Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Booming Jobs koppelt vacatures aan plattegrond: ‘Wij zetten bedrijven letterlijk op de kaart’

Booming Jobs zet bedrijven met vacatures letterlijk op de kaart: wie een baan zoekt, ziet op een plattegrond de beschikbare jobs in de buurt. De startup van Jeroen Fikkers maakt inmiddels flink vaart maar kende een start vol hobbels, waarin onder meer zijn compagnon ermee kapte tijdens een crowdfunding. 'Dat geld heb ik teruggegeven, wel zo netjes.'

jeroen fikkers booming jobs
Jeroen Fikkers heeft heel wat tegenslagen gehad, maar zijn startup maakt nu winst.

Bij de Nationale Vacaturebank en Monsterboard mist hij ‘visie en ambitie’. LinkedIn is ‘megacommercieel’ geworden en Indeed is ‘te log’. Jeroen Fikkers houdt zich niet in als hij het over de concurrentie heeft.

Hij is founder en ceo van een eigen vacatureplatform: Booming Jobs. Zijn startup is nog geen vier jaar oud en telt twaalf werknemers. Maar het Amsterdamse bedrijf heeft 500 klanten binnengehaald op basis van abonnementen, waaronder G4S, Troostwijk en Heineken, gaat naar 2 miljoen euro omzet en is winstgevend.

Fikkers weet dat zijn platform voor de grote spelers ‘nog geen fuck voorstelt’, maar dat is slechts tijdelijk. Binnen vier tot vijf jaar wil hij ze allemaal voorbijsteken. ‘Indeed is als carrièreplatform de nummer 1 van de wereld, maar het is mijn droom om gelijk te staan of ze van die positie te verdrijven.’

Eerste in Nederland

Nu is een beetje ambitie heel gezond, maar een Indeed van de troon stoten? ‘Iedereen zegt dat het niet kan, nou daar geloof ik niet in. Denk aan een Booking.com, een Just Eat, een Heineken. Dat moet kunnen. Stel dat we uiteindelijk op de nummer 2 positie komen. Dan mogen we daar als Nederland ook heel trots op zijn.’

Vijftien jaar is Fikkers al actief in recruitment. De Groninger is zelf ooit gestart bij de Nationale Vacaturebank. Hij heeft ook een eigen recruitmentbureau gehad, maar hij wilde weer terug ‘naar een product’ in plaats van een dienst. ‘Omdat je kunt bouwen aan een product dat steeds beter kan worden.’

Om mee te spelen met de grote jongens en meisjes heb je kwaliteit en continue innovatie nodig, geeft hij mee. Daarom is de website inmiddels flink verbouwd. Sinds kort staat er een plattegrond op het platform: met daarop alle beschikbare banen in de buurt. Daarmee is hij de eerste in Nederland.

Lees ook: Swipework wil de TikTok van de arbeidsmarkt worden

Inspiratie bij Funda

Werkgevers veel meer zichtbaarheid geven, is het doel. ‘Bij andere platforms worden mkb-bedrijven door de vele anonieme vacatures van recruitment- of uitzendbureaus naar pagina tien of zelfs twintig geduwd. Dan zijn ze dus helemaal niet meer vindbaar.’

‘We zetten bedrijven letterlijk op de kaart. Net als bij Funda, Booking.com of Airbnb kunnen mensen op regio gaan zoeken. Iedere dag komen 10.000 fietsers voorbij ons kantoor op het WG-plein in Amsterdam, maar niemand weet dat we hier zitten. Totdat we op de kaart staan.’

Voor kandidaten wil hij het zoeken naar banen leuker maken, ‘een soort gevoel van FOMO creëren’ (fear of missing out, red.). ‘Je hoeft niet naar de Zuidas of naar Utrecht, er kan een bedrijf naar een accountmanager op zoek zijn op 500 meter van je huis. En zo vullen we die kaart in voor heel Nederland en Vlaanderen.’

Blijven bootstrappen

Fikkers bedient inmiddels al heel wat klanten in Europa, dus dat nieuwe concept wordt ook over Europa uitgerold. Het platform is zo gebouwd dat het internationaal heel gemakkelijk op te schalen is. Daarna is de VS aan de beurt. ‘Ik wil het over drie tot vier jaar ook in Amerika echt groot maken.’

Bijna een miljoen euro heeft hij inmiddels in het platform geïnvesteerd. Met bootstrappen, vertelt hij. Daarbij is hij meer dan eens tegen de muur gelopen. Het lot van zoveel founders.

Hij start met vier partners, van wie er twee meteen afhaken. Dan verprutst een Nederlands IT-bedrijf de bouw van de website, dat kost 80.000 euro ‘en er stond nog helemaal niks’. Met het weinige geld dat nog over is, kan hij IT’ers uit Servië inhuren. Zo komt het platform toch nog in de lucht.

Maar Fikkers is er niet trots op. ‘Apple was op dag één ook niet top. LinkedIn heeft nu nog steeds kuren.’ Met dat verhaal weet hij ook de eerste dertig betalende klanten te overtuigen. ‘Soms zijn bedrijven ietwat kritisch tegenover start-ups, maar ik neem ze dan gewoon mee in mijn verhaal en mijn visie. Dat wij de Indeed 2.0 zijn.’

Tegenslagen

Een paar maanden na de lancering volgt een nieuwe tegenslag. ‘Mijn businesspartner zegt: “Jeroen, Booming Jobs is echt kansloos, ik ga terug naar recruitment.” En hij kapte er gewoon mee.’ Fikkers moet hem dan ook nog uitkopen, een proces dat via advocaten verloopt en drie maanden duurt.

Bijkomend probleem is dat de twee net een succesvolle crowdfunding hadden afgerond. ‘We hadden net een ton bij elkaar en dat geld ben ik terug gaan geven. Wel zo netjes, want mensen hadden dat aan ons tweeën geleend. Maar ik zat wel weer in de financiële penarie.’

Hij organiseert zelf een nieuwe crowdfunding. ‘Ik heb die mensen allemaal handgeschreven kaartjes gestuurd met de vraag of ze ook vertrouwen hadden in mij alleen om de business uit te bouwen. Daarmee heb ik 65.000 euro opgehaald. Ik ben nog altijd megadankbaar voor die lening, want dat heeft me echt gered.’

Lees ook: De meeste vacatures zeggen: Gen Z kom hier niet werken

Investeerders zoeken het gouden ei

Twee jaar lang heeft Fikkers ‘financieel bijna op de nullijn geleefd,’ zowel zakelijk als privé. ‘Maar in 2021, het eerste jaar dat we live waren, hadden we een omzet van 275.000 euro, het tweede jaar zaten we al op het miljoen en vorig jaar maakten we winst.’

Tegen zijn medewerkers die hij druppelsgewijs aanneemt, is hij altijd ‘transparant en realistisch’ over de situatie geweest. ‘Ze wisten precies hoe de financiën in elkaar zaten. Dat het af en toe even beknibbelen was, maar dat we soms toch nog een biertje konden doen.’

Heeft hij nooit aan investeerders gedacht? ‘Ja, ik heb wel veel investeerders gesproken, maar iedereen vraagt om het gouden ei. Maar deze business bestaat al zo lang, er is geen gouden ei. Er is een 2.0 versie of een 3.0 versie. En daar zijn wij mee bezig.’

‘Een jaar geleden waren we bijvoorbeeld niet inclusief genoeg voor een investeringsmaatschappij, omdat we hier met vijf mannen werkten. Maar ik zat toen aan tafel met vijf blanke mannen van boven de vijftig. Dat is dan toch niet fair om te zeggen? Inmiddels hebben we vrouwen in dienst, we hebben zelfs een heel internationaal team.’

Niet de makkelijkste weg

Fikkers ziet dus nog ‘geen match met Nederlandse investeerders’. De aandelen verdeelt hij liever over zijn eigen medewerkers. Met die participatie is hij ook al gestart. ‘Zo hoop ik mensen langer aan me te binden, die ook echt geloven in waar we over drie, vier, vijf jaar willen staan.’

Covid, de oorlog, de energiecrisis, de inflatie, het heeft allemaal niet geholpen bij de start, somt Fikkers op. ‘Maar het ergste is achter de rug, dit jaar zijn de cijfers ook weer positief. We zitten al in de goede versnelling.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Als je erin gelooft, kan alles. Als je dag in dag uit keihard werkt, dan ga je er komen. Dat geloof is bij mij zo sterk. Met die passie bouw ik ook aan het team hier. Ik weet dat ik niet de makkelijkste weg neem, maar uiteindelijk is dit wel de mooiste weg. Als het lukt, geeft dit de meeste voldoening.’

Lees ook: Een gat in je cv is voor meeste managers nog negatief signaal