Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo kan het ook: 7 keer R&D out of the box

Je leest nu: Zo kan het ook: 7 keer R&D out of the box

#1. Samenwerken voor snelle koffie

Wat krijg je als je je krachten bundelt en een bestaand product opnieuw uitvindt? Elektronicafabrikant Philips en koffiemaker Douwe Egberts benaderden het oer-Hollandse bakkie troost op een nieuwe manier. En kwamen zo in 2001 tot een nieuw product: de Senseo, een instant-koffiezetapparaat op basis van koffiepads. In de eerste 4 jaar na de introductie werden er wereldwijd meer dan 15 miljoen Senseo’s verkocht. En anno 2018 is het iconische, licht gekromde apparaat nog altijd in tal van Nederlandse huishoudens te vinden.

#2. Van telefoon naar mobiele alleskunner

De smartphone: hij valt niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het is dan ook bijna niet voor te stellen dat de telefoon met touchscreen ‘pas’ 11 jaar oud is. In 2007 introduceerde Apple de allereerste iPhone: een telefoon, maar tegelijkertijd ook een zakcomputer, camera en mp3-speler.

Zeker na de introductie van de bijbehorende App Store en de ontwikkelingen van honderden apps nam de verkoop van de iPhone een enorme vlucht. Concurrenten als Samsung, Sony en HTC brachten inmiddels tal van eigen varianten van de iPhone op de markt. De opmerking ‘je kunt er óók mee bellen’ is inmiddels behoorlijk afgesleten. Maar dat Apple het concept ‘telefoon’ voor altijd veranderde, dát staat vast.

#3. Lopende band: klassieke procesinnovatie

‘De productietijd gaat van 12 naar minder dan 3 uur’

Een van de meest baanbrekende industriële innovaties ever: de lopende band die Henry Ford in 1913 introduceerde. Ten tijde van de introductie van de T-Ford, 5 jaar eerder, produceerde Fords fabriek in Michigan nog slechts 11 auto’s per maand. Lang niet genoeg om in de groeiende vraag te voorzien.

Door het productieproces op te knippen in meerdere eenheden en onderdelen via een lopende band door de fabriek te verplaatsen, wist Ford de productietijd terug te dringen van 12 naar minder dan 3 uur. Ford kon zijn productie flink opschroeven en de verkoopprijs drukken. Daarmee legde de Amerikaanse autofabrikant de basis voor de moderne auto-industrie.

 #4. Robots: steeds laagdrempeliger en slimmer

Afgelopen najaar publiceerde de Kamer van Koophandel de MKB Innovatie top 100: een lijst met 100 Nederlandse bedrijven die een succesvolle innovatie doorvoeren. In de top 10 staan 2 bedrijven die kwamen met interessante vernieuwingen op het gebied van robotica.

Zo ontwikkelde HALTER CNC Automation een laagdrempelige plug & play robotoplossing. De HALTER LoadAssistent is ontworpen voor relatief kleine series van 10 tot 1.000 stuks. Daarmee is deze laagdrempelige robot geschikt voor kleinere metaalbewerkingsbedrijven, die zelf vaak geen specifieke robotkennis in huis hebben.

‘Dankzij superogen zijn reflectoren overbodig’

Het Venlose Accerion ontwikkelde ‘superogen’ voor mobiele robots. Dankzij geavanceerde sensortechnologie kunnen mobiele robots zelfstandig rondlopen en -rijden. Andere navigatiehulpmiddelen (zoals reflectoren of magneten) zijn daardoor overbodig geworden. En dat is goed nieuws, want vooral in de industrie is er grote behoefte aan robots die vrij kunnen bewegen.

#5. Slimme AED voor snelle hulp

Een geslaagde innovatie van het ‘innovatiefste bedrijf van Nederland’ (volgens de Erasmus Universiteit en omroep Avrotros): de Lifesaver van VanBerlo Design. Het bedrijf uit Eindhoven nam de bestaande AED als uitgangspunt en besloot deze door te ontwikkelen. De Lifesaver is zó ontworpen dat hij de gebruiker op een intuïtieve manier door het reanimatieproces leidt.

Via een grote drukknop kan de gebruiker automatisch 112 bellen. Daarnaast omvat het apparaat een drukgevoelige, met sensoren en led-lampjes gevulde folie. Die wordt over de borst van de patiënt gelegd en geeft met licht aan hoe snel en hoe hard het hart gemasseerd moet worden. Geen overbodige luxe als je het hoofd in een noodsituatie koel moet houden.

#6. Compact disc: verlate doorbraak

‘Al sinds 1973 werken 2 Philips-mensen in de kelder aan de cd’

Soms moet een innovatie eerst mislukken voordat een ándere vernieuwing wel doorbreekt. Vanaf 1970 zet Philips vol in op de ontwikkeling van Video Long Play (VLP). Deze optische beeldplaat ter grootte van een lp combineert beeld en geluid, maar flopt eind jaren 70 uiteindelijk jammerlijk.

Tegelijkertijd werken twee Philips-medewerkers in een kelderruimte al sinds 1973 aan de cd. Die maakt, net als de VLP, gebruik van laserlicht. Pas na het mislukken van de VLP zet de Philips-directie vol in op de ontwikkeling de compact disc. In 1983 wordt de compact disc op de markt gebracht. De rest is geschiedenis: er zijn sindsdien honderden miljoenen cd’s verkocht.

#7. Kodak vergeet te kannibaliseren

‘Soms is kannibaliseren nodig om te kunnen overleven’

Ten slotte: Kodak. Het Amerikaanse merk wordt nog altijd volop geassocieerd met fotografie in al zijn facetten. Niet voor niets hebben we het 137 jaar na de oprichting nog altijd over een Kodak-moment als een situatie zich leent voor een mooie foto. Maar anno 2018 staat het merk óók symbool voor verkeerde strategische keuzes.

In 1975 al staat Kodak namelijk aan de basis van de digitale fotografie. Maar omdat het bedrijf bang is dat die uitvinding ten koste gaat de verkoop van analoge filmrolletjes, besluit het niet vol op de nieuwe technologie in te zetten. Andere fabrikanten besluiten dat wél te doen, en al snel hobbelt Kodak achter de feiten aan.

Belangrijkste les? Soms is het nodig om te kannibaliseren op je bestaande businessmodel. Innoveren dus, óók als dat op korte termijn leidt tot teruglopende inkomsten.

Weten hoe je als maakbedrijf meer uit je R&D haalt? Kom naar de Made in NL-ontbijtsessie op donderdag 17 mei bij VanRiet Group of download de gratis whitepaper ‘Slimmer investeren in R&D’.