Ali Niknam (35) bouwde met TransIP het grootste domeinnaam- en hostingbedrijf van Nederland. In 2015 bezorgde hij de Nederlandse bankensector met Bunq voor het eerst in jaren een nieuwe concurrent. De ondernemer stopte er miljoenen van zijn eigen vermogen in. Vorige maand werd bekend dat Niknam zich had bevrijd uit de klauwen van investeerder EQT, met wie hij een conflict had over de strategie van het bedrijf.
Niknam hekelt de ‘monocultuur’ van grote banken. “Er bestaat geen diversiteit, iedereen doet eigenlijk hetzelfde. Daardoor zijn de excessen ook min of meer hetzelfde, die worden daardoor uitvergroot.”
Een van de manieren waarmee Bunq zich probeert te onderscheiden is het onlangs gelanceerde dual pin. Oftewel, met een pinpas verschillende pincodes kunnen gebruiken om van verschillende bankrekeningen af te schrijven. Bij Bunq gaat alles via een app, en dus zonder identifiers. IBAN-nummers worden amper gebruikt, geld maak je over naar een e-mailadres of telefoonnummer.
Geld verdienen
Het businessmodel van Bunq bestaat uit een maandelijks abonnement (7,99 euro voor particulieren, 9,99 euro voor zakelijke gebruikers). Dat was bij de start wel anders: “in het begin hebben we betalen naar gebruik geïntroduceerd, maar we merkten dat al die dingen heel ingewikkeld werden. Dus we hebben het weer versimpeld naar een vast maandbedrag.’ Bunq verdient expliciet niet aan het beheren van geld. “We willen geen geld verdienen met jouw geld, dat vinden we heel gek.”
Uitgesproken is Niknam ook over de – soms complexe – relatie met zijn klanten en het idee van klanten ‘centraal’ stellen. “De verwarring is dat ‘de klant centraal stellen’ hetzelfde is als ‘alles doen wat de klant zegt’. Maar dat geloven wij niet. We nemen onze gebruikers serieus, luisteren ook echt naar wat er gezegd wordt. Maar dat is niet hetzelfde als klakkeloos overnemen wat men vraagt. Dat is een delicate balans.”
Lees ook:
Hoe Ali Niknam de banken opjaagt met Bunq
‘Bij Bunq neemt niemand beslissingen op gevoel, we meten alles door’
Breken met banken: hoe Ali Niknam zijn ideale commissaris strikte
“Het uitdagende is dat elke gebruiker zijn eigen persoonlijke voordeel ziet, hoe hij of zij het zou willen. En wij moeten daar een soort gemene deler in vinden. Wat veel bedrijven tegenwoordig doen, die luisteren naar de mensen die het hardst schreeuwen. Daar luisteren we ook naar, maar we luisteren ook naar de mensen die gewoon heel blij zijn met het product en misschien niet heel hard schreeuwen.”
KLM
“Ik had het bijvoorbeeld met KLM. Er was iets mis met mijn ticket, en ik stelde tegelijk een vraag via social media en via hun support-afdeling. De support-afdeling antwoordde pas na een dag, terwijl via social media binnen een half uur werd geantwoord. Dat vond ik best gek. Bij Bunq is dat nagenoeg gelijk.”
Niknam is blij met zijn product en de trouwe schare volgers die hij daaromheen heeft gebouwd. Maar hij vindt dat hij zijn verhaal beter moet vertellen. “De kern van dat verhaal is – en altijd is geweest en dat we dat nooit mogen vergeten – om iets nieuws neer te zetten. Om een alternatief te zijn. Om een nieuwe visie op het hele financiële stelsel te bewerkstelligen.”