Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Breng flow in uw MVO

Duurzaam is vaak saai. En wéér een verplichting erbij. Vul de drie P's aan met Passie en Plezier en alles wordt anders.

Hoe vaak leest u de nieuwsbrief van MVO Nederland? Weet u precies hoe uw organisatie kan profiteren van het duurzaamheidsbeleid van de overheid? Heeft u deze week het nieuws op Urgenda.nl gevolgd? Het antwoord laat zich raden. Waarschijnlijk vraagt het leiden van uw organisatie, afdeling of team al uw tijd en energie. Duurzame beslommeringen zoals maatschappelijk verantwoord inkopen, voldoen aan de ISO 26000 normen of rekening houden met social return vormen een lastige verplichting boven op uw overvolle takenpakket. Terwijl u duurzaamheid waarschijnlijk wel belangrijk vindt, al was het maar omdat het er nou eenmaal bij hoort. Elke zichzelf respecterende organisatie doet tegenwoordig aan MVO. Er is weinig betere PR dan genoemd worden als Groene Held of een positie verwerven op de lijst van Duurzame 100 die deze maand verschijnt.

Vertalen naar eigen situatie

Het is een rare tegenstelling. We kijken enorm op tegen mensen en organisaties die het voortouw nemen, maar vinden ons eigen MVO-beleid vaak lastig. Natuurlijk is het mooi dat we als samenleving hebben besloten dat duurzaamheid belangrijk is. Het is alleen jammer dat het zich op de werkvloer vaak vertaalt in weinig anders dan richtlijnen en certificaten. Of in het beste geval in een manier om media-aandacht te trekken. Het is lachwekkend dat we prijzen uitreiken voor de duurzaamste paprika of onze ceo’s tien dagen met het openbaar vervoer laten reizen in de veronderstelling dat ze daarmee ‘een signaal afgeven’. Na die tien dagen stappen ze gewoon weer in hun (grote) auto. MVO lijkt steeds vaker op een verplicht nummer dan op een gezamenlijk doel.

Medewerkers hebben niets met uw MVO-beleid

Uit onderzoek in opdracht van uitzendbureau Unique en TNO bleek onlangs dat werknemers bij het zoeken van een nieuwe baan nauwelijks belang hechten aan het MVO-beleid van een organisatie. Ze kijken eerst naar sfeer en cultuur en vervolgens naar de arbeidsvoorwaarden en de inhoud van de functie. Daarna komen er nog wat andere zaken en tot slot kijkt 5 procent van de werkzoekenden ook nog even naar het duurzaamheidsbeleid. MVO leeft nauwelijks onder werknemers.

Mindful leven

Een gemiste kans. Want in de samenleving leeft duurzaamheid wel degelijk. En die samenleving bestáát grotendeels uit werknemers. Thuis kiezen we ‘vanzelf’ voor biologische producten, brengen we ons geld naar een duurzame bank en hechten we belang aan groene energie. Thuis maken we ons boos over een weg die wordt aangelegd door het park waar onze kinderen spelen, geven we graag extra geld uit aan eerlijke chocola en zijn we bezorgd over dat neefje of nichtje dat door een fysieke beperking moeilijk een baan kan vinden. We willen ‘mindful’ leven, hechte contacten onderhouden met onze omgeving, we zoeken inspiratie en soms dromen we zelfs over alles achterlaten en elders een nieuw leven beginnen.

Yvo de Boer en Herman Wijffels

Vrijwel iedereen wil graag iets voor de wereld of voor anderen betekenen. We uiten dat in vrijwilligerswerk, met donaties aan goede doelen en door gewoon eens iets extra’s te doen voor vrienden die dat nodig hebben. Het kost geen moeite en we worden er blij van. Toch lijkt je idealen verwezenlijken in je werk slechts voor een enkeling weggelegd. Maar we hoeven echt geen Yvo de Boer of Herman Wijffels te heten om betekenisvol te leven. Neem eens een minuut de tijd om stil te staan bij uw dromen en idealen. Wat vindt u werkelijk belangrijk in het leven? Hoe ziet uw ideale wereld eruit en hoe zou die dichterbij kunnen komen? Welke bijdrage wilt u daaraan leveren?

Walmart en Vebego

Vergeet even alle MVO-verplichtingen en ga terug naar wat voor uzelf betekenisvol is. Iedere baan geeft kansen om het verschil te maken. Zeker een leidinggevende functie. Kijk naar de Amerikaanse supermarktketen Walmart, waar medewerkers hun persoonlijke duurzaamheidsprojecten doen met als kernvraag: wat haal ik er zelf uit? Of dichter bij huis: Vebego, een van de grootste familiebedrijven van Nederland dat met de Vebego Foundation medewerkers een bijdrage laat leveren aan maatschappelijke projecten. Denk aan de grootste beweging op aarde en welke rol u kunt spelen.

Passie en plezier

Het hoeft niet eens in grote projecten of stichtingen te zitten. Eigenlijk draait het maar om één ding: ga elke dag aan het werk met in het achterhoofd ‘wat kan ik vandaag bijdragen aan een groenere en gelukkiger wereld?’ Zie de kansen en mogelijkheden die zich aandienen. De ene dag is dat misschien iets groots, zoals overschakelen op groene energie of op een slimmere manier met afval omgaan. De andere dag is het dat cv van die jongere met een beperking, of juist die oudere sollicitant, met extra aandacht bekijken. Of gewoon eens iemand eerder naar huis sturen om een ziek familielid te verzorgen. MVO gaat niet alleen om de drie P’s (people, planet, profit), het gaat vooral om die andere twee: passion en pleasure. Ga voor wat ú belangrijk vindt. Kom in de flow, dan volgen de regels, subsidies en richtlijnen vanzelf wel.

Lees van Marjolein Niestadt ook:

mvo