1. Pitch één zin
In de eerste fases van Airbnb pitchte de oprichters met de zin: “Boek kamers bij lokale in plaats van hotels”. Mail-verzenddienst Sendgrid hield het bij: ‘Cloud-based email service om geautomatiseerde e-mails te versturen’.
Begin juist niet met je hele verhaal, volgens Forbes die deze lijst opstelde. Begin met de één zin en laat een pauze vallen om de eerste boodschap aan te laten komen. Hopelijk komt er daarna een tegenvraag, zo niet: zie de volgende tip.
Heb je moeite om je eigen product in een zin samen te vatten? Je bent zeker niet de enige. Vraag aan een aantal vrienden of familieleden hoe zij jouw product zouden omschrijven. Dan ben je waarschijnlijk al een heel eind op de goede weg.
2. Stel zelf de vraag
Maak eerst een vergelijking met een bekend bestaand product, de veel gebruikte booking-van of uber-van. Daarna stel je een bevestigende vraag aan je publiek. Als je geen vergelijking kunt maken die hout snijdt begin je over het probleem dat je oplost. Het mooiste is het als je publiek ‘ja’ moet antwoorden om het geheel positief te houden.
3. Houd je mond dicht
Na die zenuwslopende 30 secondes waarin je jouw verhaal mocht houden is het tijd om de leiding van het geheel af te geven. Dus houd je mond en wacht af wat er komen gaat. De meest natuurlijke reactie is om door een stilte heen te praten. Doe dat doelbewust niet: als je toehoorders meer willen horen dan zeggen ze dat wel.
4. Spreek niet over specificaties
Spreek niet over de technische details van je product. Laat je publiek weten welk probleem je oplost, ook bij vragen die zij naderhand stellen.
Heb je nou een product dat essentieel anders is dan de rest juist omdat er één technisch aspect in zit dat geweldig is? Leg datn dan uit, ga alleen daarna niet verder met de technische details.
5. Krijg zelfvertrouwen
De eerste keer dat je je pitch geeft loop je naar alle waarschijnlijkheid niet over van zelfvertrouwen. Geen probleem, zo lang die eerste keer maar niet is voor mogelijke investeerders.
Begin voor de spiegel en maak daarna de stap naar vrienden. Als zij je verhaal kunnen dromen en ook je meest kritische vriend geen gaten meer kan schieten in je verhaal dan is het tijd voor het echte werk.