Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Andries Verder: ‘Niet vergeten wat we tijdens corona geleerd hebben’

Voor de winnaar van de Maak100 editie 2020, Andries Verder (Verder Group), is het duidelijk: covid19 heeft veel veranderd, maar 'laten we niet vergeten wat we geleerd hebben'.

Verder Groep winnaar Maak100 2020 Seraf van der Putten
Je leest nu: Andries Verder: ‘Niet vergeten wat we tijdens corona geleerd hebben’

Andries Verder zei dat tijdens de uitreiking van MT/Sprout Maak100, de lijst van de 100 best presterende maakbedrijven van Nederland, die virtueel plaatsvond tijdens het MT/Sprout-webinar Kansen voor de Maakindustrie. Onder het toekijkend oog van ruim 300 maak-ondernemers gingen Guido Dongen en Ewald Smits van MT/Sprout in gesprek over de lessen van covid en de kansen voor de toekomst.

Winst en cash flow vinden wij belangrijk voor de continuïteit

Derde keer op rij

Verder Group wint de Maak100 voor de derde keer op rij en wordt op de voet gevolgd door Stertil Group (2), Trespa (3), Christiaens Groep (4) en Terberg Benschop (5). Het familieconcern uit Vleuten, geleid door Andries Verder, produceert hightech laboratoriumapparatuur en een zeer uitgebreide reeks pompen en mengers voor industriële toepassingen. In 2019 kwam de omzet uit op ruim 333 miljoen euro, met een omzet- en winstgroei over de laatste vier jaar van respectievelijk 12 en 13 procent.

Die omzet is afkomstig van een grote groep bedrijven in vele verschillende landen. ‘Bedrijven overnemen is onderdeel van onze strategie’, zegt Andries Verder. ‘Als wij met een bedrijf in gesprek zijn, kijken we heel sterk naar het DNA. Dat moet passen en als we enigszins voelen dat het niet werkt, stoppen we. Ons DNA ligt vast in onze kernwaarden en daar zijn we heel trouw aan’.

Stabiele groei

Die trouw betaalt zich terug in het derde jaar winnen in de Maak100. ‘Wat wij beter doen dan andere maakbedrijven? Het mooie aan deze prijs is dat het bedrijven cijfermatig beoordeeld over een langere periode. Wij streven duurzame, stabiele groei na, zonder teveel pieken en dalen. Daarom opereren we alleen in niche-markten en spreiden we onze risico’s over veel landen. Winst en cash flow vinden wij belangrijk voor de continuïteit. Omdat winst bepalend is voor je toekomst en dus voor je voortbestaan.’

Vragen, luisteren, beslissen

Gevraagd naar zijn kwaliteiten als leider, zegt Verder goed te zijn in drie dingen: vragen, luisteren en beslissen. ‘Ik weet meer dingen die ik niet kan, dan wel. Daarmee ben ik in staat geweest steeds de goede mensen om me heen te verzamelen. Ik luister daar graag naar, maar ik beslis zelf. Ik vind dat ook mijn taak. Ik heb een goed handje in met mensen omgaan. Ik wil in kleine stapjes verbeteren, permanent dingen beter doen. Liever dat, dan radicaal veranderen.’

Uitdagende tijd

Verder noemt de coronacrisis een uitdagende tijd. ‘Ik verwacht dat we daar een grote efficiëntie-slag gaan maken. Digitalisering geeft een enorme versnelling en dat biedt kansen. Service en testen deden we bijvoorbeeld eerst fysiek bij de klant. Mensen vlogen de hele wereld over om dat te realiseren. Dat kon niet meer tijdens covid. Toen hebben we slimme koffers gemaakt, vol apparatuur en camera’s gestopt, en die naar de klant gevlogen. Testen kunnen we nu op afstand, zonder dat mensen op en neer moeten. Niet getrainde handen daar, worden hier in Vleuten aangestuurd. Natuurlijk is dat kosten efficiënt, maar het is ook veel prettiger voor de mensen. Het is mijn doelstelling om straks vijftig procent minder te reizen en dan alleen om met mensen te eten en te praten. Presentaties en spreadsheets zijn via Zoom of Teams goed te delen en te bespreken.’

Volgens Verder is de tweede golf niet minder erg, maar zijn we er beter aan gewend. ‘We hebben ons leren schikken naar de bestaande situatie en daar kunnen we goed mee omgaan. We hebben met covid een dure les betaald, dus laten we daar alsjeblieft gebruik van maken. Dit leergeld moeten we verwaarden.’

Kijk webinar terug

Behalve Andries Verder, sprak MT/Sprout met Rob van Hove, ceo van Terberg Benschop en Marriël van der Most van Koninklijke Van der Most.

Sourcing strategie

Voor Rob van Hove kwam de coronaklap in eerste instantie hard aan. Terberg had het plan om een recordjaar neer te zetten in afzet, omzet en resultaat, maar toen corona uitbrak, bleken leveranciers niet meer te kunnen leveren en werden bestellingen on hold gezet. ‘Op een gegeven moment waren er 65 leveranciers dicht, waardoor wij geen koplampen en sturen voor onze trucks konden krijgen. Het volume containeroverslag zag je in de eerste helft van het jaar heel snel dalen, maar dat heeft zich na de zomer eigenlijk helemaal hersteld. Sterker: in september en oktober noteerde de containeroverslag een all time high. En het opmerkelijke is: dat leek een inhaalslag, maar het zet nu ook door, met name door de groei van e-commerce, ook vanwege corona.
‘Die snelle terugval heeft trouwens wel consequenties gehad voor onze sourcing-strategie. Elke leverancier heeft nu een risicoprofiel. En uiteindelijk is 2020 het tweede beste jaar ooit gebleken’, stelt Van Hove.

Bestaansrecht

Ook Marriël van der Most vindt dat die afhankelijkheid van het buitenland wel wat minder kan. Van der Most stond ooit te boek als een enveloppen-producent, maar wist zich te ontwikkelen tot een full service grafisch dienstverlener met grote klanten in binnen- en buitenland. Een dienstverlener die trouwens ook nog steeds groeit in enveloppen, dankzij een uitgekiende marktverbredingsstrategie in verschillende buitenlanden. De kans voor de maakindustrie ligt volgens haar in de vergroening. ‘Wie nu nog steeds niet met duurzaamheid bezig is, heeft geen bestaansrecht.’

Maak100-lijst 2020 | Stijgers & dalers | Webinar terugkijken