Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 domme vragen over de Citroën DS5

De Citroën DS5 rijdt niet zo Frans als zijn grootvader, de Snoek. Wat kan je er dan wel mee? 7 antwoorden op 7 domme vragen.

Er was al een C5 van Citroën. Waarom de DS5?

Zoals ook andere merken dat doen, wil Citroën graag de ‘niches’ vullen. Er valt geld te verdienen met modellen die exclusiever zijn, zowel qua design als positionering. Citroën bracht met succes eerst de DS3, die zich snel ontwikkelde tot concurrent van de Mini. Het Franse merk wil met de DS5 in een hoger segment hetzelfde bereiken.

Waar moet ik een DS5 dan mee vergelijken?

Antwoord geven op deze vraag is wat moeilijker, want de auto laat zich niet makkelijk in een hokje stoppen en heeft eigenlijk geen concurrenten. Het is een grote vijfdeurs hatchback, die wel wat trekjes heeft van een MPV, want hij is hoger dan een gewone auto. Hij valt vooral op door zijn design met veel rondingen en versierselen.

Rijdt de DS5 net zo ‘Frans’ als zijn grootvader de Snoek?

Inderdaad, die ging ook als DS door het leven. De Snoek wist dankzij zijn hydropneumatisch veersysteem een Noord-Franse kasseienstrook te absorberen alsof je over een asfaltweg reed. De DS5 kenmerkt zich juist door een harde demping. Té hard volgens sommige critici. Ook uiterlijk liggen de auto's ver uit elkaar, de overeenkomsten vinden tussen de Snoek en de DS5 is net zoiets als de paralellen zoeken tussen een landlord en een Jimmi Woo-bezoeker. De DS5 is bij uitstek een auto die dankzij het harde onderstel graag sportief een bocht neemt. Kom daar bij opa niet mee aan.

Als de DS5 trekjes heeft van een MPV, kan ik er dan met zeven mensen in reizen?

ZURE TIJDEN VOOR CITROËN
Zure tijden voor Citroen
Het Franse Citroën, dat sinds 1976 onderdeel uitmaakt van PSA Peugot Citroën, maakt moeilijke tijden door. Terwijl de Duitsers maar blijven winnen op de automarkt, hebben de Zuid-Europese merken het moeilijk. Afgelopen november daalden de verkopen bij PSA Peugot Citroën met 23 procent, bij het merk Citroën zelf was de terugval nog groter, daar namen de verkopen af met 26 procent. Ratingagency Fitch geeft het bedrijf de laagste waardering van alle Europese autofabrikanten.

Lees ook: automerken zijn inwisselbaar geworden.
Nee, de ‘people-mover’ in het Citroën-gamma blijft de zevenpersoons C4 Grand Picasso, in de DS5 passen maar vijf mensen. Maar die reizen wel met veel ruimte en comfort. En desgewenst ook heel zuinig, want naast de twee benzinemotoren (156 en 200 pk) en twee diesels (110 en 160 pk) is de DS5 er ook in een hybride uitvoering, de Hybrid4.

Is de DS5 dus een concurrent voor de Toyota Prius?

Verre van dat. De DS5 zit echt een klasse hoger en het hybride systeem werkt ook heel anders. Een dieselmotor drijft de voorwielen aan en een elektromotor de achterwielen. Die eendrachtige samenwerking levert maximaal 200 pk op en dus mooie prestaties, maar bij rustig rijden ook een opvallend laag verbruik. Zo laag dat de auto ook in 2013 nog voor 14 procent fiscale bijtelling in aanmerking komt als je hem zakelijk rijdt.

Begrijp ik nu goed dat die hybride DS5 vierwielaandrijving heeft?

Inderdaad kun je ervoor kiezen – met een draaiknop op de middentunnel – om alle vier de wielen aan te laten drijven, maar dan is hij dus niet zuinig en je kunt er niet mee het terrein in. Maar voor de wintersport is het wel ideaal, die extra tractie. Met de draaiknop kun je trouwens ook kiezen voor volledig elektrisch rijden.

Het lijkt wel een beetje van alles wat, die Citroën DS5. Of zie ik dat verkeerd?

Het is inderdaad een veelzijdige en ruime auto met veel mogelijkheden. Hij rijdt bovendien erg aangenaam. Het is een comfortabele reisauto, maar hij is ook wel te porren voor een stukje sportief rijden. En hij is ook van binnen erg mooi vormgegeven. Hij is niet geschikt voor mensen die afschrikken van een veelvoud aan knopjes en tuimelaars. Voor diegenen die van het gevoel houden dat ze plaatsnemen in de cockpit van een moderne airliner, is dit echter de ideale auto.

De Citroën DS5 is te koop vanaf 33.580 euro (Hybrid4 vanaf 39.590 euro) en heeft een Energielabel A.

Motoren
THP 200 HDI 160 (benzine)
Hybrid4 (diesel)
CO2 g/km 155 129 91
Brandstofverbruik
(l/100 km)
7,3 4,9 3,5
Acceleratie
(0-100 sec.)
8,2 8,8 8,6
Topsnelheid 235 215 211

Meer over zakenauto's?