Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Wie stopt Action? De winkelketen wint ook al van speelgoedwinkels

Na Blokker en Hema moeten nu ook speelgoedwinkels bang worden voor Action. 'In potentie is het de marktleider in speelgoed.'

Speelgoed? Dat kocht je vroeger bij Bart Smit of Intertoys, maar de consument van 2014 hoeft niet meer zo nodig naar een gespecialiseerde speelgoedzaak, zo lijkt het. Uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder 275.000 consumenten in Nederland blijkt namelijk dat Action wordt gezien als de beste winkelketen binnen de categorie speelgoed. Het bedrijf uit Enkhuizen scoort voornamelijk op het gebied van prijs en het assortiment. Vooral dat laatste aspect is opvallend, want voor Action is speelgoed slechts één van de vele productcategorieën.

De definitie van een speelgoedwinkel

Volgens Mark Veldkamp, manager business development bij Q&A Research & Consultancy, is de definitie van wat de consument een goede speelgoedwinkel vindt aan het veranderen. 'De vraag is: wat vindt de consument een speelgoedwinkel en wat heeft de consument daadwerkelijk nodig? Een steeds groter wordende groep geeft aan de combinatie tussen een goede prijs en een verrassend assortiment bij Action prima te vinden, terwijl die combinatie niet te vergelijken is met wat een traditionele speelgoedwinkel biedt.' 

De toekomstige marktleider?

Speelgoedwinkels als Bart Smit en Intertoys, beiden onderdeel van het Blokker-concern, proberen zo compleet mogelijk te zijn in hun aanbod, maar dat wordt steeds minder belangrijk voor consumenten, zegt Veldkamp. Daardoor wordt Action steeds meer dé speelgoedwinkel voor winkelend Nederland. Veldkamp: 'In potentie is het de marktleider in speelgoed.' Uit het meest recente jaarverslag van Blokker Holding blijkt trouwens dat de omzet van zijn speelgoedketens de afgelopen jaren ongeveer gelijk is gebleven, dus de impact van Actions populariteit in speelgoed lijkt momenteel nog beperkt. De totale detailhandelsomzet van Blokkers speelgoedformules namen vorig boekjaar af met 3,1 procent, een daling die met name werd veroorzaakt door de sluiting van E-Plaza in 2012, aldus het concern.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De opkomst van online

Bart Smit en Intertoys hebben zich de afgelopen jaren steeds meer proberen te richten op online verkopen – in de ogen van de consument met succes: Intertoys komt uit het onderzoek van Q&A Research & Consultancy als beste webwinkel in speelgoed uit de bus, terwijl Bart Smit derde staat achter Bol.com. In de digitale wereld kunnen traditionele speelgoedwinkels echter makkelijk van Action winnen, want Action heeft geen webwinkel. Ceo Ronald van der Mark was daarover eerder deze week tijdens zijn presentatie op MT's Gamechangers Event duidelijk, toen hij stellig zei: 'Wij hebben geen e-commerce.'

Ria op Facebook

Dat wil niet zeggen dat Action geen online aanwezigheid heeft. Het bedrijf laat klanten op zijn website een verlanglijstje invullen, waarna de boodschappen wel in een fysieke winkel moeten worden opgehaald, en het heeft een fanatieke schare aan volgers op Facebook, dankzij superfan Ria (lees hier meer over haar). Van der Mark tijdens zijn presentatie: 'We hebben inmiddels meer dan 183.000 Likes. Bij 50.000 Likes werd ik benaderd door een marketinggoeroe die zei: je moet er mee stoppen, die Ria gaat met je merk aan de haal. Waarop ik antwoordde: nee, we stoppen er niet mee, dit zouden wij namelijk nooit zo kunnen doen. Wij moeten ervoor zorgen dat Ria en alle andere klanten zich nooit tegen ons keren. Dus proberen we dit soort initiatieven te stimuleren en ons er verder niet mee te bemoeien.'

Meer over Action: