Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Robot Yumi hit op Hannover Messe

Robot Yumi is een hit op de Hannover Messe. Het ding, dat zo'n 40.000 euro kost, beweegt zo snel en soepel dat hij het werk van drie mensen kan vervangen.

Tel uit je winst, denken veel producerende ondernemers die naar Hannover afreisden. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Yumi is volgens zijn eigenaar Ulrich Spiesshofer een robot die een nieuw tijdperk zal inluiden in de samenwerking tussen mens en machine. Spiesshofer is de bestuursvoorzitter van het Zwitserse industrieconcern ABB en daarmee niet de eerste de beste. ABB geldt als een van de grondleggers van de industriële robotica en is nog steeds marktleider. Vorig jaar werden er wereldwijd 179.000 industrierobots verkocht, afkomstig van ABB en concurrenten als Güdel en Stäubli in Zwitserland tot Kawasaki, Mitsubishi Fanuc en Epson in Japan, Comau in Italië en Kuka in Duitsland.

Wendbaarder

Maar Yumi is veel kleiner en wendbaarder dan de sterke, grote en tegelijk ook niet al te snuggere robots die op dit moment de bedrijfshallen sieren. Hij is volgens ABB-ceo Spiesshofer meer het fijngevoelige type, die tot precisiearbeid in staat is, en flexibel en veilig in de omgang bovendien. Daarbij is Yumi compact, draagbaar en geschikt voor ergonomisch ontworpen ruimtes. Hierdoor kan de robot eenvoudig worden verwisseld met een mens als er bijvoorbeeld een productie-order wordt gewijzigd of een nieuwe indeling is vereist . Ook heeft Yumi een controller die is geïntegreerd in de romp, waardoor hij zelfsturend is en dus direct overal inzetbaar. 

Terugwinnen

Yumi kan met alle soorten halffabrikaten omgaan. Met delicate en nauwkeurige onderdelen van een mechanische polshorloge of de componenten gebruikt in mobiele telefoons , tablets en pc's. De interesse in de nieuwe wendbare robot is zo groot bij Nederlandse ondernemers omdat de inzet van menselijke industrierobots een sprong kan betekenen bij het terugwinnen van werk uit lagelonenlanden zoals China. 

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie.