Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

7 tips voor een effectieve website

Een goed leesbare, bruikbare en vindbare website voldoet aan duidelijke voorwaarden. Hoe deel je hem het beste in? Hoe geef je hem vorm? En wat zijn de valkuilen daarbij? 7 tips voor een succesvolle opzet.

Je leest nu: 7 tips voor een effectieve website

1. Wijk niet af van de standaardindeling

Bedenk dat mensen vooral gediend zijn met gemak. Ze zijn een standaardindeling gewend en verwachten die ook bij jou te vinden. Wijkt die indeling af en vinden ze niet snel wat ze zoeken, dan haken ze af.

De standaardindeling betekent onder meer dat je logo linksboven staat, met een hyperlink naar je homepage. In de horizontale balk bovenaan volgen dan wat je doet, hoe je dat doet en wie je bent. Taalkeuze, inlog/uitlog-mogelijkheid en een zoekfunctie: allemaal rechtsboven, je navigatie door de site horizontaal boven of verticaal links.

Valkuil: Natuurlijk wil je opvallen, origineel en onderscheidend zijn in de manier waarop je jouw product of dienst zo goed mogelijk voor het voetlicht brengt. Maar een originele indeling werkt verwarrend. Wees liever onderscheidend met je content.

2. Maak een duidelijke homepage

De homepage is je visitekaartje; de meeste bezoekers beginnen hier. Deze plek is dus bij uitstek je kans om iemand te veroveren of af te stoten. Wees op je homepage duidelijk over wat je doet, wat je verkoopt, wat je biedt en wat jou onderscheidt van de rest. Doe dat in een stijl en met visuals die kloppen met waar je voor staat.

Valkuil: 77 procent van de bezoekers scrolt niet naar beneden. Als je te lang uitweidt over wie je bent en wat je doet, zijn ze al weg voor ze hebben gevonden wat ze zoeken. Schrijf dus geen lange teksten, maar wees kort en bondig. Zet het belangrijkste bovenaan. Zorg voor goed scanbare stukjes en werk met tussenkopjes.

3. Iedere doelgroep zijn eigen pagina

Heb je verschillende doelgroepen? Maak dan per doelgroep een aparte pagina die duidelijk en direct zichtbaar is op je homepage. Hetzelfde geldt voor verschillende diensten of producten. Dit maakt het voor je klanten makkelijker te vinden wat zij zoeken en daarnaast verbetert het je vindbaarheid in zoekmachines.
Heb je een blog, integreer die dan ook in je website, dat vergroot de SEO-waarde. Plaats hem aan de rechterkant, bijvoorbeeld boven een kolom met nieuwsberichten.

Valkuil: Soms wijken diensten en producten sterk van elkaar af waardoor het wenselijk is een heel andere stijl en vormgeving te kiezen. Houd in de gaten dat er wel één herkenbare handtekening is, bijvoorbeeld door de huisstijl wel overal gelijk te houden, net als de indeling en werkwijze van de verschillende pagina’s. Het moet voor de klant duidelijk zijn wie de afzender is.

4. Bied een helder menu

Een bezoeker op je website heeft geen tijd en zin om uit te zoeken hoe hij waar wat kan vinden. Bied een helder en overzichtelijk menu en navigatie door de site en plaats die bovenaan of links op de pagina. Daar worden ze verwacht.

Valkuil: Vaak kiezen bedrijf voor uitklapmenu’s die je bovenin aan kunt klikken. Dat kan handig zijn, maar het verlaagt de kans dat bezoekers er iets in aanklikken. Het kost meer moeite, ook omdat je vaak je muis aangeklikt moet houden om erin te komen. Bezoekers klikken gemakkelijker door als het menu permanent zichtbaar is op de homepage.

5. Functionele vormgeving

Een ontwerp kan prachtig zijn, maar wees je er van bewust dat de indeling met vlakken en lijnen heel sturend is voor hoe je content wordt gelezen. Zorg ervoor dat bijvoorbeeld koppen binnen een vlak staan, niet erboven. Uit eyetracking-onderzoek blijkt dat ze dan niet worden gelezen.

Lijnen tussen teksten suggereren dat ze niet bij elkaar horen, let daar dus op. Aangeraden wordt om horizontaal en verticaal alle onderdelen op één lijn te laten liggen, witruimtes voor ieder onderdeel hetzelfde te maken, dat kleuren bij elkaar passen en dat de tekst zwart op wit is.

Valkuil: Een goed grafisch ontwerp kan zeker het verschil maken, maar vaak beginnen mensen met een ontwerp en volgen de content en het beeld later. Met als gevolg dat belangrijke informatie sneuvelt omdat het er niet meer in past. Laat de content daarom leidend zijn bij het ontwerp.

6. Spreek de taal van je doelgroep

Communiceer vanuit de behoefte van je klant, niet vanuit jouw kennis en kunde, en mijd jargon. Via Google Analytics of het bijhouden van de ingegeven zoekwoorden op de website kun je bepalen wat de taal van de bezoekers is, via Google Trends hoe vaak bepaalde zoekwoorden worden gebruikt. Het kopje ‘Wie zijn wij’ is noodzakelijk, maar niet als eerste. Plaats dit dus helemaal rechts, voor het kopje ‘Contact’.

Valkuil: Het is verleidelijk om jezelf de hemel in te prijzen, maar bedenk dat bezoekers niet voor jou komen. Ze zijn ergens naar op zoek en willen dat snel vinden. Houd dat steeds in gedachten. Ook goed om te weten is dat mensen banners associëren met reclame. Uit eyetracking-onderzoek blijkt dat mensen ze meestal negeren. Plaats dus geen eigen content in banners.

7. Wees vindbaar en benaderbaar

Niets frustrerender voor een klant met een vraag of een klacht dan die nergens kwijt te kunnen. Het is niet alleen prettig om bedrijfsgegevens gemakkelijk te vinden, het wekt bovendien vertrouwen. Dit is een belangrijke kans om met je doelgroep in contact te komen. Mis hem niet. Rechtsboven hoort je contactknop te zitten en daar moet je in elk geval melding maken van e-mailadressen, NAW-gegevens van bezoek- en postadres, telefoonnummers, KvK- en btw-nummer.

Vermeld ook relevante bedrijfsinformatie als openingstijden, bereikbaarheid en parkeermogelijkheden. En bied een klantenservicenummer en/of mailadres, of een directe chatknop voor vragen.

Valkuil: Je biedt de mogelijkheid tot interactie, maar de klant staat lang in de wacht of krijgt niet binnen afzienbare tijd antwoord op een vraag. Heb je onvoldoende mankracht om direct contact te garanderen, werk dan met een reactieformulier en zorg voor een automatische reply met de informatie dat de vraag in behandeling wordt genomen.

En verder

Schrijf woorden niet in hoofdletters, dat vertraagt de leessnelheid en wekt irritatie. Gebruik veel betekenisvolle hyperlinks, in afwijkende kleur (blauw!), met een tekst die duidelijk maakt waar de link over gaat (dus niet ‘klik hier’); dan linken mensen sneller door. Maak ook links naar je social-mediakanalen of integreer ze in je website, zodat mensen je posts daar kunnen lezen.