedrijf: Yuki
“Yuki is een baanbrekende innovatie in het vaak ouderwetse landschap van administratiekantoren en boekhouders. Let op: Yuki is alleen maar verkrijgbaar voor ondernemers met een hekel aan boekhouden. Doordat Yuki de boekhouding namelijk automatisch verwerkt hoeft de ondernemer aan deze administratieve klussen geen kostbare tijd meer te besteden. Hoe werkt yuki boekhouden? De ondernemer scant de documenten en de bankmutaties. Yuki herkent verwerkt en boekt de documenten automatisch binnen 24 uur, houdt de administratie bij en doet de BTW aangifte. Yuki biedt tevens als groot voordeel dat een digitaal archief wordt aangelegd zodat, altijd en overal, financiële en niet-financiële documenten door de ondernemer en zijn accountant/adviseur kunnen worden ingezien. Dus een Yuki ondernemer wordt al snel een volledige digitale ondernemer.Inmiddels maken 1,5 jaar na marktintroductie al meer dan 1.000 ondernemers gebruik van de innovatieve Yuki boekhoudservice. Yuki maakt boekhouden makkelijk maar vooral fun: je kunt zelfs Yuki boekhouden met jouw iPhone en iPad. Yuki boekhouden: scannen, mailen, klaar.”
Sander de Jonge
Bedrijf: 94wines
De oprichters van 94Wines zijn Lucas Tieleman en Sander de Jonge. Lucas en Sander hebben de ambitie om bestaande traditionele markten te benaderen met een nieuwe kijk. Deze nieuwe kijk is voornamelijk gericht op de snel innoverende internet markt. Door het combineren van de nieuwste technologie met een huidige markt proberen zij op deze manier nieuwe markten te creëren.
De wijnmarkt is een traditionele markt en daarmee ook een moeilijke markt om als nieuweling te betreden. Een uitmuntende kennis van wijn is een vereiste om je te kunnen vestigen. Lucas en Sander zijn daarom ook zeer trots dat zij hun kennis hebben kunnen bundelen met de Baarsma Wine Group Holding (BWGH). BWGH is één van de grootste wijndistributeurs in Europa en heeft de expertise als het gaat om distributienetwerken en het selecteren van kwaliteitswijnen.
Op 10 november 2009 is de samenwerking bekroond met de lancering van 94Wines. De consument zal de wijnen uit het 94Wines assortiment op een hele nieuwe manier gaan ontdekken, daarvoor heeft 94Wines een uitgebreide online wijnervaring ontwikkeld. 94Wines brengt de wijnen zelfs direct naar je mobiele telefoon.
Edwin Vlieg
Bedrijf: Moneybird
MoneyBird.nl is vorig jaar opgericht door ondernemers Edwin Vlieg, Joost Diepenmaat en Berend van Bruijnsvoort. Ze binden met hun online factuur- en offertetool de strijd aan met aanbieders van ‘traditionele administratiesoftware’.
Niet zonder succes. De teller staat inmiddels op meer dan 5.000 klanten en dat aantal groeit maandelijks met 15 procent. MoneyBird verwerkt zo’n 7.000 facturen per maand. Het levert ze al aardig wat op. Er zijn ruim 500 betalende klanten à 10 euro per maand. De ondernemers zijn bezig zo snel mogelijk massa te creëren. Hoe? Door Twitter in te zetten als helpdesk van hun jonge onderneming. Vlieg: “Van wat we verdienen komt twintig procent via de berichtendienst.”
Valentine van der Lande
Bedrijf: Tenpages
TenPages.com is een online platform waarop talentvolle schrijvers vanaf de eerste, vers geschreven pagina’s ontdekt en gesteund worden door aandeelhouders. Dit met als doel om hun manuscripten uiteindelijk uitgegeven te zien worden door een gerenommeerde uitgeverij
Op een nazomerdag in 2008 kwam Valentine van der Lande op het idee van dit innovatieve uitgeefconcept. Ze wilde het probleem verhelpen dat veel (aspirant-)schrijvers kennen: je stuurt je manuscript per post naar een uitgeverij, wacht maanden op antwoord om vervolgens afgewezen te worden. Terecht of niet, onder andere Sonja Bakker, J.K. Rowling (Harry Potter) en Tolkien (Lord of the Rings) gingen deze schrijvers voor. En Tommy Wieringa bijvoorbeeld, moest zelfs zijn vriendennetwerk inschakelen om van zijn roman Joe Speedboot een bestseller te maken. TenPages.com doet dit anders; sneller en interactiever vooral! Een bevlogen team van schrijf-, lees-, en internetliefhebbers werkte maanden aan het concept, met TenPages.com als resultaat!
Stijn Weijns
Bedrijf: Purewtr
Purewtr (spreek uit als ‘pure water’, op z’n Engels) is de naam van de Amsterdamse onderneming die naar eigen zeggen een bijzonder gat in de markt heeft gevonden. Broers Thijs (28) en Stijn Weijns (30) vervaardigen natuurlijke designzwembaden waarin het water gezuiverd wordt door planten, wat chloor overbodig maakt. Dankzij duurzame waterpompen en led-verlichting zijn de zwembaden ook zeer milieuvriendelijk.
“Wij dagen de gehele zwembadbranche uit. Het zuiveringsprincipe zoals wij dat toepassen en aanpassen is te gebruiken in de kleinste privé zwembaden en in de meest luxe wellness centra.”
Bas van Beusekom*
Bedrijf: Brand New Day (gaat door naar Challengerday)
Na het succes van Binck Banck, proberen de oprichters opnieuw een markt uit te dagen met Brand New Day, een dienst voor aanvullende pensioenen. Door middel van vergelijkende reclame proberen ze Nederlanders te vertellen dat er te weinig pensioengeld voor ze klaar ligt als ze bij bestaande pensioenverzekeraars blijven.
“Als je begint, moet je het goed doen. Bij Binck kwamen we met een provisie van 0,1 procent voor een beleggingstransactie, terwijl banken anderhalf procent vroegen. Dat heeft tot 400.000 klanten geleid. De banken hebben hun tarieven moeten bijstellen, en daar was het ons ook om te doen. Nu vinden we het leuk om weer een succes neer te zetten. Ik zag dit als gat in de markt. De eisen voor een gat in de markt zijn een grote markt en een relevant product. Nou, dat is het pensioen, daar heeft iedereen mee te maken. En dan wil ik alleen iets maken wat ik familie en vrienden zou aanraden. In onze huidige campagne refereren we ook aan Binck. Dat is niet alleen een mooi praatje, bijna 97 procent van de Binck-klanten is tevreden over de diensten. De geloofwaardigheid hebben we, we doen dit uit overtuiging.”