Hoezo recessie? De economie van China groeit dit jaar naar verwachting 10 procent. Deel 8 van de serie over succes in China: Sander Vorselman van ingenieursbureau DHV.
10 oktober 2003. Sander Vorselman en zijn vrouw checken in op Schiphol. Bestemming? Shanghai. Het huis is Nederland is verkocht, een groot deel van hun spulletjes ligt opgeslagen in een loods. Het stel is klaar voor een tijdelijk nieuw leven. Een avontuur aan de andere kant van de wereld. In China. De nu 37-jarige Vorselman zal er uiteindelijk ruim drie jaar wonen en werken. Als manager van advies- en ingenieursbureau DHV ontwikkelt hij er diverse prestigieuze projecten. Zo staat Vorselman aan de wieg van de DSM China Campus en speelt hij een actieve rol bij de ontwikkeling van Phincas, de hypermoderne Innovation Campus van Philips (zie foto). Dit enorme R&D-complex in Shanghai telt maar liefst 40.000 vierkante meters. Het Nederlandse elektronicaconcern heeft hier inmiddels ook haar Chinese hoofdkantoor gehuisvest. “We hebben Philips onder meer geholpen bij de keuze voor een locatie. Daarnaast heeft DHV een concept voor het design gemaakt waarin alles is meegenomen. Van de architectuur tot aan de constructie en de installaties.”
Over de zuilen heen denken
Het gaat goed met de Chinese tak van DHV. Het ingenieursbureau is sinds kort betrokken bij het ambitieuze PEGASUS-project. In de Zuid-Chinese stad Zhuhai werkt DHV samen met de Asian Development Assistance Board aan China’s eerste particuliere vliegschool. In het land is een snelgroeiend tekort aan piloten. De burgerluchtvaartsector verwacht tot en met 2030 een jaarlijkse groei tussen 7 en 9 procent. Dat zal op de den duur leiden tot een tekort van meer dan tweeduizend piloten. De autoriteiten in Beijing zetten daarom nu extra in op het trainen van Chinese piloten in eigen land. Door de groei aan opdrachten is ook het kantoor van DHV in Shangai flink uitgebreid de laatste jaren. Wanneer Vorselman er in 2003 van start gaat, telt het personeelsbestand nog dertien namen. Drie jaar later zijn dat er al tachtig.
“Op het kantoor werken voornamelijk universitair opgeleide Chinese ingenieurs. Die hebben een prima niveau en spreken allemaal goed Engels. Wat je wel ziet is dat Chinezen nog steeds moeite hebben om over de zuilen heen te denken. Iemand die als architect is opgeleid is architect en ook niet meer dan dat. Zo iemand zal zich niet zo snel bemoeien met andere disciplines als de constructie van een gebouw. Dat soort gedrag zit er heel erg ingebakken. Daar loop je dus tegenaan als Nederlands bedrijf. Wij willen juist integraal denken, want dan krijg je betere oplossingen. We trainen onze Chinese collega’s nu om op deze manier te denken. Dat kost tijd, maar gaat wel steeds beter en onderscheid ons van anderen.”
Learning by doing
Bedrijven die zich willen profileren in China, doen er volgens Vorselman goed aan om het avontuur met open vizier aan te gaan. Met andere woorden: aanvaard de cultuurverschillen. En hoeveel u er ook over leest, het blijft in hoge mate toch vooral learning by doing. Dat ontdekte de Nederlandse manager onder meer tijdens de ontwikkeling van de Philips Campus. “We hebben met de opdrachtgever lange discussies gehad over de parkeervoorzieningen. Vanuit westers oogpunt wil je auto’s wegstoppen in een parkeergarage. Daar waren de oplossingen die we hadden bedacht dan ook op gebaseerd. Deze voorstellen werden echter keer op keer om verschillende redenen afgekeurd. Het heeft een tijd geduurd voordat we erachter kwamen waarom dat was. In China is de auto een statussymbool. Die mogen dus gezien worden. Zo’n opdrachtgever wil de parkeerplaats dus bij voorkeur aan de weg, zodat iedereen ziet dat het goed gaat met het bedrijf.”
Consultancy
Facturen schrijven voor advieswerk. In Europa en Amerika een ingeburgerd fenomeen. Chinezen daarentegen hebben nog moeite om te betalen voor iets wat men niet kan vasthouden. “Advies? Dat doe je er toch gewoon bij?”, zegt Vorselman. “Maar hoogwaardige consultancy kost natuurlijk tijd en geld. Je moet daarom erg alert zijn dat men niet aan de haal gaat met al je goed doordachte ideeën. Dan zie je ook weer dat relaties heel erg belangrijk zijn. Het gaat erom dat je een vertrouwensband met iemand opbouwt.”
Het aanknopen van die relaties blijkt in het land overigens nog een flinke klus. Chinezen laten u niet zomaar toe tot hun inner circle. Toch is het beeld dat Vorselman ooit van Aziaten had tijdens zijn verblijf in Shanghai wel veranderd. “Toen ik destijds gevraagd werd om naar China te gaan was het enige dat me weerhield de Chinezen zelf. Ik vond het maar rare mensen. Begreep ze niet en had er weinig mee. Ze zeggen ja, maar bedoelen nee. Dat beeld heb ik na drie jaar in Shanghai moeten bijstellen. Chinezen zijn juist ontzettend boeiende mensen met een enorme drive. Ja, het kost tijd om met Chinezen vriendschappen te sluiten. Maar is dat eenmaal gelukt, dan zijn die vriendschappen ontzettend waardevol.”
Lees meer:
-
Alle artikelen uit de serie vindt u hier: Succes in China
- Manager 3.0, Made in China: De 12 kenmerken van oosters leiderschap
- De drie bestuursmodellen uitgelegd: Oosters, Angelsaksisch en Rijnlands
China Business Award
Ook dit jaar wordt (voor de 14e keer) door Cathay Pacific en de China Kamer van het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering de China Business Award uitgereikt. Kandidaatstelling is mogelijk tot 1 september via mt.nl/chinabusinessaward.
Hieronder vindt u twee boeken over China die zeker de moeite waard zijn
|