De aankomende jaren verandert ons werk steeds sneller door technologische en digitale ontwikkelingen. Om mee te kunnen gaan in deze ontwikkelingen, is het noodzakelijk om onze digitale vaardigheden up-to-date te houden. Doen we dat niet, dan raken onze vermogens obsoleet. Helaas heerst er in onze maatschappij het beeld van de oudere medewerker, die niet in staat zou zijn om nieuwe (digitale) vaardigheden te leren.
Dit is niet alleen een probleem voor werkgevers. Volgens de Algemene Rekenkamer blijkt dat maar liefst 2,5 miljoen Nederlanders, met name de ouderen, moeite hebben met de digitale wereld waarin we leven. Regelmatig zeggen oudere medewerkers: ‘Het werken met een tablet is niets voor mij’ of over die nieuwe software: ‘Dat hoeft voor mij niet meer.’
Werkgevers vinden het lastig om oudere medewerkers mee te krijgen in de digitale ontwikkelingen. Ze willen mensen niet belasten met ingewikkelde veranderingen en treffen ontzie-maatregelen zoals, het weghalen van taken of ‘vroegpensioen’. Maar het ontzien van je mensen is zonde. We hebben de ouderen juist hard nodig in het werk. Niet alleen vanwege de problematische tekorten op de arbeidsmarkt. De ouderen bezitten zoveel waardevolle kennis en ervaring die we nu en in de toekomst keihard nodig hebben. Zij willen ook graag waardevol werk doen. Werk waarbij ze hun kennis en ervaring gebruiken, kunnen delen met anderen en met voldoende uitdaging om te blijven leren.
Dus help je medewerkers met het leren van nieuwe digitale vaardigheden. Hoe pak je dit aan? Ik geef je een aantal tips.
#1. Autonomie
Laat je mensen zelf bepalen wat en hoe ze willen leren. Laat het ook iets zijn dat ze in hun privéleven kunnen gebruiken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat dit de motivatie verhoogt om nieuwe vaardigheden te leren. Vraag het dus gewoon aan je medewerker: ‘Wat zou jij graag willen leren waar je ook privé profijt van hebt?’ en ‘Hoe zou je dit willen leren?’
#2. Praktisch en speels
De meeste mensen zien wel het belang van het blijven leren, maar voor veel (oudere) medewerkers zorgt een theoretische lange opleiding voor een enorme drempel. Logisch, want je vermogens om theoretische kennis te onthouden, nemen met de jaren af. Maar leren doen we niet alleen door het opdoen van theoretische kennis. We leren elke dag op basis van ervaringen en we ontwikkelen allemaal nieuwe praktische vaardigheden. Dit alles geldt ook voor digitale vaardigheden.
Er bestaan zoveel programma’s die het leren van digitale vaardigheden voor iedereen praktisch, toegankelijk en leuk maken. Zoals workshops voor het gebruik van iPads, een cursus blindtypen, of codeer programma’s (voor kinderen). Die laatste lijkt kinderachtig, maar je leert spelenderwijs de basis van coderen.
#3. Jongeren en ouderen
Heb je er weleens bij stilgestaan dat de jongste en de oudste generaties in je bedrijf veel met elkaar gemeen hebben? Het verbinden van deze generaties zorgt voor nieuwe energie en ze leren van elkaar. De jongeren kunnen de ouderen helpen bij het leren van digitale vaardigheden. Jongeren hebben al snel de praktische slimmigheden door waarmee het werken met de software veel sneller en handiger kan. Dit sluit mooi aan bij de behoefte van de oudere collega die vaak niet alle ins en outs wil weten, maar gewoon de tips die de basis leggen voor het dagelijks gebruik.
De oudere generatie is voor de jongeren erg waardevol, want zij kunnen optreden als mentor. Ze delen kennis en ervaring, bieden een luisterend oor en geven advies over hoe om te gaan met bepaalde situaties. Zo leren we allemaal nieuwe vaardigheden.