Wat is Quodari?
Quodari is een sociaal netwerk, dat zich positioneert als privacyvriendelijk Facebook-alternatief. Je kunt er plaatjes en teksten op delen met een besloten groep kennissen, zonder dat de Montfoortse startup je data gebruikt voor advertentiedoeleinden. Sterker nog: het platform is volledig advertentievrij. Quodari hoopt op termijn geld te verdienen met abonnementen. Het bedrijf vist privacytechnisch in dezelfde vijver als de buitenlandse initiatieven MeWe en Signal.
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier
De software van Quodari fungeert tevens als een soort persoonlijk notitieboek, waar je gigabites aan documenten kunt bewaren zonder ze met anderen te hoeven delen. Bijvoorbeeld je verzekerings- of garantiebewijzen, maar ook wenslijstjes, to-do’s en je planning. De software combineert dus grofweg de functionaliteiten van Facebook en Dropbox. Iemand des Facebooks een likeje geven is er niet bij, want dat leidt volgens het bedrijf enkel tot verslaving – een vies woord bij Quodari.
Wie zitten erachter?
Het bedrijf wordt geleid door ceo Paul Pennarts (57, foto rechts) en coo Aart Joppe (54). Pennarts heeft een achtergrond in de elektrotechniek, rolde in de jaren ’90 de internetbranche in en richtte verscheidene software- en communicatiebedrijven op. Joppe werkte eerder bij een trits aan vooraanstaande technologiebedrijven: van Oracle tot Philips. De laatste vijftien jaar was bij partner bij consultancyfirma Deloitte.
Joppe kwam op het idee voor Quodari door het Cambridge Analytica-schandaal van Facebook. Hierbij werden de gegevens van miljoenen gebruikers zonder hun toestemming voor politieke doeleinden ingezet. Dit gebeurde bij onder meer de campagnes voor Donald Trump en het brexit-referendum. ‘Ik dacht toen: er is eigenlijk helemaal geen privacyvriendelijk alternatief’, zegt Joppe. Hij besloot daarom in het diepe te springen: de consultant zwaaide af bij Deloitte om zijn eigen bedrijf te beginnen. De bv Quodari werd in 2019 opgericht en er werken inmiddels twaalf werknemers (10 fte).
Wie zitten erop te wachten?
Om een sociaal netwerk groot te maken, is het belangrijk om massa te creëren. Immers: je maakt geen profiel aan als je vrienden er ook niet op zitten. Quodari wil dan ook zoveel mogelijk gebruikers aan zich binden. Sinds de lancering in februari meldden zich al bijna 3.000 gebruikers op het platform. Boven verwachting, aldus Pennarts. ‘Je hebt sceptische, pragmatische en onbezorgde internetters. We richten ons voornamelijk op de eerste twee groepen, die bereid zijn te betalen voor een privacyvriendelijk sociaal netwerk.’
Quodari richt zich niet alleen op individuen, maar ook op groepen mensen, zoals stichtingen en verenigingen. Zo zit er een mindfulnessgroep op het platform, vertellen de oprichters. Pennarts: ‘Dit soort partijen willen hun data delen zonder zich zorgen te maken over privacy.’
Hoever is Quodari?
Zoals gezegd, is Quodari nu alleen nog in een bètaversie te gebruiken. De ondernemers vergaren zo op Lean Startup-wijze feedback van gebruikers. Bovendien is Quodari nu alleen nog via de browser en als webapp te gebruiken. Een echte app voor de Google Play Store en de Apple Store volgt tegen het einde van de zomer, voegt Joppe daaraan toe. Deze week lanceerde Quodari zijn sociale netwerk ook in België, inclusief Franstalige versie. Het komende half jaar komen er tevens Spaanse, Italiaanse en Britse versies.
Om het platform te promoten, zal de startup binnenkort een marketingcampagne uitrollen. Gerichte Facebook-advertenties zijn voor Pennarts en Joppe uit den boze, dus denk bij zo’n campagne vooral aan advertenties in traditionele media, bushokjes en elektronische billboards. Ja, ze willen ook op Facebook-dochter Instagram reclame maken voor hun platform, geeft Joppe toe, ‘maar zonder daarvoor advertentieruimte in te kopen’.
De ondernemers hebben de komende tijd veel productverbeteringen op de planning staan. Na het opleveren van de app moet er begin volgend jaar een chatfunctie aan Quodari worden toegevoegd. Op die manier kan het platform beter de strijd aangaan met chatapp Signal en Facebook-aankoop Whatsapp. Ook willen de ondernemers het in de toekomst voor bekende Nederlanders mogelijk maken om een betaald kanaal aan te maken, waarop zij hun producten kunnen aanbieden. Zie het als de Quodari-manier van influencerschap.
Wat is het businessmodel?
Gebruikers kunnen gratis een profiel op Quodari aanmaken. Dit blijft kosteloos totdat zij er voor 2 gigabite aan data op hebben staan. Vervolgens kunnen zij een abonnement afsluiten voor 50 gigabite, waarvoor ze 10 euro per jaar betalen. Op dit moment hebben ‘enkele tientallen’ mensen zo’n betaald abonnement, laat Pennarts weten. Nog niet veel, zo lijkt het, maar de ceo legt uit dat het vaak minstens anderhalf jaar duurt voor je 2 gigabite gevuld hebt. De big bang aan abonnementen volgt dus nog, wil hij maar zeggen.
Als 10 procent van onze gebruikers straks betaalt, is onze businesscase rond
Over vier jaar wil het bedrijf anderhalf miljoen gebruikers in Europa hebben. ‘Als 10 procent van de gebruikers betaalt, is de businesscase rond’, legt Joppe uit. Dat zoiets kan, daar geloven ze heilig in. Uit onderzoek van de vereniging voor data en marketing (DDMA) bleek in 2021 dat 57 procent van de Nederlanders zich zorgen maakt over hun online privacy.
De ondernemers werken tot slot ook aan duurdere abonnementsvormen. Zo komt er een premium-abonnement voor 25 euro per maand, waarop gebruikers bijvoorbeeld hun hele gezin kunnen aansluiten. Tot slot volgt er nog een abonnementsvorm voor professionals, die 100 tot 200 euro zal kosten. Daarvoor krijgen zij extra functies en gigabites.
Nog geld nodig?
In totaal zit er nu ‘een paar ton’ in het bedrijf’, laat Joppe weten. Deels investeerden Pennarts en hij zelf en deels komt dit geld uit de handen van twee informele investeerders, die anoniem willen blijven.
De ondernemers zijn nu met de volgende ronde bezig. Voor durfinvesteerders is het nog ‘te vroeg’, vertelt Joppe, ‘die willen al grotere omzetten zien en zijn risicomijdend’. De twee zoeken hun heil daarom voorlopig in de hoek van de business angels. Ze hopen per angel tussen de 50.000 en 250.000 euro op te halen, om in totaal 1 miljoen euro binnen te harken. Hiermee zit de startup de komende tien tot twaalf maanden in kalm vaarwater, waarna een nieuwe ronde nodig zal zijn.
Wij kunnen niet zomaar een exit maken met onze startup
Exit-mogelijkheden zijn er, maar niet tegen elke prijs, benadrukt Joppe: ‘We richten een beschermingsconstructie op, waarbij wetenschappers, journalisten en politici controleren of een overnamekandidaat wel voldoet aan ons privacyfundament. Een exit maken, kan dus alleen met de juiste partij.’