Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 keer je concurrent te kakken zetten

Je mag sinds enkele jaren in Nederland de naam van je concurrent noemen in een reclame. Waarom doen wij dat nog niet? 6 voorbeelden ter inspiratie.  

 

EasyJet in z’n hemd

Een slimme actie van de budget vervoerder Germanwings. Een paar medewerkers maakten deze film tijdens een vlucht van concurrent EasyJet. Ze dreven er de spot met de te krappe beenruimte en het feit dat passagiers verspreid worden over verschillende stoelen. Het was een actie die niet meer dan een paar vliegtickets kostte, maar wel 400.000 keer op YouTube werd bekeken. 

Wij zijn wel snel

In Amerika wordt er door consumenten nog al eens geklaagd over telecomoloch AT&T. Wat kun je dan beter doen dan daar de spot mee drijven? T-Mobile kraakt in deze video het ‘ouderwetse’ 3G-netwerk af.

Pepsi versus Coke

Het zijn misschien wel een van de bekende rivalen uit het bedrijfsleven. Pepsi en Coke maken al sinds jaar en dag van de tweestrijd tussen hen gebruikt. Zoals ook in deze Pepsi-commercial uit de jaren tachtig.

Energiepestkop

Frans Bauer in z’n badjas bleek toch niet zo’n goede keuze voor een reclame om mensen over te halen van energiemaatschappij te wisselen. Sindskort bestookt de Nederlandse Energie Maatschappij direct zijn concurrenten, zoals Nuon in deze video

iPhone bashing

Wie verwacht er anders van Steve Balmer, de ceo van Microsoft die zijn medewerkers graag ‘overdreven’ toespreekt? Hier zijn mening over de iPhone van concurrent Apple. Veel effect heeft zijn scheldactie niet gehad, mogen we constateren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Apple valt IBM aan

Deze commercial werd tijdens de Super Bowl in 1984 vertoond en veroorzaakte vervolgens heel wat positieve mond-tot-mondreclame. Apple kraakte de “pc” van IBM af en introduceerde zijn Macintosh.