Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Haskoning en Van Oord: ‘Crisis heeft Dubai veranderd’

Ook in Dubai is the sky niet langer the limit. Nederlandse bedrijven moeten zich als eenheid profileren.

In Dubai lijkt de crisis alweer vergeten. De economie groeit weer, bouw- en infra-projecten die stillagen zijn hervat. De situatie is wel duidelijk anders dan in de bloeiperiode van voor de crisis, stellen Martijn van den Berk (VAE-directeur van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV) en Genarda Brinkers, communicatie-manager van baggeraar Van Oord.

MT: Tot 2008 leek in Dubai the sky the limit op het gebied van bouw en infra. Toen kwam de crisis. Hoe staat volgens jullie de markt er nu voor?

Martijn van den Berk Royal HaskoningDHVVan den Berk: 'Opdrachtgevers zijn iets voorzichtiger dan in het verleden. Voor de crisis werd meteen gezegd: 'noem maar een bedrag voor het masterplan, de ontwerpfase, het in de markt zetten en de supervisie van de bouw.' Het gaat nu stap-voor-stap in plaats van alles in één keer.'

Brinkers: 'In Dubai en de regio is opnieuw sprake van economische groei, maar op een geringer niveau dan voor 2008.'

Van den Berk: 'Vanaf begin 2013 merken we dat investeerders weer meer vertrouwen hebben. De huizenprijzen stijgen. Dat is een belangrijke indicatie dat het vertrouwen terug is. Toen de crisis in de herfst van 2008 Dubai bereikte, zijn veel bouwprojecten stil komen te liggen. Maar de belangrijkste infrastructuur-projecten zoals wegen, grote fly-overs en de bouw van de metro zijn wel doorgegaan.'

Is de omvang van de opdrachten gelijk aan de periode voor de crisis?

Brinkers: 'Onze projecten hebben een ander karakter gekregen: geringer in omvang en projecten uit het verleden zijn aangepast aan de situatie van nu.'

Van den Berk: 'Het hangt af van de sector. Kijk je naar de havensector, dan hebben de meeste landen in de regio inmiddels een grote haven aangelegd. Die projecten hebben niet meer de omvang van de green-field-projecten van voor de crisis. Kijk je naar de olie- en gasindustrie, dan zijn onze projecten weer terug op het niveau van voor de crisis.'

Wat zijn grote projecten waar jullie nu aan werken in Dubai en de regio?

Van den Berk: 'We werken aan de derde grootste containerterminal van Dubai in Jebel Ali. We ontwerpen ook een fabriek voor een groot levensmiddelenbedrijf en een bottelfabriek voor een internationale frisdrankproducent. Steeds vaker vestigt lichte industrie zich in de regio. We zijn ook bezig met het ontwerp van een aantal datacenters. Dat is een niche waar ons bureau zich in de regio specifiek op richt. Er is veel vraag naar die rekencentra. We blijven ook actief in de sectoren waar de regio om bekend staat. We ontwerpen een grote oliesteiger in Fujairah aan de Oostkust van de Emiraten en er loopt een groot project op het vliegveld van Abu Dhabi.'

Brinkers: 'In Dubai zijn het nog steeds de landaanwinningen voor nieuwe eilanden zoals Bluewater en Jumana Island. Verdere activiteiten hebben vooral betrekking op de olie- en gaswinning in de Golfstaten.'

Profileren Nederlandse bedrijven zich als een geheel? Wordt bijvoorbeeld de samenwerking gezocht tussen Nederlandse ingenieurs en baggeraars?

Brinkers: 'We gaan indien gewenst samenwerkingen aan met Nederlandse en internationale partijen. Uitgangspunt is altijd de beste partij voor de klus.'

Van den Berk: 'We werken soms samen, maar het is niet zo dat we bij elke tender naar elkaar toetrekken. Uiteindelijk hangt het er per project vanaf of het interessant is om iets samen te doen. Er is in mijn optiek niet een Nederlands front van bedrijven dat zich als eenheid profileert. Het zou een voordeel kunnen zijn om dat wel te doen, maar we willen ons niet bij voorbaat vastleggen en zaken van project tot project bekijken. Uiteindelijk zijn we een onafhankelijk ingenieursbureau. De contacten met andere Nederlandse bedrijven zijn overigens goed. We komen elkaar over de hele wereld tegen.'

Royal Haskoning is vorig jaar gefuseerd met DHV. Heeft dat geleid tot een toename van de activiteiten in de Golfregio of is die samenwerking vooral gericht op Europa?

Van den Berk: 'De fusie is erop gericht dat we een wereldspeler willen worden. Als je de kaart van wereldwijde vestigingen van beide bedrijven over elkaar heen legt, dan vullen we elkaar heel goed aan. Dat zie je ook in de Golfregio terug. Royal Haskoning is met name sterk in de Emiraten, Qatar en Bahrein. DHV heeft vooral een trackrecord in Saoedi-Arabië. Daar plukken we als gefuseerd bedrijf de vruchten van.'

Project RoyalHaskoningDHV in Dubai