Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom de meeste mensen blijven kijken (en niet doen)

Het beginnen van iets nieuws is de sprong maken van kijken naar doen. Ruben van Veen beschrijft hoe hij dat proces doorliep met zijn duurzame mode-startup Skot Fashion.

Als ondernemen snel handelen is, heb ik nog een hoop te leren. Een eigen bedrijf starten prima, maar ik wilde wel eerst een aantal zaken uitzoeken. Na maanden van onderzoek, praten en veel te veel analyseren komt er dan toch het moment van de waarheid. Doen of niet doen?

Screw it, let’s do it. Zo opgeschreven lijkt het vol vastberadenheid en wilskracht. Ik moet meteen aan Rocky Balboa denken, aan Rico Verhoeven, aan de rode pil van The Matrix en natuurlijk aan Richard Branson, de schrijver van het gelijknamige boek. Je ballen op het blok durven leggen, omdat je ergens in gelooft. Toch kan ik je zeggen dat het in werkelijkheid een stuk minder stoer voelt. 

Comfortzone

Dit lijkt er misschien meer op: mijlenver weg uit je comfortzone en continue twijfel. Spaarzame momenten van hoop, ambitie en inspiratie. Het voelt! En alles door elkaar. Zoeken naar zekerheid over de toekomst en zoeken naar antwoorden die er niet zijn.

Ik heb een keer een bungee jump gedaan. Het moment van de sprong is heel onwerkelijk. Iedere vezel in je lijf verzet zich tegen de beweging om te springen, alle interne alarmen gaan af. Zoiets dus.

En toch ben ik gesprongen. 

Proces

Het draait uiteindelijk allemaal om verandering. Hoe ga je daar mee om? Mensen volgen een vast proces als reactie op elke verandering.

Dat gaat ongeveer zo:

Ontkenning – ongeloof – aversie – tegenstand – interesse – interactie – begrip – acceptatie – activatie.

Het verschil tussen kijken en doen

Iedere dag maak je nieuwe dingen mee, en elke ervaring doorloopt deze stappen. Het hangt van de ervaring en de persoon af hoe lang elke fase duurt. Soms doorga je het geheel in een fractie van een seconde (je leest een nieuwsbericht in de krant) en soms duurt het jaren per fase (grote reorganisatie in je bedrijf). Waar mij het om gaat is de levensgrote afstand tussen de laatste twee stappen, acceptatie en activatie. In andere woorden: het verschil tussen kijken en doen. 

Er zijn veel mensen die voor zichzelf willen beginnen. Er zijn ook veel mensen die enthousiast worden bij het verbeteren van de wereld. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen in beginsel wordt aangetrokken tot avontuur. Toch blijven de meeste mensen kijken.

Ze lezen erover, ze raken geïnspireerd en praten erover met vrienden, ze liken berichten op Facebook van anderen. Maar verder gaat het niet. Kijken en liken is veilig, het is gratis en er zijn geen grote consequenties voor je persoonlijke situatie.

Dat is natuurlijk heel begrijpelijk. Al deze mensen zullen 100 procent gemeende redenen hiervoor hebben, zoals zekerheid, afwegen tussen verschillende belangen, betalen van de huur, stress, noem maar op. Prima, niemand verplicht je om verder te gaan dan je wilt. 

In het diepe

Maar dit gaat over de paar mensen die meer willen doen. Die graag in het diepe willen springen, maar nog twijfelen. Mensen die nadenken over het zetten van een grote stap, zoals een eigen bedrijf opzetten of een andere grote verandering. Hoe doe je dat? En nog belangrijker, wanneer doe je dat?

Voor die mensen geldt in elk geval een ding: begrijp het verschil tussen kijken en doen. Tussen acceptatie en activatie. Het is heel normaal en logisch om tot de grote groep te behoren om dingen wel anders te willen, maar ze vervolgens niet te doen. Ik heb meer dan 15 jaar ervaring op dat gebied.

Er is maar één manier om de overstap te maken van kijken naar doen. Je zal moeten springen. 100% zekerheid bestaat niet, daar moet je je in elk geval van bewust zijn.

De volgende keer ga ik dieper in op manieren om de sprong beter te kunnen maken. Maar het blijft een sprong in het diepe. Waarbij er maar één ding overblijft. Screw it, let’s do it!