Hoezo recessie? De economie van China groeit dit jaar naar verwachting 10 procent. Deel 5 van de serie over succes in China: Shunli Wang van Brug Nederland China Consultancy. “Over vijftien jaar is het heel normaal om in een Chinese auto te rijden.”
Van oorsprong Chinees, maar opgegroeid in Nederland. Ruim zes jaar geleden ontdekte Shunli Wang hoe hij deze interculturele achtergrond zakelijk kon benutten. BNC Consultancy, oftewel Brug Nederland China, helpt sindsdien bedrijven in ons land die hun pijlen op de Aziatische groeireus hebben gericht. Met de universitaire studies economie en bestuurskunde én een doctorstitel in zijn achterzak, geeft Wang advies over zakendoen in de Volksrepubliek. In opdracht van Nederlandse firma’s knoopt hij relaties aan met het Chinese bedrijfsleven en verkent diverse markten. Ook verzorgt hij trainingen in interculturele communicatie, waarbij de cultuurverschillen en -overeenkomsten tussen beide landen centraal staat.
Enorme cultuurverschillen
Zingen in de karaokebar, uit eten tot u er bij neervalt tot aan het visitekaartje dat met beide handen moet worden aangepakt. Clichés in overvloed. Toch laat de gemiddelde Chinees zich met al zijn gewoonten niet in één hokje stoppen. “Bij ons wordt vaak verondersteld dat er slechts één Chinese cultuur bestaat. Echter, niets is minder waar. Bedenk dat China een groot land is. Qua oppervlakte beslaat het zelfs het hele Europese continent. Tussen landen als Spanje en Zweden bestaan enorme verschillen en die heb je in China dus ook.”
Toch zijn er uiteraard wel algemene verschillen op te noemen. Ook in het zakendoen. Zo is de Chinees in eerste instantie vooral op de mens gericht, terwijl wij het onderwerp centraal stellen. “Chinezen willen er eerst achter komen wie je bent voordat er over business wordt gesproken. Ben je bijvoorbeeld wel te vertrouwen? In Nederland kaderen we eerst het onderwerp af en gaan we elkaar pas daarna leren kennen. Zo’n verschil zie je ook opduiken als er een probleem is dat moet worden opgelost. De Chinees richt zich vooral op het proces en vindt de manier waarop een oplossing tot stand komt van wezenlijk belang. Een Nederlander slaat dat liever op en vindt maar één ding echt belangrijk: dat zijn probleem wordt opgelost.”
De Chinese auto
Eén van de sectoren waar de expertise van Wang regelmatig wordt ingezet, is automotive. Chinese auto’s, daarmee wil het vooralsnog niet erg vlotten. Zo kreeg de Chinese fabrikant Shuanghuan het twee jaar geleden aan de stok met de Duitse en Italiaanse rechter die in beide landen oordeelden dat het Peri-ontwerp teveel gelijkenissen vertoonden met al bestaande voertuigen. Eerder klonk al kritiek op de veiligheid van Chinese modellen. De SUV Landwind werd bij een standaard crashtest als een blikje cola in elkaar geplet. Voor de BS6 van Brilliance werd de Europese automarkt om diezelfde reden een no-go area.
Toch zal China zich volgens Wang de komende jaren gaan ontwikkelen als automotive-land om serieus rekening mee te houden. “De Aziatische auto-industrie begon in de jaren ‘60 in Japan. De Koreanen volgden twintig jaar later. Nu dient de volgende golf zich aan: China dus. Ik heb onlangs voor één van mijn klanten een markscan gemaakt van de Chinese automarkt, om te zien welke bedrijven potentie hebben voor de toekomst. Er blijken al honderd fabrikanten actief te zijn. Een flink aantal daarvan zal verdwijnen, alleen de beste blijven over. Ik voorspel dat het over vijftien tot twintig jaar heel normaal is om in een Chinese auto te rijden.”
Van copycat naar innovatie
Die ontwikkeling wordt mede gevoed door de enorme hoeveelheid techneuten die elk jaar afstudeert in China. Zijn de technische studies in Nederland nog altijd weinig in trek, in China leeft techniek als nooit tevoren. Opvallend genoeg hebben ook veel leiders in de communistische partij een technische achtergrond. “Er komen elk jaar enkele miljoenen technici bij op de arbeidsmarkt. Daardoor verdwijnt langzaam maar zeker het beeld van China als copycat. Het is te verwachten dat de belangrijkste innovatie straks uit dit deel van de wereld komt.”
Even voorstellen: Chongqing
Een van de plekken waar de Chinese automotive sector zich gevestigd heeft is Chongqing. Slechts weinig mensen zullen ooit van die naam hebben gehoord. Toch telt deze stadsprovincie in Centraal-China maar liefst 33 miljoen inwoners. Auto- en motorbedrijven als ChanA, Hongda Motorbike en Lifan hebben hier hun thuisbasis. Voor de Chinezen zelf is het vooral de geboorteplaats van Deng Xiaoping, hun voormalige president die als het brein wordt gezien van het Chinese wirtschaftswunder. “Het is onvoorstelbaar wat daar gebeurt. Onlangs was ik er nog en dan zie je dat ze in drie, vier maanden tijd een hele wijk uit de grond hebben gestampt, zo groot als een gemiddelde gemeente in Nederland. Chongqing is wat Shanghai vijftien jaar geleden was. De enorm sterke groei die je nu in deze stad ziet biedt uiteraard mogelijkheden voor ondernemers.”
Nederlanders die wel trek hebben in zo’n buitenlands avontuur doen er volgens Wang goed aan om zich goed voor te bereiden. “Volg een training, leer iets over de cultuur en de manier waarop Chinezen zakendoen. Bedenk sowieso eerst wat je toegevoegde waarde is. Wat wil je en, vooral, wat kun je? Je moet bedrijven en consumenten daar wel iets extra’s te bieden hebben.”
China Business Award
Ook dit jaar wordt (voor de 14e keer) door Cathay Pacific en de China Kamer van het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering de China Business Award uitgereikt. Kandidaatstelling is mogelijk tot 1 september via mt.nl/chinabusinessaward.
Hieronder vindt u twee boeken over China die zeker de moeite waard zijn
|