Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze mediabedrijven vinden het verdienmodel van de toekomst uit

Goed nieuws! Het gaat niet alleen maar slecht in de media-industrie. Deze 5 bedrijven nemen het voortouw, wat doen ze anders?

Het is inmiddels een bekend verhaal: oplages van kranten dalen, de kosten van uitgevers stijgen en de journalistiek raakt steeds meer gewend aan ontslagrondes. Elk jaar hopen uitgevers dat het beter zal gaan – tot op heden tevergeefs. Gloort er hoop aan de horizon? Enkele nationale en internationale mediabedrijven nemen het voortouw in de zoektocht naar een nieuwe toekomst voor uitgevers. Wat doen ze anders of beter? 5 voorbeelden toegelicht:

#1. Vox Media

Wie? Vox Media zet digitale mediamerken in de markt en bouwt hiervoor nichesites met ieder hun eigen doelgroep. Het begon in 2003 met één website over sport: SportsBlogs, Inc. Dat werd SBNation, een sportsite die inmiddels honderden subsites kent. In 2011 werd daar The Verge aan toegevoegd en kwam er een overkoepelende uitgeverij: Vox Media. Naast The Verge en SBNation geeft het bedrijf nu ook Vox, Racked, Curbed, Polygon en Eater uit.
Succes? De laatste bekende cijfers zijn afkomstig van ceo Jim Bankoff. Hij spreekt over ‘150 miljoen unieke bezoekers per maand’ voor alle titels samen. Daarnaast zien titels al The Verge en Vox de laatste maanden een aanzienlijke stijging in bezoekers, van respectievelijk 18 naar 30 miljoen en van 11,7 miljoen naar 20 miljoen.
Investeringen? 93 miljoen euro, verdeeld over zeven rondes.

Waarde (schatting)?
330 miljoen euro.

Verdienmodel?
Vox Creative, het reclamebureau van Vox Media, ontwikkelt op maat gemaakte advertentiecampagnes voor bedrijven die aandacht willen binnen de zeven titels. In gesprek met Digiday vertelt Vox Creative-chef Lindsay Nelson daarover:
‘We willen een adviserende partij zijn, waarbij we merken willen helpen om een contentmarketingstrategie te ontwikkelen die een jaar kan duren en start bij onze eigen titels en vervolgens doorgaat bij anderen. We willen niet enkel gesponsorde berichten online zetten, maar echt met de merken meedenken.’
Zo legt Vox Media zelf ‘Vox Creative’ uit:

Wat zeggen anderen? Het sentiment is positief en terecht, want de merken doen het goed. Dat komt omdat er de laatste maanden voor een iets andere aanpak is gekozen bij de verschillende titels van Vox. Dat is goed voor de omzetcijfers, maar is dat ook goed voor het merk? Matthew Saccaro schreef in mei op The Daily Dot:
‘Het lijkt bijna alsof Vox op BuzzFeed wil lijken en hoe zou je ze dat aan kunnen rekenen? BuzzFeed heeft aangetoond dat content een big business kan zijn. Inhoudelijk slechte artikelen leveren nou eenmaal geld op.’
Plannen voor 2015? Eerst de huidige merken verbeteren, zo schreef ceo Jim Bankoff in een openbare memo op LinkedIn begin december. Daarnaast wil het bedrijf Vox Creative verder gaan versterken en is het natuurljk niet uit te sluiten dat er nog titels bij komen.

#2. Buzzfeed

Wie? Buzzfeed doet veel, heel veel. Het medium publiceerd alles, van kattenfilmpjes tot liveblogs over schietpartijen. Buzzfeed wil dé plek zijn waar je het nieuws volgt, maar ook blijft hangen om te lachen of om het zoveelste lijstje door te nemen. De site, opgericht in 2006, is groot geworden met een heel simpel idee: lijstjes van de gekste dingen. Het bleek een gouden formule die door velen is overgenomen. Maar wat begon als een meer grappige website, moet nu uit de ‘pubertijd’ komen en volwassen worden. Daarvoor is Buzzfeed druk bezig met het opzetten van een filmproductiebedrijf, het maken van apps en het investeren in een goede nieuws- en onderzoeksredactie.
Succes? 150 miljoen maandeijkse bezoekers, aldus de NYT.
Investeringen? 84 miljoen euro (omgerekend), in 5 rondes.
Waardering (schatting)? 740 miljoen euro (NYT).
Verdienmodel? Begin vorig jaar, toen Buzzfeed tijdens een investeringsronde 16,5 miljoen euro binnenhaalde, sprak The Wall Street Journal Buzzfeed-medeoprichter Jonah Peretti. Het gesprek ging onder andere over het verdienmodel. WSJ:
‘BuzzFeed verdient geld aan het zogenoemde ‘social advertising’ – in feite web content, gemaakt in opdracht van een sponsor met als doel de boodschap zo goed mogelijk over te brengen – in plaats van tekstuele of visuele banners. Alle adverteerders werken samen met Buzzfeed om ervoor te zorgen dat de advertenties viral gaan en de merken langzaam maar zeker doordringen tot de lezers.’
Wat zeggen anderen? Journalist Felix Salmon schreef in augustus, toen Buzzfeed van venture capitalist Andreessen Horowitz 50 miljoen dollar kreeg, het volgende:
Buzzfeed is een interessant type mediabedrijf. Historisch gezien zijn mediabedrijven bezig met het verkopen van individuele gebruikers aan adverteerders. Je maakt een product dat mensen leuk vinden en combineert dat met advertenties. Maar Buzzfeed is anders. Het begint op dezelfde manier, door producten te maken die mensen leuk vinden. Maar in plaats van ze advertenties voor te schotelen ín dat product, maakt het advertenties in productvorm.
Wat zijn de plannen voor 2015? Verder uitbreiden. Buzzfeed heeft plannen met om de zak geld van Andreessen Horowitz bedrijven over te nemen (de eerste overname is al een feit) en onder andere flink te investeren in de filmtak: Buzzfeed Motion Pictures.

#3. Vice Media

Wie? Vice Media bestaat al sinds 1994 en is dus eigenlijk geen startup meer te noemen. Het bedrijf begon als een magazine in Canada, waarin werd schreven over alles wat de medewerkers interessant vonden. Tegenwoordig huist het kantoor in New York City en richt de uitgever zich op de productie van (info)entertainment en andere verhalen. Het pakket is divers. Wat vooral op valt: het is een combinatie van grappige filmpjes en zeer serieuze producten. Zo liep verslaggever Tim Pool mee tijdens de opstand in Oekraïne en maakte Vice als eerste westerse organisatie een documentaire over de Islamitische Staat.
Succes? Het aantal gebruikers/bezoekers dat Vice Media heeft is onbekend.

Investeringen?
505 miljoen euro (omgerekend), in 4 rondes.
Waardering? 2,1 miljard euro (omgerekend)
Verdienmodel? Vice Media produceert in journalistieke verhalen, maar – zoals ook uit dit verhaal van Business Insider blijkt – in principe is iedere publicatie te sponsoren. Een documentaire over mensen die op verre plekken worden, wordt bijvoorbeeld gesponsord door The North Face. Met als gevolg dat Vice al goede resultaten heeft, want bedrijven willen graag bij het mediabedrijf adverteren.
Wat zeggen anderen? Onder andere dat Vice Media heel veel geld heeft, heel veel geld uitgeeft, maar zijn eigen medewerkers slecht betaalt. Gawker publiceerde in mei een verhaal, aan de hand van anonieme (ex-)medewerkers over salarissen binnen het bedrijf:
‘De salarissen bij Vice zijn laag. Erg laag. Terwijl Shane Smith (ceo, red.) zijn miljoenen ziet groeien, zijn medewerkers boos dat zijn nauwelijks een huis in Brooklyn kunnen huren. Een stagiair die een fulltime plek aangeboden was enorm enthousiast, totdat hij zag dat hij maar 20.000 dollar per jaar zou gaan verdienen. Medewerkers die de afgelopen twee jaar bij het bedrijf werkten zeggen dat salarissen voor producers onder de 30.000 dollar normaal zijn.’
Plannen voor 2015? Ongetwijfeld – het is bijna een cliché – groter worden. Maar het kan ook serieuzer worden. Recentelijkj zei Smith in gesprek (€) met de Financial Times dat Vice Media een beursgang overweegt.

#4. De Correspondent

Wie? Gamechanger De Correspondent schrijft artikelen die zo min mogelijk te maken (mogen) hebben met de ‘waan van de dag’. Opgericht in 2013 door voormalig nrc.next-hoofdredacteur Rob Wijnberg heeft De Correspondent als doel om verhalen te brengen die je nergens anders zult lezen. De redacteuren, ‘correspondenten’ genoemd, hebben bijzondere portefeuilles zoals ‘Correspondent Goede Gesprekken’ en veel redactionele vrijheid.
Succes? Meer dan 37.000 abonnees.
Waardering? Onbekend.
Verdienmodel? Een jaarlijks abonnement van 60 euro, de site kent geen advertenties
Wat zeggen anderen? Dit keer geen quote, maar wel een interessant overzicht. Dit voorjaar vroeg NRC Handelsblad aan enkele experts wat ze van De Correspondent vonden. Dit was het antwoord.
Plannen voor 2015? Verder groeien, schreef uitgever Ernst-Jan Pfauth afgelopen september.

#5. Blendle

Wie? Het is mogelijk de meest besproken journalistiek startup van Nederland van dit jaar, zo niet de meest besproken startup: Gamechanger Blendle. Mede dankzij de zegen van Alexander Klöpping kon Marten Blankesteijn zijn grote droom – waar hij al twee jaar aan had gewerkt – in het voorjaar werkelijkheid zien worden. Klöpping en Blankesteijn hebben dit jaar een online kiosk opgezet waar inmiddels ongeveer 9 van de 10 Nederlandse kranten te vinden zijn en waar je losse artikelen kunt kopen. In plaats van een volledig nummer van een magazine te moeten kopen voor enkele euro’s kun je nu het artikel wat je graag wilt lezen voor 80 cent aanschaffen.
Succes? Meer dan 160.000 gebruikers, waarvan zo’n 20 procent de Blendle-portemonnee heeft opgewaardeerd.
Investeringen? 3 miljoen euro in 1 ronde, van Axel Spinger en The New York Times.
Waardering? 13 miljoen euro.
Verdienmodel? Blendle krijgt 30 procent van de omzet.
Wat zeggen anderen? In zijn wekelijkse techcolumn schreef (€, Blendle) Marc Hijink eind oktober over Blendle. Daarbij stelt hij dat Blendle schaalgrootte moet bereiken en uiteindelijk het iTunes-model moet loslaten om meer de ‘Spotify’ van de journalistiek moet worden. Goed voor de lezer, minder goed voor uitgevers:
Als gebruiker zou ik het supersympathiek vinden, een onbeperkt buffet met achtergrondverhalen en een Anybody als tussendoortje. Maar als betaald journalist snijd ik mezelf er mee in de vingers – minder sympathiek. Ik word dus verscheurd. Dat is disruptive innovation – op z’n Hollands: marktverstoring – in optima forma.
Plannen voor 2015? Het allerbelangrijkste voor Blendle is internationaal groter worden. De eerste stap is al gezet met de investering van The New York Times en Axel Springer. Maar als Blendle echt veel groter wil worden, moeten het met veel meer uitgeverijen contracten gaan tekenen.