Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Blijer door mvo

Diensten beschikbaar stellen, vrijwilligerswerk of donaties: maatschappelijk verantwoord ondernemen krijgt een vaste plek binnen veel bedrijven. "Over een paar jaar vragen mensen aan een werkgever welke sociale activiteiten hij onderneemt."

WorkMate koppelt via internet vrijwilligers aan incidentele projecten. Medewerkers die hier een dag vrij voor nemen, krijgen van Ronald Morcus, directeur-eigenaar van IT en marketing dienstverlener 2organize, een vrije dag cadeau. “Ik vind het belangrijk om maatschappelijk bewust te ondernemen en merk dat mijn medewerkers het ook op prijs stellen. Als relatief klein bedrijf heb je niet de middelen om zoiets zelf te organiseren. Ik zocht iets wat hapklaar was.”

 

Irene Krielen, oprichter van WorkMate, merkt dat veel mkb-ondernemers graag wat goeds willen doen voor de maatschappij, maar het te druk hebben met hun bedrijf. “Mkb’ers zijn van oudsher actief in de buurt waar ze werken, meestal door activiteiten te sponsoren. Dat is mooi om te doen, maar door het doen van vrijwilligerswerk komen mensen in een heel andere situatie en cultuur terecht. Dat maakt de blik op de wereld breder en zorgt voor inspiratie.”

 

De inspiratie voor WorkMate komt uit de Verenigde Staten en Engeland. Krielen verwacht dat dit concept in Nederland steeds meer aanhang krijgt. “De behoefte aan zingeving is groot. Ik denk dat succesvolle, jonge mensen over een paar jaar aan een werkgever vragen welke sociale activiteiten hij onderneemt.”

 

Globalisering

Dat veel ondernemers duurzaam en verantwoord ondernemen op de agenda hebben gezet, zien ze ook bij MVO Nederland. Volgens directeur Willem Lageweg komt de ontwikkeling door de globalisering, de verre reizen die we maken en de grote aandacht voor klimaatverandering. “Steeds meer ondernemers zien kansen in maatschappelijke problemen.”

 

Slotervaart

Iets voor anderen willen doen is een veelgehoorde motivatie van ondernemers die met mvo aan de slag gaan. Zo ook Suzanne Mol, eigenaar van communicatiebureau Luiting en Mol. Zij vestigde zich daarom vorig jaar in Vliegbasis de Huygens, een bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam Slotervaart waar van de huurders wordt gevraagd een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid van de buurt.

 

Iedereen betaalt extra huur, geld dat wordt gereserveerd voor allerlei projecten. Zo bieden de bedrijven jongeren uit de wijk de mogelijkheid om bij hen stage te lopen of ze laten hen kennis maken met het ondernemerschap. “Talentontwikkeling van jongeren, vrouwenemancipatie en betrokkenheid bij de buurt vinden wij belangrijke thema’s. Ze komen ook terug in ons werk, dus onze inzet betaalt zich terug in opdrachten.”

 

Dichtbundel

Ook Frans Boon, eigenaar van de Utrechtse drukkerij Pascal, zet zich met regelmaat belangeloos in voor anderen. Een tijdje geleden bood hij aan om de gedichten van de Koerdische vluchteling Baban gratis te drukken – iets wat normaal ruim tweeduizend euro kost. Het uitkomen van het boek werd groots gevierd in de papieropslag van de drukkerij. “Er was Koerdisch eten en muziek. Ik voelde me zo trots dat ik even deel uit mocht maken van die cultuur.”

 

Je belangeloos inzetten voor een ander voegt kwaliteit toe aan het leven, meent Boon. “Ik word er blijer van.” Voor mvo krijg je altijd wat terug, weet ook Lageweg. Het kan worden ingezet als marketingtool, levert werk op, is goed voor de sfeer in een bedrijf, zorgt voor nieuwe medewerkers of positieve publiciteit. “Maar voor veel mensen is het gevoel dat het veroorzaakt het belangrijkst: geluk.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door: Miloe van Beek