‘This conference is not about technology, it is about YOU’, buldert Salesforce-CEO Marc Benioff de zaal in. ‘You are all Trailblazers and you are doing an AMAZING job.’ Het publiek in het Moscone conferentiecentrum in San Francisco juicht.
Tijdens de ruim twee uur die de keynote duurt zal er een volledige Hawaiiaanse dansgroep op het podium komen, wordt de spirit of Aloha geëerd en staan de CEO’s van Adidas, Kone, IBM Bluewolf, Girlscouts of America, en de vp van Google Cloud op het podium.
Amazing
In de speeches die komen zal het woord amazing ongeveer een keer per minuut vallen, soms wel drie keer per zin. ‘You are amazing, we are on an amazing journey, the clients are amazing, the product is amazing’ en ga zo maar door.
Dreamforce is een fenomeen. Elk jaar komen 170.000 mensen naar San Francisco om bijgepraat te worden over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de cloudbased CRM-software. Kosten noch moeite worden gespaard, Michelle Obama spreekt, Lenny Kravitz zingt en er zijn Boeddhistische monniken voor de nodige mindfulness.
Nuchterheid
Het is met Hollandse nuchterheid moeilijk om niet in lachen uit te barsten bij al dit spektakel. Ik probeer het te verplaatsen naar Nederland, dat Kees van Dijkhuizen, CEO van ABN Amro vlak voor een congres een Hawaiiaanse krans omgehangen krijgt, en ik zie Ahold Delhaize-CEO Dick Boer niet juichend de CEO van Campina ontvangen om hem te bedanken voor de ‘amazing job’ die hij doet met het leveren van zuivel.
Toch heeft het wel iets, deze onbeschaamde positiviteit. Want ondanks alle zelfverheerlijking, superlatieven en Amerikaanse taferelen zit de conferentie superstrak in elkaar. Vijf leerpunten voor cynische Nederlanders.
1. De goodies zijn een ecosysteem op zich
Iedereen op de conferentie krijgt een tas met spullen. Een prima tas, daar niet van, maar daar onderscheid je je niet mee. Gedurende de conferentie worden er spullen uitgedeeld waarmee je je status kan tonen. Zo krijgen de supertrailblazers de Trailblazer hoodie en worden bij deals tassen, truien, jassen, petten en andere producten uitgedeeld. Zo kan je je onderscheiden van het normale publiek. De ultieme goodie: de gouden hoodie.
2. Het taalgebruik is superstrak en consequent
De Salesforce-medewerkers zijn geen onderdeel van het bedrijf, ze zijn onderdeel van de Ohana, Hawaiiaans voor familie. Hawaii speelt een belangrijke rol bij Salesforce omdat oprichter Marc Benioff het idee voor Salesforce kreeg tijdens een sabattical in Hawaii. Gebruikers van Salesforce zijn trailblazers en alles is amazing. Niet alleen Benioff, iedereen vindt alles amazing, andere Salesforce-executives, medewerkers en klanten.
3. Er wordt niets aan het toeval overgelaten
Marc Benioff kent zijn hele speech uit zijn hoofd. Hij oefent zijn hele speech zeven keer in zijn geheel. Voor anderen, in de auto, in de badkamer, op straat. Hij gebruikt geen powerpoint, hij loopt door de zaal, de hele tijd geprojecteerd op enorme schermen boven het podium. Ook de speeches van anderen zijn tot in detail geoefend. Het voelt meer als een toneelstuk dan een speech.
4. Succes wordt gevierd
Op zijn Amerikaans, het gaat over Salesforce maar ook de klanten van Salesforce en de medewerkers worden in het zonnetje gezet. Overal hangen posters met de mededeling dat Adidas, Kone, T-Mobile en 21st Century Fox Trailblazers zijn. De boodschap van die bedrijven: ze hebben veel succes met Salesforce. Maar het zijn niet alleen de CEO’s die in het zonnetje gezet worden, ook de medewerkers van Salesforce die goede dingen doen, mogen het podium op.
5. Thema is tot in het extreme doorgevoerd
We zijn in het centrum van San Francisco, maar alles moet ons eraan doen denken dat we in de natuur zijn. Het thema ‘Trailblazers’, zoals Salesforce zijn klanten noemt, is overal doorgevoerd. Er is een straat afgezet, die volledig is bekleed met kunstgras. Wegwijzers zijn aangekleed als rangers, overal staan nepbomen en er hangen posters in met klanten in Salesforce in bergtaferelen.