Bert Habets, ceo van RTL Nederland, heeft voor elk goed idee budget klaarliggen. 'Dat inspireert mensen om risico te nemen.'
Iedere dag zetten we een van de genomineerden voor de verkiezing Innovator of the Year 2014 in de spotlights. Vandaag: Bert Habets van RTL Nederland. Bekijk alle genomineerden.
Vorig jaar werd hij door Broadcast Magazine uitgeroepen tot Omroepman van het jaar. De baas van RTL Nederland dankte die verkiezing vooral aan zijn strategische innovaties. Sinds hij in 2008 het stokje overnam van Fons van Westerloo, heeft Bert Habets zijn bedrijf met succes een nieuw tijdperk in geloodst. De vernieuwing gaat gepaard met solide financiële resultaten. 2013 was zelfs het op een na beste jaar in de geschiedenis van het bedrijf.
5 vragen aan Bert Habets:
MT: Wat betekent 'innovatie' voor u en uw bedrijf?
'Alles. Het is een must om relevant te blijven in onze branche. We zijn namelijk aan constante verandering onderhevig. Denk aan technologische ontwikkelingen, de consument die steeds meer in de driver’s seat zit en nieuwe eisen stelt, en nieuwe, internationale, spelers. We moeten buiten onze eigen grenzen denken. Dat betekent het aangaan van partnerships en durven inspelen op nieuwe ontwikkelingen, ook al zijn die bij aanvang niet direct winstgevend. Doorwrochte businessplannen zijn verleden tijd. Het gaat om goede ideeën en een perfecte uitvoering door samenspel van de juiste specialisten.'
Over welk nieuw initiatief bent u het meest enthousiast?
'‘Eigenlijk ben ik het meest trots op de verbreding die we de laatste zeven jaar hebben weten te realiseren. We zijn van een traditioneel omroepbedrijf gegroeid naar een succesvol allround media en entertainment bedrijf. We zijn niet alleen marktleider op televisie, maar ook een speler van formaat op digital, met RTL Nieuws, Buienradar en RTL XL, en op het gebied van On Demand Viewing – NLziet en Videoland. We hebben nieuwe consumentenmarkten aangeboord en ontgonnen, investeren in (Nederlandse) speelfilms en zijn actief in live entertainment. Juist die verbreding zorgt ervoor dat RTL interessant blijft voor zowel adverteerders als consumenten.'
Hoe is innovatie ingebed in uw organisatie?
'Dat is eigenlijk in het hele bedrijf ingebed. Ideeën ontstaan vaak in een kleine cel. Dat kan RTL Concepts zijn, Business Strategie & Development of het programmateam. Als ze succesvol uitgerold zijn binnen de kleine cel, worden de nieuwe initiatieven vervolgens ondergebracht in de organisatiestructuur van RTL Nederland. Uiteindelijk vertalen we namelijk elk idee door naar verschillende disciplines. Elke afdeling is zich bewust van onze koers. We communiceren onze strategie dan ook heel duidelijk en besteden intern veel aandacht aan nieuwe projecten. We hebben daar zelfs een eigen, intern, tv-programma voor opgezet met de titel Gangmakers. Bovendien houden we een of twee keer per jaar town hall meetings en spreek ik of een van de andere directieleden op de maandelijkse borrels.'
Is het belangrijk dat vernieuwende concepten impact hebben op het bedrijfsresultaat?
'We zijn een gezond bedrijf. Dat betekent dat we de ruimte hebben om twee paden te bewandelen. We kunnen investeren in projecten die direct bijdragen aan het bedrijfsresultaat, zoals Buienradar & Videoland, maar ook in veelbelovende strategische projecten, zoals een Multi Channel Network, die tijd verdienen en pas op lange termijn rendabel zijn.'
Op welke manier inspireert u uw mensen om mee te gaan in bepaalde innovaties?
'Ons motto is: “Voor elk goed idee is budget”. Dat inspireert mensen om ondernemend te zijn en risico te nemen. Het feit dat er soms iets mis gaat, nemen we op de koop toe. De vroegere ceo van RTL Group, Gerhard Zeiler, zei altijd: “Fail often, fail quickly and fail cheaply.” Daar houd ik me nog steeds aan, maar we falen nooit zonder er van te leren. Of zonder ons voordeel ermee te doen bij een volgend project. Want uiteindelijk is de drang om te winnen en uit te blinken in wat we doen altijd de grootste drijfveer.'