Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gertjan Rösken: ‘Je moet niet met het mes op de keel innoveren’

Wat is de businesscase? Dat mag niet de eerste vraag zijn bij vernieuwende concepten, zegt Gertjan Rösken (Rabobank).

Iedere dag zetten we een van de genomineerden voor de verkiezing Innovator of the Year 2014 in de spotlights. Vandaag: Gertjan Rösken van Rabobank. Bekijk alle genomineerden.

Een bekende van Gertjan Rösken noemt hem ‘misschien wel iets té innovatief, voor een bank’. Rösken is voortrekker in het speelveld van mobiel bankieren en is bij Rabobank al jaren verantwoordelijk voor het vormgeven van de toekomst van betalen. Hij was een van de hoofdverantwoordelijken voor het mobiele iDeal en bankieren via iPhone, was betrokken bij de recente innovatieve samenwerking tussen AH en Rabobank rond contactloos betalen, zat in het verleden achter diensten als SMS Betalen en – wie kent het nog? – Hyves Afrekenen en is ook nog eens verantwoordelijk voor de technologische innovaties van MyOrder, een mobiele app om te bestellen en betalen, die in 2012 werd gekocht door Rabobank.

5 vragen aan Gertjan Rösken:

MT: Wat betekent ‘innovatie’ voor u en uw bedrijf?

Rösken: 'Innovatie betekent voor mij, maar ook voor de Rabobank, een continue race om zowel klant als medewerker bij te benen in de veranderende wereld. Dan denk ik niet alleen aan de wereld van app’s en mobiel waar we nu in leven, maar natuurlijk ook wat aan de wereld die achter ons ligt – denk aan de opkomst van de PC, internet en automatisering. Continu moet je de wereld van vandaag een stap voor zijn om klaar te zijn voor de klant van morgen.'

Over welk nieuw initiatief bent u het meest enthousiast? 

'Ik ben erg enthousiast over MyOrder. Ik bedoel dan met name het besluit van Rabobank om de MyOrder-organisatie als business innovatielab te omarmen en vrijheid te geven producten te ontwikkelen en nieuwe verdienmodellen te ontdekken. Corporate innovatie is lastig maar met een speedboat als MyOrder gemakkelijker.'

Hoe is innovatie ingebed in uw organisatie?

'Rabobank kent meerdere afdelingen die zich met innovatie bezighouden. Zo wordt er vanuit Groep ICT goed naar nieuwe technologie en opkomende sociale netwerken gekeken. Maar zij zullen altijd binnen Rabobank een businesspartner zoeken waarmee bijvoorbeeld een proof of concept kan worden gestart. Zelf ben ik werkzaam vanuit Financiele Logistiek waar we met name kijken hoe we via deelnemingen in kleinere organisaties innovaties richting de bank kunnen krijgen. MyOrder is daar een voorbeeld van.'

Is het belangrijk dat vernieuwende concepten impact hebben op het bedrijfsresultaat?

'Dat is wat mij betreft helemaal niet belangrijk, in ieder geval mag de businesscase niet de eerste vraag zijn. Natuurlijk, uiteindelijk moet een innovatie wel geadopteerd worden, maar je moet niet te veel met het mes op de keel gaan innoveren en de ambitie hebben dat producten binnen 2 jaar al renderen. Vaak heeft het veel langer nodig. Soms ben je te vroeg, maar is stoppen geen optie omdat je weet dat het komt.'

Hoe inspireert u uw mensen om mee te gaan in bepaalde innovaties?

'Door ze zo vroeg mogelijk te betrekken bij bijvoorbeeld een proof of concept, maar ook in een visie. Voor veel mensen lijkt de wereld van morgen zo ver weg, zeker als je een visie alleen op papier zet wordt het veel te weinig concreet. Laat wat zien in een proef, werk samen met partners en klanten en communiceer. Dan worden en blijven mensen enthousiast.'

Meer innovators: