Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Auping met zijn tijd meegaat

Het verhaal van Koninklijke Auping begint precies 131 jaar geleden in Deventer. In die stad besluit kachelsmid Johannes Auping in 1888 hoogwaardige spiraalbodems en -matrassen te gaan maken voor ziekenhuizen. Daarmee is de eerste concrete innovatie al meteen een feit: tot dan toe worden patiënten op houten planken en strobedden neergelegd.

De focus op vakmanschap, kwaliteit en ontwikkeling is nog altijd de rode draad door alles wat Auping doet, vertelt Jan-Joost Bosman, sinds 1 januari 2018 algemeen directeur van het bedrijf. ‘In vergelijking met lattenbodems bieden onze spiraalbodems en -matrassen betere ondersteuning en ventilatie. Daarmee dragen ze nog altijd bij aan onze primaire focus: de nachtrust van onze klanten.’

Nu, 131 jaar later, vieren we op 3 december tijdens het MT HeldenDiner in de fabriek van Koninklijke Auping het leven van oprichter Johannes. Bosman vertelt daar dan ook hoe de matrassen en innovaties anno nu de wereld veroveren. In dit artikel geeft hij alvast een tipje van de sluier.

Gezond leven

Voor die nachtrust is steeds meer maatschappelijke aandacht, constateert Bosman. ‘Er is steeds meer consensus over het feit dat goed slapen, naast gezonde voeding en voldoende beweging, een belangrijke pijler is onder een gezond leven. Dat is uiteraard een welkome ontwikkeling voor een bedrijf als het onze, dat het verbeteren van de kwaliteit van slaap altijd als zijn missie heeft gezien.’

Slaaprobot

Daarbij zoekt het bedrijf het steeds vaker niet alleen in een goed bed, maar ook in slimme technologie. Als voorbeeld noemt Bosman Somnox, een slaaprobot die het bedrijf ontwikkelde in samenwerking met de TU Delft. ‘Somnox is een soort knuffel met non-invasieve functies op het gebied van ademhaling en geluid, die mensen met slaapproblemen helpt om sneller in slaap te vallen. Slapeloosheid wordt vaak veroorzaakt door fysieke stress, die zich onder meer uit in een snelle ademhaling. De slaaprobot neemt het ritme van je ademhaling over en brengt deze vervolgens langzaam omlaag. Op die manier kom je vanzelf beter tot rust en val je makkelijker in slaap.’

Geen gesnurk meer

Een andere recente vernieuwing is de anti-snurktechnologie die Auping ontwikkelde, vervolgt Bosman. ‘Een snurkende partner is voor veel mensen een bron van slapeloosheid. Zodra ons systeem geluid detecteert, verstelt het automatisch de bedbodem. Daardoor gaat de snurker vanzelf ietwat verliggen, waardoor het snurken stopt. Op die manier dragen we bij aan een goede nachtrust voor zowel de snurker als zijn of haar partner.’

Eén locatie

Volop innovatie dus op productniveau. Maar ook in zijn bedrijfsprocessen zoekt Auping steeds weer naar verbetering, schetst Bosman. ‘In 2015 hebben we onze productie gecentraliseerd op één locatie, in Deventer. De houtfabriek voor de bedmodellen, de staalfabriek voor de spiraalbodems en het naaiatelier voor boxsprings en matrassen zijn nu allemaal verenigd onder één dak.’

‘Dat is niet alleen een stuk efficiënter, maar ook duurzamer. De warmte die vrijkomt bij de productie, gebruiken we nu voor de verwarming van onze kantoren. Ook investeerden we recent in zaken als zonnepanelen en in het gebruik van ‘grijs’ water voor koeling en de toiletten. En het scheelt meer dan 120.000 transportkilometers per jaar, omdat we niet meer heen en weer hoeven te rijden tussen de fabrieken.’

Circulaire productie

‘Verder is het ons streven om onze productie uiterlijk in 2030 volledig circulair te hebben. Alle grondstoffen die we gebruiken voor onze producten, willen we dan kunnen hergebruiken. Daarbij past ook het nieuwe businessmodel op basis van leasing, waarmee we momenteel een pilot uitvoeren.’

‘Zeker de wat jongere generaties waarop wij ons richten – grofweg de mensen tussen 25 en 35 jaar – staan open voor een constructie waarbij de focus verschuift van bezit naar gebruik. Voor een vast bedrag per maand leveren wij – onder de noemer bedzzzy – geen matras of bed, maar een abonnement op ‘goed slapen’. Aan het einde van de levensduur zorgen wij ervoor dat het bed of matras weer wordt ontmanteld en dat de grondstoffen opnieuw worden gebruikt.’

Verduurzamen

Ook zoekt Auping steeds vaker de samenwerking met andere partijen op, vervolgt Bosman. ‘Alleen al in Nederland worden er jaarlijks 1,5 miljoen matrassen afgedankt. Daarom ontwikkelden we samen met DSM-Niaga een circulair matras dat volledig kan worden hergebruikt. Die vinding houden we niet voor onszelf, maar stellen we open voor derden. Want als je de wereld echt wil veranderen, dan moet je verder kijken dan je eigen grenzen.’

‘Tegelijkertijd biedt dit matras ons weer een interessante nieuwe inkomstenbron in de vorm van licensing. Zo hebben we samen met DSM-Niaga voor dit matras een gepatenteerde polyesterlijm ontwikkeld. Elke keer dat een andere partij die wil gebruiken, levert dat ons extra inkomsten op.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Online concurrentie neemt toe

Jezelf voortdurend blijven ontwikkelen: het is niet alleen leuk, maar ook noodzaak, benadrukt Bosman. ‘Zeker nu de concurrentie vanuit online hoek flink toeneemt, kunnen we het ons niet permitteren om stil te blijven staan. Technologische innovaties en meer focus op duurzaamheid zijn één ding, maar uiteindelijk zullen we omnichannel de slag moeten winnen.’

‘De klant centraal stellen is een belangrijk uitgangspunt voor ons. Online zoek- en koopgedrag verandert, en dat biedt mooie kansen om mensen één op één te bedienen. Daarom organiseren we ons nu als een total channel player. Daarbij gaan we meer inzetten op online verkoop, maar zien we ook zeker een cruciale rol voor onze fysieke winkels.’