Een website bouwen, dat kan in een zucht en een vloek. Of je nu zelf knutselt in of je huurt een webdesignbureau in, je kunt ook makkelijk over een aantal zaken heenkijken. Steek wat werk in het concept en ontwerp van je site en je bent je concurrent zo een paar stappen voor. Een website moet er mooi uitzien, maar ook functioneel. 4 tips
1. Onderzoek eerst je doelgroep
Ga niet direct met het ontwerpbureau mooie templates zitten vergelijken, doe eerst serieus onderzoek naar je doelgroep. Wat houdt dat in? Als je een beeld hebt van de gebruiker kun je dat ook vertalen naar functionele wensen waar je in de bouw rekening mee kan laten houden. Stel: je richt je met een webshop op vijftigplussers. Dat betekent misschien wel dat je voor een groter lettertype wilt gaan kiezen. Stel je zelf dus de vraag: wie komt er op mijn site? En wat is het doel? Hoe kan ik de site functioneel daarop laten aansluiten?
2. Ga niet voor flashy
Het is natuurlijk heel mooi om een website te hebben waar je bij het openen ervan direct een video krijgt te zien en het op iedere subpagina weer een visueel feestje is. Vraag de bouwer van je website dat in HTML 5 te doen of anders met zo weinig mogelijk bewegende componenten (Flash) te werken. Je site wordt er traag van en op veel mobiele apparaten (iPhone) werkt het niet.
3. Neem bezoeker aan het handje
Je klant komt met een bepaald doel op je pagina. Is het haar doel om in contact te komen met een consultant? Of is het de bedoeling om direct een bestelling te plaatsen? Je moet de bezoeker duidelijk door de site helpen navigeren en nooit met de vraag laten zitten: wat nu? Kijk naar sites als Bol.com en Thuisbezorgd.nl, zie beheersen dit functionele spel. Het doel is zoeken naar een product en vervolgens direct een order plaatsen. Een goede website legt bij elke stap de gebruiker heel subtiel uit wat de volgende stap is. Als je dit principe consequent doorvoert, raak je de klant minder snel kwijt.
4. Update regelmatig
Zorg ervoor dat de informatie rondom je producten en diensten actueel is. Dat geldt ook van andere zaken. Als je een onderdeel ‘nieuws’ hebt op je website en het laatste bericht over iets heugelijks in je bedrijf is van meer dan een jaar geleden dan kan de klant denken dat je bedrijf op zijn gat ligt. Heb je niet de intentie om de wereld van perberichten te voorzien, neem dan ook geen onderdeel ‘nieuws’op. Denk dus over ieder submenu na van de site na en vraag je af of je het levendig kunt houden. Anders: schrappen uit het ontwerp.