De zaal in het voormalige IBM-pand B.Amsterdam dat is omgetoverd tot startup-broedplaats, is goed gevuld als we aankomen. Oud-eurocommissaris Neelie Kroes staat op het podium en is gevraagd het openingswoord te houden. Kroes verkondigt dat Nederlandse bedrijven te weinig risico’s nemen en doet en passant een oproep aan partijgenoot Mark Rutte: ‘Mark, je kan niet zeggen dat je verandering wilt en het vervolgens niet nakomen.’
Kroes heeft de lessen uit the Valley zelf ook begrepen: ‘fouten maken mág, als je er maar van leert’, verkondigt ze. Een concept dat direct in de praktijk wordt gebracht als ze dagvoorzitter Jim Stolze aanziet voor auteur Eric Ries.
Dan komt de man waar het deze dag om gaat. Vier startupfanaten hebben via het platform Live on Demand van Thijs Sprangers zijn komst gecrowdfund. Want de auteur van een boek dat meer dan 90.000 keer verkoopt, komt niet voor niets de oceaan over.
Slechts 36 jaar, en met zijn donkere montuur en ietwat nerdy uiterlijk, is Eric Ries onmiskenbaar een Silicon Valley-native. Vol enthousiasme polst Ries wie er een eigen bedrijf heeft. Een deel van de zaal steekt zijn hand bevestigend op.
Ries vertelt dat hij vandaag de basispricipes van de Lean Startup overslaat en ingaat op de details. Want, zo legt hij uit, als je bij de basis blijft hangen kom je geen steek verder. Daarom ook voor een ieder die er niet bij was, vijf ondernemerslessen van startupgoeroe Eric Ries.
Les 1: Een innovatieve startup is nog geen innovatief bedrijf
‘Ondernemers haten grote bedrijven, dat is een gegeven’, begint Ries. ‘Waarom begin je er dan een aan het creëren?’ Ries zegt dat bedrijven zo druk zijn met de beginfase, dat ze niet meer nadenken wat voor bedrijf ze eigenlijk maken. ‘Daarnaast gaan ondernemers ervanuit dat een innovatieve startup zal uitgroeien tot een innovatief bedrijf.’ Dat is niet het geval. Bedrijven groeien en veranderen, waarbij Ries het voorbeeld aanbrengt dat CEO’s soms niet eens zouden worden aangenomen bij hun eigen bedrijf als ze zouden solliciteren. ‘Ondernemers zijn overeral, maar ondernemerschap is management. Onderschat dat niet.’
Les 2: Voeg waarde toe
‘Stop met het verspillen van andermans tijd.’ Een rake uitspraak die een nuchtere Hollander niet snel zou maken. Ries pleit ervoor om alleen dingen te doen die daadwerkelijk waarde toevoegen voor anderen.
Les 3: Verander zo snel en vaak mogelijk
De pivot is een bekend principe uit de Lean Startup-methode. Het komt erop neer dat je een idee zo vaak mogelijk moet testen en zodra er geen resultaat komt dit idee moet omgooien. Hoe vaker je verandert, hoe meer kans dat een van de ideeën wel slaagt.
Les 4: Weet als het goed zit
Een van de vragen uit het publiek is wanneer je weet of je product klaar is voor de markt. Of, in startup-termen, of je een product market fit hebt. Het antwoord van de goeroe is simpel: als je deze vraag moet stellen is dit niet het geval. Als je product klaar is voor de markt, dan zal je dit onmiskenbaar merken.
Les 5: Geef nét genoeg prijs
De belangrijkste les van allemaal weet de grootmeester slim te verpakken: creëer een buzz door nét genoeg prijs te geven.
Bij de vraag of Ries wat over leiderschap wilt vertellen komt er een glimlach op zijn gezicht en vertelt hij dat dit een onderwerp is waar de komende weken nog véél te horen over zal zijn. ‘Het is een ongelofelijk belangrijk thema, dus houd dit in de gaten.’ Wij gokken zelf op een nieuw boek, nu iedereen de Lean Startup ondertussen wel in zijn of haar kast heeft staan.