In samenwerking met 7 Ditches TV
Oger (130 medewerkers) verkoopt chique pakken, overhemden en dassen in 8 winkels (waarvan 4 in Amsterdam). Naast herenmode heeft het bedrijf ook winkel met dameskleding (Oger Donna). Het familiebedrijf werd in 1989 opgericht door broers Martin, Rob en Oger Lusink. Anno nu is de leiding in handen van een volgende generatie broers, twee zoons van Oger Lusink. Martijn Lusink is ceo. Marketingdirecteur Sander Lusink deelt zijn vijf belangrijkste ondernemerslessen:
1. ‘Team work makes the dream work’
Oftewel, je kunt het nooit alleen, dus zorg dat je de beste mensen om je heen verzamelt in het bedrijf. Lusink: “Ik ben zelf een creatief persoon, maar een bedrijf hangt vast aan meerdere factoren, zoals financiën en sales. Als je mensen met die kwaliteiten om je heen verzameld, dan creëer je samen iets wat de markt wil. Ik ben ervan overtuigd dat je nooit iets echt helemaal in je eentje kan. Je moet elkaars talent gebruiken, maar niet op elkaars stoel gaan zitten’
2. Alleen met goede service blijven de klanten terug komen
“Ondanks alle lage prijzen die te vinden zijn op internet kiezen klanten uiteindelijk altijd voor comfort. ‘Ze komen voor jou’, is dan ook altijd wat ik meegeef aan mijn personeel. De reden dat klanten blijven komen is vanwege de gastvrijheid en gezelligheid. Van mijn mensen wil ik ook dat, wanneer er iets fout gaat, ze geen discussie voeren met de klant, want elke discussie is een verloren klant. Wij zijn altijd op zoek naar mensen met het “OGER-DNA”, waarbij mensen van de Hotelschool misschien nog wel beter bij ons passen dan echte textiel-kenners.”
3. Stel je kwetsbaar op
Erken als je iets niet weet of kan, zegt Lusink. En wees niet bang om advies te vragen, ook van je eigen personeel. “De tijd van ‘ik kan alles’ is voorbij. Je moet het samen doen om tot een succes te komen. Je kan fouten bij kritische klanten voorkomen door je kwetsbaar op te stellen naar collega’ door ze om hulp te vragen. Schaam je hier niet voor en zet je ego opzij.”
4. Innovatie
Zorg dat je elk jaar minstens op één vlak innoveert in je bedrijf, is Lusinks devies. “In mijn bedrijf organiseer ik de innovatie door lange dagen te maken. En door op rustige momenten, zoals op het einde van de dag, een van onze winkels binnen te lopen met de vraag: ‘hoe was je dag?’ Ik schrijf al m’n bevindingen op en zorg dat er iets mee gedaan wordt.”
5. Houd contact met de werkvloer
Lusink praat met iedereen, vooral met de verkopers, maar ook met bijvoorbeeld de vrachtwagenchauffeur en de schoonmakers. “Op de werkvloer hoor je de dingen die er toe doen en op die plek heb je het echte contact met de klant. Van bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur of schoonmaker hoor je net andere dingen die met de zaak te maken hebben, maar die net zo belangrijk zijn om iets mee te doen.”