Apple Newton Messagepad
Het is een verre voorloper van de iPad. Al in 1987 kwam de eerste ‘messagepad’ van Apple op de markt. Het besturingssysteem was echter te log en de verdere ontwikkeling van het apparaat slokte in de daaropvolgende jaren meer dan 100 miljoen dollar aan investeringen op. Toen Steve Jobs in 1997 terugkeerde bij Apple nam hij een wijs besluit: direct de stekker uit het de Newton trekken. Alles viel een paar jaar later echter weer op zijn op plek. Twee van de ontwikkelaars van de Newton begonnen Pixo. Dit bedrijf maakt de software van de eerste iPod.
Nokia NGage
In oktober 2003 zag de Ngage het levenslicht. De Ngage hinkte te veel op twee gedachten: een gameconsole en een mobiele telefoon. Binnen jaar haalde Nokia het product weer van de markt. Consumenten wisten niet wat ze aan deze amorfe mobiel hadden. Dat was zuur voor Nokia, die dapper het initiatief nam om van de mobiel telefoon meer te maken dan een apparaat om mee te bellen.
Microsoft KIN
Op 6 mei 2010 werd de KIN in de Verenigde Staten gelanceerd. Microsoft haalde na 48 dagen alweer de smartphone van de markt. Op zich is er niet zo heel veel mis met de mobiele telefoon, behalve de marketing dan. Mircosoft dacht een smartphone speciaal voor jongeren in de markt te kunnen zetten. Qua functionaliteiten was de KIN een soort uitgeklede versie van de Blackberry. Microsoft vergat echter even op straat rond te kijken. Daar lopen pubers met telefoons rond die je ook terugvindt in de boardroom.
Apple Pippin
Schoenmaker blijf bij je leest. Dat gezegde is zeker van toepassing op de de Apple Pippin. Je zou niet denken dat uit dezelfde koker van de iPod en iPhone ook het idee kwam om de gamemarkt op te gaan met een eigen console. Toch deed Apple in 1996 een poging. Het appraat zou daarbij moeten gaan draaien op het internet. De Pippin was het World of Warcraft- en breedbandtijdperk veel te ver vooruit. De console flopte. Er werden uiteindelijk niet meer dan 40.000 van verkocht.
Modo
Een kwestie van slechte timing? De Modo – in augustus 2000 gelanceerd- is nooit een succes geworden. Het was een soort opgevoerde beeper die wordt gezien als voorloper van de iPod. In een paar steden in de Verenigde Staten werd het product kort als pilot in gebruik genomen. Consumenten kregen, al wandelend door de straten, allerlei handige informatie ‘gepaged’. Als gevolg van het instorten van de beurzen was er echter geen investeerder voor te vinden.