Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aantal angel-investeerders groeit, mede dankzij bankiers

Het aantal financieringsrondes waar angel-investeerders bij betrokken zijn groeit, blijkt uit cijfers van Angel Academy. Bankiers dragen hun steentje bij. 

Dit jaar komt het aantal angel-rondes naar verwachting uit op 39 stuks, berekende Angel Academy met behulp van data van The Next Web-spin-off Dealroom. De totale waarde van angel backed rounds komt dit jaar naar verwachting uit op 472 miljoen euro.

Dat is meer dan de voorgaande twee jaar, maar minder dan in 2014, toen het aantal angel-rondes uitkwam op 570 miljoen. Het gaat hier overigens niet alleen om investeringen in startups, maar ook om grote kapitaalrondes van bedrijven zoals Adyen en Catawiki, waar angels ook een (bescheiden) rol in spelen.

(klik voor groter)

Een grote angel backed investeringsronde was dit jaar die van MessageBird (60 miljoen dollar). Een van de geldschieters in die ronde was Mollie-oprichter Adriaan Mol. Die ondernemer-investeerder stak dit jaar ook geld in beurs-app Bux, in een ronde van in totaal 10,6 miljoen euro.

Andere opvallende angels zijn Brand New Day-oprichter Kalo Bagijn, die meedeed in een ronde van InvoiceFinance (6 miljoen). En Nalden, die bijdroeg aan de ronde van 2,2 miljoen die Sprout Challenger van het jaar Hotelchamp afgelopen augustus incasseerde.

Banken

Angel Academy wil de markt voor dit soort angel-investeringen transparanter maken en (potentiële) investeerders scholen. Dit jaar leidde Angel Academy 80 mensen op door middel van een tweedaagse stoomcursus. Die cursisten zijn voor ongeveer de helft afkomstig van een bank, zeg medeoprichter van Angel Academy Dave Dirks, die ook partner is bij advocatenkantoor Certa Legal en bij investeerder Keadyn.

Banken zien een groeiend aantal verzoeken vanuit klanten over investeren in startups, in een zoektocht naar rendement. Maar bankiers hebben nog een kennisachterstand op het gebied van investeren in startups. Dirks: “Dat heeft vooral te maken met het type invstering, waardering en financeringsstructuur anders zijn dan ze gewend zijn. Het is geen beursaandeel, geen vastgoed of een groot, groeiend bedrijf.”

Lees ook: 10 do’s en don’ts voor angel-investeerders

Onder de radar

Qua transparantie moet er nog een hoop gebeuren; een groot deel van de angel-rondes blijft onder de radar, al is dat vaak met een goede reden: ondernemers en investeerders zijn bezig met een product dat in veel gevallen nog niet klaar is voor prime time.

“Dat blijft ingewikkeld”, erkent Dirks. “Angel-rondes worden nergens aangemeld, er is nog steeds geen centrale databron, al stimuleren wij dat wel. Ik weet dat er veel meer rondes zijn, maar eigenlijk gaan alleen vc-fondsen met een persbericht naar buiten.”

Maar de ‘schroom’ om een investering publiekelijk te melden neemt wel af, zegt Dirks. “Er worden meer deals bekend gemaakt. Maar de activiteit neemt ook toe, doordat er meer kapitaal van informal investors richting startups gaat.”

Waarderingen

Volgens Dirks leidt die groeiende geldstroom niet (meer) tot onrealistisch hoge waarderingen. “Dat zag je wel rond 2012, toen startups bekender werden en acceleratorprogamma’s ontstonden. Sindsdien zijn de waarderingen volgens hem “gerationaliseerd” en omlaag gegaan.

Informals weten beter wat ze doen

“Dat heeft er denk ik mee te maken dat er slimmer wordt geïnvesteerd. Informals weten beter wat ze doen, en laten zich minder snel verleiden door voorstellen.”

Blockchain

Dirks ziet ondertussen dat bijna de helft van alle investeringsvoorstellen van startups raakvlakken heeft met de blockchain en cryptovaluta. “Heel veel startups werken nu op enige mate met blockchain, vaak in combinatie met een ICO (Initial Coin Offering, red..”

Angel Academy is terughoudend ten aanzien van dit type crowdfunding met cryptovaluta. “Wij zijn geen voorstander van informals die in ICO’s investeren, zonder dat ze dat tegelijkertijd met een specialist doen. Je moet echt begrijpen hoe
de technologie in elkaar zit. Juist in die fase zijn het vaak platforms die nog gebouwd moeten worden, die niet meer dan een belofte zijn.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waardering

Je kunt niet onbeperkt cryptomunten uitgeven, benadrukt Dirks. “Waarderingen zijn bij ICO’s vaak enorm hoog. Je krijgt als investeerder bijvoorbeeld een aandeel van maar 0,05 procent voor je 100.000 euro inleg. Terwijl er geen enkele ecoonomische grondslag zit onder die waardering.”

Dirks ziet hoe dan ook dat ondernemers die geen gehoor krijgen bij investeerders af en toe een ICO overwegen. “Het aantal financieringsmogelijkheden is dus vergroot. Maar als je kijkt naar wat er in Nederland tot nu toe aan ICO’s is geweest, dat is op 1 hand te tellen.”