Hoezo recessie? De economie van China groeit dit jaar naar verwachting 10 procent. Deel 2 van een serie over succes in China: Arjan Schep van Tall Design. "Het managen van Chinezen is een vak apart."
Glaswerk, bloemstukken, meubels, keramiek en seizoensdecoratie. Kortom, alles wat je in en rondom het huis kunt neerzetten om de boel mee op te vrolijken. Voor Arjan Schep is het daily business. Vijf jaar geleden trok hij de deuren van de bloemenveiling in Aalsmeer achter zich dicht, om aan een nieuw avontuur te beginnen in het Zuid-Chinese Guanzhou. Een stad met maar liefst zes miljoen inwoners, iets ten noorden van Hong Kong en in ons land beter bekend onder de naam Kanton. Juist, omdat dit de plek is waar de beroemde Kantonese keuken haar oorspong vindt. Guanzhou is bovendien de handelsschuur van de wereld. Hier komen handelaren uit alle continenten bij elkaar om spullen vandaan te halen.
Vijftien keer De RAI
“Mijn eerste ervaring in China was de Canton Fair, de grootste handelsbeurs van Azië. Dan praat je dus over vijftien keer de RAI. Ik was meteen verkocht. Zó groot, zóveel mensen en zóveel bedrijvigheid. Een enorme kick om daar bij te mogen zijn. Niet lang daarna, in september 2005, ben ik voor het Nederlandse ontwerpbureau Burg Consultancy aan de slag gegaan als general manager op het Chinese kantoor. Ik kreeg de leiding over twintig man personeel, bestaande uit Nederlanders, Chinezen en Filippijnen.” Het managen van Chinezen is volgens Schep een vak apart. Handen aan het stuur en richting aangeven, want de term 'eigen initiatief' komt in de schoolboekjes niet tot nauwelijks voor. “Ze zijn er gerust wel, Chinezen die uit het keurslijf komen, maar voor de meesten vergt het wel wat aanpassing en training. Langzaam maar zeker gaan ze inzien dat wij Europeanen dat stukje zelfwerkzaamheid wel kunnen waarderen. Maar zo’n proces kost nu eenmaal tijd.”
Van exporteren naar consumeren
Na 2,5 jaar gewerkt te hebben als creative director staat Schep inmiddels op eigen benen. Met Tall Design ontwerpt hij in opdracht van Chinese fabrieken en westerse bedrijven home decoratieartikelen. Een andere inkomstenbron is de verkoop van een trendboek voor deze markt. Fabrikanten en Europese retailers gebruiken het boekwerk om de collecties en hun inkoopbeleid op af te stemmen. Scheps tweede bedrijf, de Kunmingflowergroup, doet in tuinbouwactiviteiten zoals de aanleg van Hollandse tuinen en bloemschikpresentaties op beurzen.
Hoewel het succes van de Chinese economie met name drijft op de export, ziet de Nederlander wel degelijk verandering. “Lange tijd zijn ze gewend geweest om alles maar over de grens te schoppen. Nu steeds meer Chinezen geld krijgen, zie je dat veranderen. In de grote steden schieten de winkelcentra als paddenstoelen uit de grond. Het opvallende is wel dat rijke Chinezen vooral op zoek zijn naar producten uit Europa en De Verenigde Staten. Het importproduct beschouwen ze nog steeds als superieur aan het eigen product.”
Asian Games
De versnellingspook van China staat al jarenlang in zijn vijf. Fast forward, noemt Schep die groeidrift. Grote steden als Beijing, Shanghai en Ghuanzhou veranderen in rap tempo. “In Guanzhou worden in november de Asian Games georganiseerd. De hele stad heeft dankzij dat evenement een facelift ondergaan. Zo zijn tienduizenden panden die zichtbaar zijn vanaf de weg in een paar maanden tijd geverfd. Overal zijn wegen opnieuw geasfalteerd en kilometerslange plantsoenen aangelegd. Je kijkt even een week de andere kant op en plotseling zijn de stoepranden vervangen en staan er ineens duizenden bomen en struiken langs de weg. Zo gaat dat hier.”
Zoek samenwerking
Voor gelukszoekers die mikken op snel geld verdienen in het booming China is geen plek meer. Containertje volladen, verschepen naar Europa en het daar met 500 procent marge verkopen; die tijden zijn geweest. Succesvol zaken doen in dit deel van de wereld vereist anno 2010 iets meer voorbereiding en – dat vooral – geduld. “Gun jezelf de tijd om aan China te wennen. Zoek samenwerking met Nederlanders die hier al langere tijd zitten. Het is echt ondoenlijk om het allemaal op eigen houtje uit te vinden. Daarnaast moet je met je voeten in de klei durven staan. Praat met ervaren ondernemers en expats over heel praktische zaken. Hoe zet je bijvoorbeeld een bedrijf op, welke vergunningen heb je nodig en wat zijn de rechten van medewerkers? Dat soort dingen vertellen ze je niet bij de Kamer van Koophandel. China is nu eenmaal een totaal andere wereld. Met alleen een copy paste van je businessmodel in Nederland ga je het hier echt niet maken.”
China Business Award
Ook dit jaar wordt (voor de 14e keer) door Cathay Pacific en de China Kamer van het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering de China Business Award uitgereikt. Kandidaatstelling is mogelijk tot 1 september via mt.nl/chinabusinessaward.
>> Lees ook deel 1 van 'Succes in China': Stigma's brengen westerling van de wijs'.
Een interessant boek: "Ondernemen in China"
Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT en ontvang een gratis hotelbon.
Hieronder vindt u twee boeken over China die zeker de moeite waard zijn
|