1. AppMachine verkoopt 40 procent aan Amerikanen
Het Friese softwarebedrijf AppMachine verkoopt voor 14 miljoen euro een belang van 40 procent aan het Amerikaanse Endurance International Group, dat genoteerd is aan de Nasdaq. De koper heeft een optie om AppMachine over 4 jaar helemaal over te nemen, zegt oprichter Siebrand Dijkstra tegen het FD. Met de tools van appMachine kunnen mkb’ers zelf apps bouwen zonder dat een programmeur nodig is.
2. OfficeRank wekt weerstand
OfficeRank doet de wenkbrauwen fronsen in vastgoedland. De startup verzamelt informatie over prijzen, waarderingen en leegstandscijfers van kantoorpanden en daar is de sector niet blij mee, schrijft het FD. Oprichter Teun van den Dries is al door advocaten gesommeerd gegevens van bepaalde vastgoedbedrijven uit zijn systeem te verwijderen. OfficeRank haalt informatie uit allerlei bronnen, zoals het Kadaster. De informatie is deels vrij doorzoekbaar en deels toegankelijk via een abonnement.
3. Effect Photonics haalt miljoenen op
Effect Photonics, een spin-off van de TU/e, en gevestigd in Eindhoven en Brixham, heeft in een eerste investeringsronde meerdere miljoenen opgehaald bij b-to-v Partners, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en Optidob, meldt het Eindhovens Dagblad. Het geld is bedoeld voor de ontwikkeling van fotonische chips die sneller dataverkeer mogelijk maken met veel meer bandbreedte en een veel lager energiegebruik. Die moeten eind 2016 op de markt komen, zegt mede-oprichter Tim Koenen. Zijn bedrijf groeit dit jaar naar 25 mensen.
4. Bruna scoort met all-you-can-read
Bruna wordt overstelpt met aanmeldingen voor zijn eigen e-readingplatform Bliyoo. De boekenketen wilde dat ‘Spotify voor boeken’ de komende 3 maanden testen onder 50 gebruikers, maar inmiddels hebben zich 1600 proefkonijnen aangemeld, meldt Emerce. Na de testperiode wordt bekeken hoeveel een all-you-can-read abonnement a la Spotify moet kosten. De Bliyoo-app is ontwikkeld door Push2Tablet, dat eerder ook Tablisto ontwikkelde, om e-books en e-magazines mee aan te kopen.
5. Automatiseringgids naar Sijthoff
Het blad Automatiseringgids wordt overgenomen door Sijthoff Media Groep (SMG) van Willem Sijthoff. De titel was onderdeel van BIM Media, onderdeel van Sdu Uitgevers. Sijthoff voegt Automatiseringsgids toe aan een cluster eerder overgenomen titels zoals Adformatie en Binnenlands Bestuur. Ook de vaktitels Informatie, IT-Infra en Business Information Magazine gaan per 1 maart over naar SMG.
6. Vlaanderen overweegt heropening IJzeren Rijn
Ondernemersgeest van weleer wordt nieuw leven ingeblazen: Vlaanderen overweegt heropening van de IJzeren Rijn, de in onbruik geraakte spoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Roergebied, via Limburg. De Vlamingen willen een studie doen naar de haalbaarheid. Duitsland en Nederland hebben aangegeven mee te willen werken, hoewel de spoorlijn geen direct belang voor Nederland heeft.
7. En dan dit: Mensen liegen door aversie tegen big data
De toenemende aversie tegen het verzamelen en mogelijk misbruiken van persoonlijke gegevens leidt ertoe dat steeds meer mensen online valse gegevens hanteren. In Europa geeft 1 op de 3 een verzonnen e-mailadres, telefoonnummer of zelfs naam op als er online om gegevens wordt gevraagd, blijkt uit onderzoek van beveiligingbedrijf Symantec, schrijft The Wall Street Journal. Dat doen jongeren tussen 18 en 24 jaar het vaakst. Mensen van 65 jaar en ouder geven het vaakst juiste gegevens op, aldus het onderzoek onder 7.000 respondenten in 7 landen.
Tot zover de Sprout update van dinsdag 24 februari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren