Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Sociaal ondernemen? Het is niet alleen hoog tijd, maar ook slim voor je werving

Talent vinden, het is door de krappe arbeidsmarkt hoogst ingewikkeld geworden. MT/Sprout-expert en Hugo de Koning vertelt hoe hij met zijn uitzendbureau YoungCapital strijdt om jong talent. Wat hij heeft geleerd: jongeren willen bij sociale bedrijven werken. Geef daarom terug aan de wereld, adviseert De Koning, want die draait niet om aandeelhouderswaarde.

Je leest nu: Sociaal ondernemen? Het is niet alleen hoog tijd, maar ook slim voor je werving

Nu onze economie in recordtempo terugveert, zoekt iedereen mensen om weer te kunnen groeien. Alleen.. welke mensen? Er staan meer vacatures open dan er werkzoekenden zijn. De vergrijzing is in volle gang en het tekort op onze arbeidsmarkt zal de komende jaren alleen maar verder oplopen. 

Dat betekent dat je als werkgever nog beter je best moet doen om talent aan te trekken. Wij hadden er tot voor kort nooit moeite mee. We zijn een sterk merk, mensen willen graag bij ons werken. Maar nu moeten we echt ons best doen. We halen alles uit de kast: externe jobboards, online campagnes, video’s, reclamemasten en ga maar door.

Ook wij moeten plotseling ons best doen om talent aan te trekken

Kortgeleden besloten we ook onze eigen medewerkers nog eens extra te prikkelen. Ze kregen altijd al een paar honderd euro als ze een collega aandroegen, maar nu is dat bedrag verhoogd naar 2500 euro. Bovendien laten we alle aandragers kans maken op prijzen: iedereen wil de elektrische Vespa en de VanMoof-fiets winnen die we verloten. Dit werkt erg goed. 80 tot 90 procent van de aanmeldingen komt nu via onze eigen medewerkers binnen. 

Post & pray is dood

De tijd van post & pray — een vacature posten en hopen dat iemand reageert — is voorbij. Op de vacaturesites is het uitgestorven, want niemand is meer op zoek. Je moet het dus hebben van de groep die ervoor openstaat zijn huidige baan te verruilen voor een leukere. Een vacature gaat ze niet over de streep trekken, maar een vriend of kennis die enthousiast over zijn of haar bedrijf vertelt wel.  

Stel jezelf daarom eens de vraag: wat hebben jouw mensen te vertellen? Waar zijn jouw medewerkers blij mee? 

Tijden veranderen 

We vroegen het onze mensen en ik werd verrast door ons antwoord hierop. Ze zijn bijvoorbeeld trots op het feit dat ze naast de standaard 25 vakantiedagen ook 6,5 ADV-dagen krijgen. Ik vond het persoonlijk altijd wat veel, maar nu ben ik blij dat we het doen. Jongeren vinden dit écht belangrijk. Veel meer dan oudere generaties zoeken ze naar een gezonde balans tussen werk en privé.

Nog zoiets: veel jongeren hebben tegenwoordig een eigen bedrijfje. Vroeger werd je echt niet aangenomen als je dat had, dan lag je focus niet bij je werkgever. In contracten werd het gewoon verboden. Ook bij ons. Nu spreken we af dat zo iemand flexibel z’n uren mag maken. Wie talenten wil aantrekken, zal zich moeten aanpassen aan hun gedachtegoed.  

Hoog tijd om terug te geven 

Social return, oftewel: iets terugdoen voor de maatschappij, vindt de jeugd nu ook belangrijker dan ooit. Vroeger was ik daar echt niet zo mee bezig. Ik vond het niet aan ons om de wereld mooier te maken. Nu denk ik daar anders over. De wereld draait niet alleen om aandeelhouderswaarde. Als groot bedrijf moet je je verantwoordelijkheid nemen.

Ik vond het niet aan ons om de wereld mooier te maken. Nu denk ik daar anders over

Wat die omslag heeft veroorzaakt? Twee dingen: in mijn werk word ik omringd door jongeren, die vaak aangeven dat ze iets goeds willen doen met hun werk. En corona heeft het laatste zetje gegeven. Vorig jaar was ik echt bang dat we zakelijk enorm in de problemen zouden komen. De pijn die ik heb gevoeld, maakt dat ik me beter kan inleven in de pijn van anderen. En nu het ergste achter de rug is, wil ik iets terugdoen. 

Wij gaan daarom meer werk maken van social return. Zo zijn we een campagne begonnen om  jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen te geven. Ook praten we erover om een vast percentage van onze winst te doneren aan een goed doel. Dat vergt nog wel wat werk, want als je (veel) geld doneert wil je wel zeker weten dat het goed besteed wordt, maar het gaat zeker gebeuren. 

Hoe maak jij de wereld mooier? 

Met ons zijn er talloze bedrijven die prachtige dingen doen. Groot of klein, filantropisch, duurzaam of letterlijk met schoonheid. De wereld mooier maken kan op zoveel manieren!

Er is altijd wel een reden om je idealistische plan nog even uit te stellen: je hebt nu andere dingen aan je hoofd, je wacht tot je meer omzet draait of je zegt tegen jezelf dat jij als kleine ondernemer toch niet zoveel impact maakt. 

Ik zeg: bullshit. Ook als kleine ondernemer kun je mensen de dag van hun leven bezorgen. Bijvoorbeeld door eenzame ouderen gezelschap te houden als teamuitje. Alle kleine beetjes helpen.

Als dat je niet over de streep trekt, realiseer je dan dat iets goeds doen je aantrekkelijker maakt voor talent. En dat is de komende jaren van levensbelang voor elke organisatie.