Zorg voor een snel succes
Iedere cultuurverandering is gebaat bij een snel succes. Zorg daarom voor een project dat al na een paar maanden succes oplevert. Het moet een project zijn dat duurzaamheid combineert met winstgevendheid, zodat je je personeel tegelijkertijd laat zien dat MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) én én is en niet óf óf. Dit project kan een groene certificering zijn waarmee je een order bij een nieuwe klant binnenhaalt, of een energiebesparing die ook een kostenbesparing oplevert.
Vliegen bijvoorbeeld is één van de grootste veroorzakers van CO2-uitstoot en één van de grootste kostenposten van internationale bedrijven. Moeten je verkopers echt zo vaak naar hun klanten vliegen of is één onvergetelijke klantactiviteit per jaar genoeg en kan de rest worden geregeld met videoconferenties? Een nieuw vliegbeleid brengt zowel je CO2-uitstoot als je kosten drastisch omlaag.
Maak het meetbaar
Wie iets wil, moet het belangrijk maken. MVO, vaak samengevat in drie P’s (People, Planet en Profit), staat of valt met goede meeteenheden. Zoals je tot nu toe je bedrijf bestuurde met cijfers als winstbijdrage, kostenbesparingen en productiviteit (cijfers die de P van Profit direct beïnvloeden), zul je hier cijfers aan moeten toevoegen.
Watergebruik, afval en energiegebruik kunnen dienen als parameters om de P van Planet te beoordelen en ziekteverzuim, personeelstevredenheid en percentage fair trade grondstoffen om de P van People te meten. Door deze parameters in kwartaaloverzichten, functioneringsgesprekken en jaarcijfers dezelfde aandacht te geven als financiële cijfers, maak je duidelijk hoe belangrijk ze zijn.
Stimuleer, ondersteun, meet en beloon ook werknemersinitiatieven. Iedereen die een idee heeft om energiegebruik te verlagen of afval te beperken, moet de kans krijgen om dit uit te voeren.
Laat zien dat alle drie de P’s even belangrijk zijn
Een maatschappelijk verantwoord ondernemer staat regelmatig voor een dilemma: moet hij kiezen voor People, Planet of Profit? Laat je medewerkers zien dat je een echt evenwicht tussen die drie nastreeft en niet, als puntje bij paaltje komt, voor het geld kiest.
Als je bijvoorbeeld moet kiezen uit drie offertes, kies dan niet de goedkoopste, maar de duurzaamste leverancier. Door een duidelijke balans tussen de drie P’s die na te streven, laat je je personeel twee dingen zien: MVO is geen idealisme en gaat niet om winst alleen.
Schakel bijvoorbeeld over op een leverancier die groene elektriciteit levert, al is die niet de allergoedkoopste. Plaats zonnepanelen of investeer in recycling, al gaat het om de lange termijn.
Let op de ouderen
De belangrijkste boodschap waar je continu op moet hameren is: dit is geen managementtrend, dit is blijvend. Niemand kan in een hoekje gaan zitten wachten tot maatschappelijk verantwoord ondernemen overwaait. Vaak zijn de leden van het managementteam snel overtuigd van de business opportunities van duurzaam ondernemen. Ook jonge werknemers raken meestal direct enthousiast.
Het middenkader en de oudere werknemers vragen zich echter af: het ging toch goed zo? Wie al jaren iets op een bepaalde manier doet, laat dit niet zomaar los. Het voelt immers als toegeven dat je het twintig jaar lang verkeerd hebt gedaan. Wees opmerkzaam op deze sentimenten, help mensen eroverheen, maar laat je niet dwarsbomen door mensen die echt niet willen. Geef ze bijvoorbeeld een uitvoerende in plaats van een leidinggevende rol. De leiding en de autoriteit moeten naar enthousiaste mensen.
Doe je Range Rover de deur uit
We eindigen met de moeilijkste tip: practise what you preach. Iedere ondernemer heeft een figuurlijke Range Rover: bij de één is het daadwerkelijk een V8-benzinslurper, de ander gaat vier keer per jaar met zijn hele gezin per vliegtuig op vakantie. Een derde vliegt regelmatig voor een weekend naar zijn huis in Spanje. We bedoelen een symbool van succesvol ondernemerschap, dat milieutechnisch of maatschappelijk eigenlijk niet meer kan. Wie in een Range Rover komt voorrijden, maakt twee dingen duidelijk: ik ben succesvol en ik heb lak aan het milieu.
Wie zijn personeel, leveranciers en klanten duidelijk wil maken dat het menens is met zijn duurzame ondernemerschap, geeft het goede voorbeeld. “Hij meent het echt serieus”, zeggen je medewerkers dan bij de koffieautomaat. “Hij heeft zelfs zijn Range Rover/huis in Spanje (invullen wat van toepassing is) verkocht.”